بررسی عملکرد وزارتخانه ها در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

خط رند ۹۱۲: عملکرد وزارتخانه های بهداشت و صمت در حوزه اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تشریح شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت بدون مراجعه حضوری، بصورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این آخری کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاه های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خودرا با هم به اشتراک گذارند.

در همین راستا جواد موحد معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در یک برنامه تلویزیونی، به تشریح عملکرد وزارت بهداشت در حوزه اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس www.my.gov.ir پرداخت.

اتصال ۱۰ درصدی خدمات وزارت بهداشت

جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران – درباره ی بررسی وضعیت اتصال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشت: هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تا کنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در زمینه آموزش به فعالیت می پردازند، مانند سامانه های تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت سنجی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شده اند و پنج مجموعه دیگر این وازرت خانه هنوز متصل نشده اند.

طبق اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، وی با اشاره به این مهم که طبق تبصره هفت قانون برنامه و بودجه دستگاهها تا اختتام شهریور باید پنجره واحد خدمات دستگاهی خودرا راه اندازی می کردند و این امر در دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت که دارای خدمات گسترده ای هستند از اهمیت بیشتری برخوردارست و باید هر چه سریع تر نسبت به راه اندازی پنجره خدمات دستگاهی اقدام نمایند، اظهار داشت: هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارت خانه به پنجره متصل شده است و این در حالیست که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خودرا به این پنجره متصل می کردند.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: در زمینه بیمه سلامت، خدمات متنوعی وجود دارد، اما فقط خدمت نظرسنجی این حوزه به پنجره متصل شده است در صورتیکه انتظار می رفت میز خدمت الکترونیکی بیمه سلامت به پنجره متصل شده باشد.

به گفته وی، دستگاه های دیگر وزارت بهداشت شامل انستیتو پاستور، سازمان انتقال خون، اورژانس کشور، مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران و صندوق رفاه دانشجویان نیز باید خدمات خودرا به پنجره متصل می کردند، اما تا کنون متصل نشده اند.

وزارت صمت و اتصال دو مجموعه

موحد همین طور وضعیت اتصال وزارت صنعت، معدن و تجارت به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را چنین تشریح کرد: هم اکنون ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که فقط دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعه های وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق پشتیبانی از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمین شناسی هنوز متصل نشده اند اما قسمتی از مجوزهای این وزارت خانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه می شود، هم اکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.

معرفی دستگاه های پیشرو

وی در آخر به جمع بندی کلی وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پرداخت و اشاره کرد: حدود ۷۰ درصد دستگاه های مشمول اتصال به پنجره متصل شده اند؛ هم چنین ۱۰ درصد نیز درحال اتصال هستند و از طرف ۲۰ درصد دستگاهها نیز تا کنون اقدامی در راستای اتصال خدمات دیده نشده است.

بگفته موحد در مجموع ۱۷۳ دستگاه طبق قانون مشمول اتصال بوده اند و حدود ۳۷ دستگاه نیز برمبنای اطلاعات سازمان امور اداری و استخدامی برمبنای جنس خدمات غیر مشمول شناسایی شده اند.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات سازمان مناطق آزاد، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) و سازمان حفاظت محیط زیست را به عنوان دستگاه های پیشرو در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند معرفی نمود.

طی روزهای گذشته هم خدمات سازمان هایی مانند سازمان بهزیستی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اعلام گردید. سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تامین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی ترین دستگاه ارائه دهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است؛ خیلی از گیرندگان خدمات بهزیستی بطور خاص نیازمند دریافت خدمات بصورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.

برخی از پرکاربردترین خدمات پیشخوان سازمان بهزیستی عبارت است از فرزندخواندگی، خدمات مشاوره صدور، تمدید و ابطال پروانه پاسخگویی به شکایات مردمی.