تجهیزات ۵G هواوی و ZTE در کانادا ممنوع می شود

کانادا می خواهد استفاده از تجهیزات ۵G ساخت شرکتهای هواوی تکنولوژیز و ZTE چین را با هدف صیانت از امنیت ملی، ممنوع کند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر صنعت کانادا اعلام نمود می خواهیم هواوی و ZTE را از شبکه های ۵G خود حذف نماییم. فراهم کنندگان خدمات مخابراتی که تجهیزات ساخت این شرکتها را نصب کرده اند، ملزم خواهند شد استفاده از آنها را متوقف کرده و تحت برنامه ای که اعلام می شود، این تجهیزات را تعویض کنند.

وزیر صنعت کانادا اضافه کرد: شرکتها ملزم خواهند شد تجهیزات ۵G چینی خودرا تا ژوئن سال ۲۰۲۴ تعویض کنند و هزینه این اقدام برای آنها جبران نخواهد شد. شرکتهایی که تجهیزات ۴G چینی استفاده می نمایند، باید تا آخر سال ۲۰۲۷ این تجهیزات را حذف نمایند.

کانادا با این تصمیم، اقدام مشابه سایر اعضای شبکه فایو آی را دنبال می کند که شامل کانادا، آمریکا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند هستند.

کانادا در سپتامبر سال ۲۰۱۸ برای اولین بار اعلام نمود تهدیدهای احتمالی استفاده از تجهیزات هواوی برای امنیت ملی را بررسی می کند و دسامبر همان سال، منگ وانژو، مدیر مالی هواوی در کانادا در پی صدور حکم دستگیری از طرف یک قاضی آمریکایی، بازداشت شد و اختلاف طولانی مدتی با چین ایجاد کرد که سرانجام سپتامبر گذشته با آزادی منگ، به پایان رسید.

بر اساس گزارش رویترز، حالا تنشهای دیپلماتیک میان چین و کانادا تا حدودی فروکش کرده است. تصمیم برای ممنوعیت استفاده از تجهیزات مخابراتی چین در حالی اعلام شده که شرکتهای مخابراتی در کانادا پیش تر دست به کار شده اند و استفاده از سخت افزار ۵G شرکتهای دیگر را انتخاب نموده اند.