دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد فضای مجازی نیازمند جنب وجوشی متناسب با تحولات است

خط رند ۹۱۲: دبیر شورای عالی فضای مجازی بر ضرورت ایجاد جنب و جوشی متناسب با وضعیت فعلی در توجه به فضای مجازی تاکید نمود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی، در آیین رونمایی از یکصدمین گزارش عصر فضای مجازی که به همت پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد، اضافه کرد: باید از دوران ادراک فضای مجازی وارد دوران فهم این فضا شویم چونکه دوران ادراک مبتنی بر فرد بوده اما دوران فهم دستیابی به فهم مشترک و در نهایت پیشرفت و پارادایم را به دنبال خواهد داشت.
وی با اعلان اینکه به علت ماندن در مرحله ادراک، با مشکلاتی دست به گریبان هستیم، اشاره کرد: گزارش های عصر فضای مجازی، به دنبال لطمه شناسی انجام شده در این عرصه در پژوهشگاه فضای مجازی شروع شد و توانست در جهت حل این لطمه تا حدودی گام مناسبی بردارد. در این میان صدمه ای که مورد شناسایی قرار گرفت فقر مفرط در زمینه مطالب و مباحث عصر فضای مجازی با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب و مسئولان در خصوص تحولات این فضا بود.
رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور با تاکید بر تغییر نگاه مرکز ملی فضای مجازی از دید تقلیل گرایانه به فضای مجازی به تحولی تمدن ساز اضافه کرد: باید این فضا بعنوان یک تحول و عصری تمدن ساز و یک دوره متمایز از بشریت شناخته شده و یک زیست بوم در تمام حوزه های انسانی شامل علوم و فناوری و شئون حقوقی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی باشد چونکه در تمامی این شئون شاهد تحولی عمیق هستیم.
طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، فیروزآبادی اظهار نمود: این تحول عمیق در زمینه تکنولوژیک که جنبه مادی دارد قابل رویت بوده و مظاهر آن دیده و مدلهای جدید درک و تفاوت های آن بررسی می شود اما در تحولات چشم گیر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ساختارهای موضوعی به ساختار شبکه ای تبدیل می شوند بطوریکه در تحولات سیاسی شاهد تغییر روابط دولت ها و ملت ها، جهانی شدن و تغییر قواعد بین المللی هستیم.
بگفته وی در زمینه اقتصادی تحول خدمات بصورت عمیقی به وجود آمده و در زمینه اجتماعی نیز شاهد زندگی و ساختارهای شبکه ای هستیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات عمیق و پیچیده این حوزه ها اشاره کرد: با وجود چنین تحولاتی و به دنبال عصر فضای مجازی به لحاظ فلسفی و پیاده سازی، نظریه پیچیده ای مورد توجه است که همه این موارد از شتاب گیری تحولات در تمامی حوزه ها حکایت دارد بطوریکه در این شرایط آثار چاپی دیگر پاسخگو نیست.
فیروزآبادی با تاکید بر اینکه هنوز در چیستی فضای مجازی با مشکلاتی دست به گریبان هستیم، اضافه کرد: باید با مفهوم سازی به مفهوم مشترکی دست یابیم تا مورد قبول عقلا، نخبگان و لایه های مختلف اجتماعی جامعه قرار گیرد چونکه معتقدیم فضای مجازی قبل از هرچیزی یک فضای اجتماعی است و هرچند انتشار جزوه و کتاب بعنوان اولین گام مورد توجه قرار می گیرد اما نباید به آن بسنده کرد.
ضرورت افزایش تعاملات بین المللی از طرف پژوهشگاه
عبدالحسین کلانتری- معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه آن چه امروز اتفاق افتاده اتفاق بزرگی است که در پژوهشگاه رخ داده، اظهار داشت: در مدت حضور بنده اقدامات و گام های اولیه تعدادی از موارد برداشته شد که با جابجایی انجام شده به نتیجه نرسید که یکی از این موارد، افزایش تعاملات بین المللی از طرف پژوهشگاه فضای مجازی بود. هم اکنون ظرفیت بالایی در زمینه آموزشی، پژوهشی و شکل گیری توافق هاب بین الملل پژوهشگاه فضای مجازی وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده گردد.
وی با تاکید به ضرورت عمق بخشی به ادراک از فضای مجازی اشاره کرد: باید ضمن وارد شدن پژوهشگاه فضای مجازی به عرصه های اجرائی، دوره های ترویجی و آموزشی برای دستگاهها بالا رفته و بسته های آموزشی برای مخاطبان خاص پیش بینی شود.
معاون وزیر علوم بر شکل دهی به اجماع بین ذی نفعان فضای مجازی تاکید و اظهار نمود: پوشش همه حوزه ها در پژوهشگاه فضای مجازی، داشتن هویت مستقل پژوهشگاه و شکل گیری تدریجی سایر ارکان در پژوهشگاه از اولویت هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
منشورات پژوهشگاه فضای مجازی
حسین مطلبی- رئیس پژوهشگاه فضای مجازی نیز در آیین رونمایی از یکصدمین گزارش عصر فضای مجازی با اشاره به منشورات مختلف پژوهشگاه اظهار نمود: اصلی ترین گزارش های منتشرشده، گزارش های عصر فضای مجازی است که در زمینه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تلاش شد درک عمیقی از تحولات حوزه فضای مجازی برای سیاست گذاران، پژوهشگران و برنامه ریزان بوجود آورد.
وی با اشاره به انتشار یکصد عنوان گزارش اظهار نمود: نوع دوم گزارش های منتشرشده از طرف پژوهشگاه، گزارش های سریع هستند که در آنها بجای پرداختن به عمق مسایل، نگاهی سریع به موضوعات ویژه در برهه زمانی خاص برای مخاطب ایجاد می شود. نوع سوم نیز گزارش اسناد هستند که متون و سندهای سیاستی ملی و جهانی که از طرف سازمان های بین المللی منتشر می شوند را بیان می کند که در ابتدا به ترجمه این سیاست ها و سپس به نقد و بررسی آنها می پردازد.
رییس پژوهشگاه فضای مجازی افزود: نوع دیگر منشورات پژوهشگاه، کتاب ها هستند که تا حالا ۳۸ عنوان کتاب آماده که تعدادی از این عناوین هنوز منتشر نشده و در صف انتشار قرار دارند. در این میان برخی کتاب ها خلاصه شده که ۱۱ عنوان کتاب نیز انتشار یافته است.
مطلبی اشاره کرد: ظهور و بسط فضای مجازی در زندگی بشر موجب پدید آمدن مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای بشر امروز شده که ما در این مجموعه گزارش های عصر فضای مجازی سعی کردیم به بررسی این مسائل و راهکارهای مواجهه با آن بپردازیم. حجم این تحولات به حدی بوده که ما معتقدیم زندگی بشر امروز را وارد بحران جدیدی از تحولات کرده که می توان آنرا عصر فضای مجازی نامید.

منبع: