بهترین راه آگاهی از خدمات اینترنتی اپراتورها و شکایت از کیفیت بد

به گزارش خط رند ۹۱۲ این روزها که اعتراض ها نسبت به سرعت و کیفیت اینترنت افزایش پیدا کرده، کاربران اینترنتی می توانند با استفاده از قابلیت مکانی سامانه نت سنج پلاس، خصوصیت های سرویس مورد نظر خویش را دریافت کرده و از نظر کاربران دیگر هم آگاه شوند و درصورت نارضایتی، شکایت کنند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایت های مردمی در حوزه های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات که سرعت و کیفیت اینترنت را هم شامل می شود، به راه افتاده است و کاربران سرویسهای ارتباطی، فناوری اطلاعات می توانند با رفتن به سایت https: //195.cra.ir یا تماس با تلفن گویای ۱۹۵ شکایت های خویش را از سرویسهای مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند.
بدین ترتیب مشترکان می توانند درصورت مشاهده عدم تطبیق سرعت فروخته شده و سرعت دریافتی، حجم خریداری شده و حجم دریافتی و همینطور رعایت نکردن تعرفه های ترجیحی برای سایت های داخلی و پیام رسان های بومی از جانب اپراتورها، مبحث را به صورت سریع در سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات با آدرس https: //195.cra.ir ثبت کنند. همینطور مشترکان علاوه بر رفتن به این سامانه می توانند برای اعلام شکایت خود با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند.
همینطور با راه اندازی نت سنج پلاس در دو سال گذشته، هر ایرانی در هر مکانی می تواند ببیند که چه شرکت هایی خدماتشان عرضه می شود؟ کیفیت پوشش چیست؟ میزان سرعتی که می تواند دریافت کند چقدر است؟ شکایات مردم در آن منطقه چه بوده است؟ و اندازه گیری های کیفی چه می گوید؟ همینطور علاوه بر اطلاعات رگولاتوری، نظراتی که کاربران منعکس می کنند هم در این سامانه وجود دارد و هر یک از کاربران در هر نقطه از کشور می توانند انتخاب کنند که کدام اپراتور چه سرویسی می دهد و از نظرات سایر مردم هم آگاه شوند.
در ماه های گذشته، تجربه کاربری استفاده از اینترنت، کندی و کیفیت پایین را به همراه داشته، هرچند عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- بارها عنوان کرده که علت این مشکلات اینترنتی، ناشی از عدم توسعه اینترنت ثابت کشور در سالهای گذشته است، حال آنکه به قول او طبق آخرین رتبه بندی جهانی سایت اسپیدتست، بر مبنای شاخص میانه، سرعت اینترنت ثابت ۱۰ درصد و اینترنت سیار ۲۰ درصد نسبت به شهریور سال قبل افزوده شده است.
در عین حال، زارع پور اخیرا درباره افت کیفیت و سرعت اینترنت اظهار نمود: سرعت اینترنت به عوامل مختلفی مربوط است. از تلفن همراه کاربر و مودم مصرفی وی گرفته تا سایت های BTS، شبکه انتقال مخابرات و شبکه زیرساخت، همگی روی سرعت اینترنت اثرگذار هستند. بخشی از این مجموعه عوامل مانند تأمین ارتباطات بین الملل و افزایش کیفیت شبکه در اختیار ما قرار دارد. عده ای شبهه وارد می کنند که دولت سیزدهم در واردات پهنای باند محدودیت بوجود آورده است، اما باید بگویم هم اکنون ما مشکلی در تأمین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم.
او همینطور با اشاره به اینکه در یک سال قبل کیفیت اینترنت کاهش پیدا نکرده است، اظهار داشت: دولت سیزدهم فناوری اطلاعات را یک فرصت می بیند. شاه راه های جدید فیبرنوری هستند. زیرساخت توسعه در همه بخش ها، ایجاد یک شبکه ارتباطی پرسرعت و باکیفیت است، کسی که برنامه دارد تا فیبرنوری را در خانه مردم ببرد هیچگاه به دنبال این نیست که سرعت اینترنت را بکاهد.