رشد ۲ برابری تراکنش های خدمات دولت در مرکز ملی تبادل اطلاعات

خط رند ۹۱۲: تعداد تراکنش های گذرگاه خدمات دولت (GSB) در مرکز ملی تبادل اطلاعات در دو ماهه نخست سال جاری به بالای ۴۴۴ میلیون رسیده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، رشد دو برابری را نشان میدهد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، در اردیبهشت ماه سال جاری به رغم ثابت ماندن تعداد دستگاه سرویس دهنده نسبت به ماه فروردین، ۵۷ سرویس جدید اضافه شده است. بدین سان تعداد سرویس ها و متدهای پیاده سازی شده به ۱۳۶۴ رسید. از طرف دیگر، بعد از افت تعداد تراکنش های انجام شده در فروردین به سبب تعطیلات نوروزی، گذرگاه خدمات دولت در اردیبهشت توانست حدود ۲۷۰ میلیون تراکنش را ثبت کند که افزایش ۹۵ میلیونی را نشان میدهد.
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، از میان ۶۸ دستگاه سرویس دهنده سازمان ثبت احوال کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت کشور در صدر دستگاه های سرویس دهنده قرار دارند. از طرف دیگر، تا اختتام اردیبهشت، از میان ۳۴۸ دستگاه متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات به ترتیب سازمان تامین اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین استفاده را از این خدمات داشته اند.
همین طور در میان پرکاربردترین خدمات، بیشترین تراکنش ها مربوط به استعلام هویتی ثبت احوال، سرویس هویتی تکمیلی سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی و سرویس شاهکار بوده است. در این بین، با وجود فروکش کردن همه گیری کرونا، دو سرویس استعلام بیماری کرونای سکوی ایران، سرویس استعلام واکسن جز ۱۰ خدمت پرکاربرد بوده اند.
آخرین وضعیت ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (سروا)
با نگاهی به آمارهای ارائه شده از طرف مرکز ملی تبادل اطلاعات، طی دو ماه آغازین امسال، دستگاه های وزارت کشور، سازمان اداری استخدامی و سازمان فناوری اطلاعات ایران بالاترین سرویس دهنده های این گذرگاه بوده اند که در این بین، وزارت کشور با انجام بیش از ۸۲ درصد از تراکنش ها در صدر قرار دارد.
سرویس دهنده های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ
بر طبق این گزارش، در ماه اردیبهشت تعداد خدمات ارائه شده از طرف دستگاهها به گذرگاه سروا به عدد ۲۱۱ رسید که نسبت به ماه پیش از آن، ۱۵ سرویس به این لیست اضافه شده است. همین طور تعداد دستگاه های سرویس دهنده از ۲۸ به ۳۲ دستگاه و کسب وکارهای سرویس گیرنده از ۶۴۱ به ۶۵۰ کسب وکار افزایش یافتند.
سرویس گیرنده های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ
درباب دریافت خدمات الکترونیکی از سروا، در همین مدت از میان ۶۵۰ کسب وکار و دستگاه اجرائی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات، به ترتیب شرکت ایده گزین ارتباطات روماک (اسنپ)، وزارت آموزش و پرورش، شرکت ملی جمهوری اسلامی ایران بیش ترین تعداد تراکنش ها را به خود اختصاص داده اند. در این بین، شرکت ایده گزین ارتباطات روماک (اسنپ) با دریافت حدود ۵۳ درصد از تراکنش ها، بزرگترین سرویس گیرنده از این گذرگاه بوده است.
از میان ۹۵ میلیون تراکنش انجام شده در اردیبهشت ماه جاری، خدمات استعلام بیماری کرونا، سکوی ایران من، سرویس امور استخدامی سامانه امید، ارسال پیامک نظرسنجی سازمان امور اداری و استخدامی و استعلام مجوز سفر وزارت کشور در صدر پرکاربردترین خدمات قرار گرفتند.
مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) دارای دو گذرگاه برای تبادل اطلاعات است؛ یک ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (GSB) که وظیفه ی پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی را بر عهده دارد. اﯾﻦ گذرگاه ﺑﺎ ﻫﺪف ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی ﺧﺪﻣﺎت دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی دوﻟﺘﯽ و اﻣﮑﺎن درﯾﺎﻓﺖ اﺳﺘﻌﻼﻣﺎت ﻣﯿﺎن دﺳﺘﮕﺎﻫﯽ روی ﺷﺒﮑﻪ ﻣﻠﯽ اﻃﻼﻋﺎت راه اﻧﺪازی ﺷﺪه اﺳﺖ. از طرف دیگر، باتوجه به نیاز کسب وکارها به استفاده از خدمات دولتی، سازمان فناوری اطلاعات ایران گذرگاه خدمات دیگری را با عنوان ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (سراوا) با هدف ارائه خدمات و استعلام بین دستگاه های اجرائی با کسب وکارها بر بستر «بازارچه خدمات سروا» (API Market Place) به آدرس sarva.iran.gov.ir به وجود آورده است.

منبع: