با ضایعات مرغ ؛ تولید گوشت آزمایشگاهی تسهیل می شود

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان سنگاپوری یک تکنولوژی جدید پردازش طیور ابداع نموده اند که دورریز مرغ و جوجه را به صفر می رساند تا از این طریق تولید گوشت آزمایشگاهی تسهیل شود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، در مراکز معمولی پردازش طیور، خیلی از ضایعات حیواناتی مانند مرغ ها بسادگی در محل دفن زباله ریخته شده یا سوزانده می شوند. با این وجود، دو پروسه آزمایشی جدید برای پردازش پرها و استخوان ها مورد استفاده قرار گرفته که تولید گوشت آزمایشگاهی را افزایش داده و از نیاز به ذبح مرغ برای تامین گوشت در جهان کاهش می دهد.
از این دو روش برای تولید دو محصول مختلف استفاده می شوند: سینی های نگهداری و ذخیره گوشت و یک محیط کشت سلولی که می تواند برای تولید گوشت آزمایشگاهی مورد استفاده واقع شود.
در یکی از این فرآیندها، پرها در آب مقطر شسته می شوند تا آلاینده های آنها از بین بروند. آنها سپس در دمای اتاق (۲۷ درجه سانتی گراد) به مدت چهار روز خشک می شوند و در ادامه توسط دستگاه خرد کن پودر می شوند. الیاف پر به دست آمده – که از پروتئین سختی به نام کراتین تشکیل شده است – سپس با یک رزین پلیمری غیراشباع شده ترکیب می شوند و مخلوط مایعی را می سازند که در قالب سینی با بدنه شیشه ای قابل استفاده بوده و تنها باید به مدت یک روز باقی بماند تا کاملاً خشک شود.
در آزمایش های انجام شده، سینی های پلیمری تولید شده با این روش به اندازه سینی های تولید شده از پلاستیک های مبتنی بر مواد پتروشیمی انعطاف پذیر هستند، ولی می توانند تقریباً دو برابر نیرو و فشار را بدون شکستگی تحمل کنند.
فرآیند دیگر شامل جدا کردن خون مرغ، استخوان، غده ها و پوست، سپس استخراج اسیدهای آمینه، ویتامین ها، گلوکز، نمک های معدنی و شاخصهای رشد از زائدات مرغ است. از این مواد مغذی برای تولید سرمی استفاده می شود که می تواند به عنوان محیط رشد برای کشت گوشت های آزمایشگاهی همچون مرغ مورد استفاده قرار گیرد. هم اکنون برای این منظور از سرم جنین گاوی استفاده می شود که از جنین های متولد نشده و به دست آمده از گاوهای ذبح شده به دست می آیند.
در حال حاضر آزمایش هر دو روش در یک کارخانه فرآوری طیور سنگاپور در جریان است و انتظار می رود سال آینده استفاده تجاری از این فنآوری در مالزی و آسیای جنوب شرقی هم شروع شود.

منبع: