خطرات حریم خصوصی ناشی از امواج بلوتوث

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان اعلام نمودند از سیگنال های بلوتوث برای ردیابی گوشیهای هوشمند سوءاستفاده می شود و حتی تلفن های هوشمند جفت نشده هم در مقابل ردیابی صدمه پذیر هستند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بر مبنای مطالعه ای که توسط مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو انجام شد، سیگنال های بلوتوثی که تلفن های همراه دائما منتشر می کنند، دستگاه را در مقابل سوءاستفاده صدمه پذیر می کند. این نخستین تحقیق در نوع خود است که در آن به این نتیجه رسیده که سیگنال های بلوتوث شناسه منحصربه فردی را تعیین کرده و امکان ردیابی حرکات و مکان کاربر را فراهم می کنند. دستگاههای سلولی مدرن از سیگنال های بلوتوث استفاده می نمایند تا خدمات ردیابی دستگاه مانند خصوصیت Find My Apple و برنامه های ردیابی کووید-۱۹ را فعال کنند و بین دستگاه هایی مانند هدفون های بی سیم و تلفن های هوشمند ارتباط برقرار کنند.
محققان اعلام نمودند که همه دستگاههای دارای قابلیت جفت سازی بلوتوث، از تلفن های هوشمند و ساعتهای هوشمند گرفته تا ردیاب های تناسب اندام، در مقابل ردیابی صدمه پذیر هستند. دلیل این امر این است که این دستگاه ها به صورت مداوم امواج بلوتوث را ارسال می کنند.
آنها همینطور خاطرنشان کردند که این یک تهدید مهم می باشد چونکه ردیابی را میتوان با دقت انجام داد. نویسنده اصلی مقاله، نیشانت باسکار، نوشت که این تهدید از انتشار مداوم سیگنال های بلوتوث ناشی می شود. حتی دستگاههای جفت نشده هم در معرض خطر هستند چونکه این امواج تنها زمانی که تلفن خاموش است پخش نمی شوند. از این رو، این نقص خطرات جدی حریم خصوصی را برای کاربران به همراه دارد.
او می گوید: «این مبحث مهم می باشد چونکه در دنیای امروز بلوتوث تهدید مهم تری است چونکه سیگنال بی سیم مکرر و ثابتی است که از تمام دستگاههای تلفن همراه شخصی ما ساطع می شود. تا آنجایی که ما می دانیم، تنها چیزی که بطور قطع چراغ های بلوتوث را متوقف می کند، خاموش کردن تلفن شماست.»
در این مقاله که وبسایت هک رد آنرا منتشر نموده، تاکید گردیده است که همه دستگاههای بی سیم دارای اشکالات جزئی در تولید سخت افزار هستند که برای هر دستگاه منحصربه فرد است. این اشکالات فنی و سخت افزاری سبب ایجاد اعوجاج منحصربه فرد می شود که بعنوان شناسه برای ردیابی بسیار دقیق دستگاه استفاده می شود. شناسه هم محصول جانبی ناخواسته فرآیند تولید دستگاه است.

منبع: