با یک تست نوآورانه؛ ردیابی میزان ایمنی بدن در مقابل کووید ۱۹ با ذرات طلا

به گزارش خط رند ۹۱۲، محققان دانشگاه MIT با کمک ذرات ریز طلا یک تست نوآورانه ابداع نموده اند که به افراد کمک می نماید میزان ایمنی بدنشان در مقابل کووید ۱۹ را به سرعت و با دقت بسنجند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از نیواطلس، این تست سطح آنتی بادی های خنثی کننده بیماری را در یک قطره خون ردیابی و به فرد کمک می نماید میزان صدمه پذیری فرد در مقابل کووید ۱۹ را ارزیابی کند. بعد از واکسیناسیون کووید ۱۹ اندازه گیری سطح آنتی بادی خنثی کننده در نمونه خون فرد روشی مفید برای سنجش میزان ایمنی فرد در مقابل این بیماری است. به صورت معمول برای اندازه گیری سطح آنتی بادی در نمونه خون به تجهیزات آزمایشگاهی نیاز است اما در اوایل شیوع پاندمی تعدادی از پژوهشگران MIT به دنبال روشی ساده برای توسعه تستی جهت انجام این کار در خانه بودند.
محققان برای این منظور فناوری را بررسی کردند که در الان در تست های سریع کووید ۱۹ به کار می رود. برخلاف تست های سریع آنتی ژن کووید ۱۹، تست جدید نیازمند یک نمونه کوچک خون است. نمونه اولیه این تست در تحقیقی جدید همراه یک دستگاه مخصوص برای ایجاد سوراخ در انگشت برای دستیابی به نمونه خون عرضه شده است. در مرحله بعد قطره خون به یک قطره چکان حاوی واکنش دهنده های خاص منتقل می شود. این واکنش دهنده حاوی پروتئین های ویروسی کووید ۱۹ است که با ذرات بسیار ریز طلا برچسب گذاری اند. ایده اصلی آن است که آنتی بادی ها در نمونه خون فرد با ذرات ریز طلا که به پروتئین های ویروسی متصل هستند، واکنش نشان می دهند و ازاین رو هنگامیکه قطراتی از نمونه ترکیبی روی نوار تست قرار می گیرد، پروتئین های جذب شده توسط آنتی بادی به شکل خط مثبت می درخشند. به قول محققان در مرحله بعد یک اپ موبایل می تواند میزان خط بوجود آمده را بسنجد و در نتیجه سطح آنتی بادی با کمک نمونه خون قابل اندازه گیری خواهد بود. البته باید توجه داشت آنتی بادی های خنثی کننده فقط بخشی از واکنش پیچیده و چند وجهی سیستم ایمنی به عفونت های ویروسی هستند. شناسایی افرادی که آنتی بدن شان در مقابل ویروس کووید ۱۹ اندک است، سبب می شود از لایه های اضافی محافظتی مانند ماسک برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری استفاده گردد. محققان الان در جستجوی شریک تجاری هستند تا این تست را به بازار عرضه کنند. تحقیق مذکور در ژورنال Cell Reports Methods انتشار یافته است.