ضرورت طراحی مدل اقتصادی برای توسعه مراکز تبادل اطلاعات

به گزارش خط رند ۹۱۲ دبیر شورایعالی فضای مجازی با تکیه بر اهمیت امنیت و محافظت از داده در مرکز تبادل اطلاعات کشور، طراحی مدل اقتصادی برای توسعه آنرا ضروری دانست.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در سی و یکمین کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی با تکیه بر اهمیت جایگاه این کارگروه در توسعه خدمات دولت الکترونیکی در کشور اظهار داشت: باید در اجرای دولت الکترونیک در کشور حفظ حریم خصوصی و اطلاعات طبقه بندی شده در نظر گرفته شده و تدابیر لازم در این حوزه اتخاذ شود.
وی با تکیه بر ایجاد ساختار مناسب برای امنیت مرکز تبادل اطلاعات (NIX) در کشور اضافه کرد: خوشبختانه هم اکنون مرکز رصد و مانیتورینگ در این عرصه فعال است که می تواند بسیار کمک کننده باشد. با عنایت به اینکه اطلاعات پویا و زنده است و باید به صورت مستمر بازسازی شود ازاین رو نباید در مراحل تبادل اطلاعات در مرکز تبادل اطلاعات (NIX) به هیچ عنوان کپی برداری و ذخیره سازی اطلاعات صورت گیرد.

فیروزآبادی همینطور با اشاره بر توسعه تعامل پذیری با کسب وکارهای خصوصی به صورت دو طرفه بین دولت و کسب وکارهای خصوصی بر طراحی مدل اقتصادی مناسب برای مرکز تبادل اطلاعات کشور تصریح کرد.
طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وی با بیان اینکه باید از موازی کاری در ایجاد مراکز تجمیع اطلاعات اجتناب شود، پیشنهاد کرد: در صورت احتیاج به نگهداری اطلاعات مالی و رفاهی شهروندان برای تصمیمات مختلف و اجرای طرح های حاکمیتی، مرجع مناسب در این حوزه می تواند سازمان امور مالیاتی باشد که از بلوغ نسبی بهتری نسبت به دیگر دستگاه ها برخوردار می باشد و در صورت نیاز شورایعالی فضای مجازی می تواند تعارضات این زمینه را حل وفصل کند.

وی اظهار نمود: توسعه دولت هوشمند تابحال مبتنی بر اتصال دستگاههای دولتی و عرضه خدمات داده ای به کسب وکارهای بخش خصوصی بوده است. با عنایت به توسعه بخش خصوصی کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال، بایستی در جهت عرضه خدمات از جانب بخش خصوصی به دستگاههای دولتی هم اقدام گردد و در مدل اقتصادی لحاظ شود.

سی و یکمین کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی با حضور دبیر شورایعالی فضای مجازی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگان تمامی دستگاههای مربوطه برگزار شد.