تغییر شارژر آیفون در اروپا الزامی شد

خط رند ۹۱۲: اپل ناچار خواهد بود شارژر گوشیهای آیفون در اتحادیه اروپا را از پاییز سال ۲۰۲۴ برای رعایت مقررات جدیدی که استفاده از یک پورت شارژ واحد برای بیشتر دستگاه های الکترونیکی را الزامی کرده است، تغییر دهد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، این اصلاحات سه شنبه هفته جاری با اکثریت آراء در پارلمان اروپا تصویب گردید و اولین مقررات در نوع خود است که در جهان اعلام می شود و می تواند نقش اتحادیه اروپا به عنوان تعیین کننده استاندارد جهانی در فناوری تلفن را تحکیم کند. این رای، توافقی که پیش تر میان موسسات اتحادیه اروپا انجام شده بود را تایید نمود.

مقررات جدید، کابل های رابط یو اس بی-سی (USB-C) دستگاه های اندرویدی را استاندارد اصلی در اتحادیه اروپا اعلام نموده و اپل را وادار می کند پورت شارژ برای آیفون و محصولات دیگرش را تغییر دهد.

این مقررات از سال ۲۰۲۶ برای لپ تاپ ها هم اعمال می شود و به تولیدکنندگان فرصت بیشتری برای عمل به این مقررات می دهد اما خیلی از آنها قبل از این، استفاده از کابل شارژ یو اس بی-سی را آغاز نموده اند.

انتظار می رود اپل در بین فروشندگان بزرگ دستگاه های الکترونیکی، از این تغییرات بیشترین تاثیر را متحمل شود اما مفسرین می گویند اگر این تغییر، خریداران را تشویق کند دستگاه های جدید این شرکت را بجای مدلهای بدون شارژ یو اس بی-سی خریداری کنند، می تواند مثبت باشد.

به گفته مفسرین، مقررات جدید شامل دستگاه های کتابخوان الکترونیکی، ایرباد و فناوری های دیگر هم می شود و از ین جهت، تغییرات مذکور محصولات سامسونگ، هواوی و سایر تولیدکنندگان دستگاه های الکترونیکی را هم دربرمی گیرد.

الکس آگیوس سالیبا، قانونگذار اتحادیه اروپا که این اصلاحات را در پارلمان اتحادیه اروپا پیش برد، اظهار داشت: تحت مقررات جدید، تلفن های همراه و دستگاه های دیگری که بعد از پاییز سال ۲۰۲۴ فروخته می شوند، باید یک شارژر یکسان داشته باشند. شارژرهای قدیمی غیرقانونی نخواهند بود تا مصرف کنندگان بتوانند همچنان از دستگاه های قدیمی تر خود بهره گیرند.

با در نظر گرفتن بزرگی بازار اتحادیه اروپا، مقررات جدید ممکنست موجب تغییراتی در کشورهای دیگر شود. در مجموع ۱۳ نوع دستگاه الکترونیکی مشمول استاندارد شارژ واحد می شوند. پارلمان اروپا پیشنهاد اولیه کمیسیون اروپا که تنها هفت نوع دستگاه را دربرمی گرفت را گسترش داد. قانونگذاران اروپایی، اعمال این مقررات برای لپ تاپ ها از سال ۲۰۲۶، را اضافه کردند.

اپل درگذشته هشدار داده بود که این پیشنهاد، به نوآوری لطمه زده و کوهی از زباله های الکترونیکی را به وجود می آورد. این تغییر، سالها مورد بحث بود و موجب شکایت کاربران آیفون و اندروید شده بود که ناچار بودند از شارژرهای مختلفی برای دستگاه خود بهره گیرند.

طبق مطالعات سال ۲۰۱۹ کمیسیون اروپا، نیمی از شارژرهایی که با تلفن های همراه در سال ۲۰۱۸ فروخته شدند، یک کابل یو اس بی میکرو بی و ۲۹ درصد کابل یو اس بی نوع سی و ۲۱ درصد کابل لایتنیگ داشتند.

کمیسیون اروپا برآورد کرده که استفاده از شارژر واحد، حدود ۲۵۰ میلیون یورو (۲۴۷.۳) میلیون دلار برای مصرف کنندگان صرفه جویی به همراه خواهد داشت. بلومبرگ در مه گزارش کرده بود اپل سرگرم کار روی آیفونی با پورت شارژ یو اس بی-سی است که ممکنست سال آینده ارائه شود.

بر اساس گزارش رویترز، قانونگذاران اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا را موظف کردند مقررات مربوط به شارژ بی سیم را بررسی کند اما یک مقام اروپایی اظهار داشت: هنوز تصمیمی گرفته نشده برای اینکه این فناوری هنوز فراگیر نشده است.

منبع: