شیائومی قربانی قرنطینه های کرونایی شد

به گزارش خط رند ۹۱۲، شرکت شیائومی برای سه ماهه دوم سال میلادی جاری که محدودیت های سخت گیرانه کرونایی در چین به فروش تلفن هوشمند ضربه زد، کاهش چشم گیر درآمد را گزارش کرد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، فروش شیائومی در سه ماهه دوم سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و به ۷۰.۱۷ میلیارد یوان (۱۰.۱۳ میلیارد دلار) رسید که کاهش شدیدتری نسبت به سه ماهه قبلی بود که این شرکت اولین کاهش درآمد سه ماهه خود از زمان ارائه اولیه سهام را گزارش کرده بود.

درآمد خالص شیائومی، ۶۷ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲.۰۸ میلیارد یوان رسید که ضعیف تر از برآورد تحلیل گران بود.

وانگ شیانگ، رئیس شیائومی اظهار نمود: در بازار چین، تقاضا از شیوع باردیگر بیماری کووید صدمه دید. افزایش قیمت های سوخت، هزینه های تولید و تورم، همگی بر فروش خارجی هم تأثیر گذاشت. در نتیجه فشار برای خالی کردن موجود انبارها از راه فروش و تبلیغ، سود خالص کاهش پیدا کرد.

هزینه مصرفی در چین هنوز نتوانسته است از تأثیر قرنطینه های کرونایی در شانگهای و شهرهای دیگر چین در نیمه اول سال میلادی جاری، بهبودی کامل پیدا کند. آماری که هفته گذشته انتشار یافت، نشان داد رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در ژوئیه، به شکل غیرمنتظره آهسته شد و اقتصاد کشور همینطور از قرنطینه های کووید در سه ماهه ژوئن متاثر ماند و سبب شد بانک مرکزی چین کاهش نرخ بهره را اعلام نماید.

بازار تلفن هوشمند چین از این رکود صدمه شدیدی دیده و طبق آمار شرکت تحقیقاتی Canalys، میزان فروش در این بخش، بر اساس سالانه در سه ماهه دوم ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

فروش تلفن هوشمند شیائومی که منبع بیشتر از نیمی از درآمد این شرکت است، ۲۹ درصد کاهش پیدا کرد.

شیائومی در سال ۲۰۲۱ بعد از اینکه سهم بازار هواوی را تصرف کرد، شاهد افزایش فروش بود. اما این افزایش فروش موقتی بود و ارزش سهام شیائومی از آغاز سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر کندی رشد اقتصادی چین و ضعیف شدن رشد بازارهای خارجی، حدود ۴۰ درصد نزول کرده است.

در هند که قوی ترین بازار شیائومی خارج از چین است، این شرکت هدف تحقیقات دولتی برای تخطی از مقررات مالیاتی قرار گرفته است. مقامات مالیاتی هند در آوریل ۷۲۵ میلیون دلار از دارایی های شیائومی را توقیف کرده و مدعی شدند این شرکت به صورت غیرقانونی وجوه مالی به خارج تحت عنوان پرداخت حق امتیاز، ارسال کرده است. اما شیائومی منکر ارتکاب خلاف شد.

بر اساس گزارش رویترز، بازار تلفن هوشمند ضعیف در چین و سراسر جهان، سبب شده است شیائومی به دنبال فرصت های جدید باشد. این شرکت اوایل ماه میلادی جاری اعلام نمود آزمایش خودرو های خودران را در برخی از شهرهای چین شروع کرده است.

منبع: