تفاوت دوربین عکاسی فول فریم و کراپ فریم چیست؟ کدام برای شما بهتر است؟

همه دوربین‌های دیجیتال بر اساس اندازه سنسورشان طبقه‌بندی می‌شوند و دو اندازه محبوب‌ترین آنها کراپ فریم و فول فریم است.

وقتی نوبت به خرید یک سیستم دوربین جدید می رسد، سوال اندازه سنسور مطرح می شود.

همه دوربین‌های دیجیتال بر اساس اندازه سنسورشان طبقه‌بندی می‌شوند و دو اندازه محبوب‌ترین آنها کراپ فریم  و فول فریم است.اگر تفاوت بین هر نوع را بیاموزید می‌توانید بهترین دوربین را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

تفاوت اصلی بین سنسورهای فول فریم و کراپ در اندازه بدنه سنسور است. سنسورهای فول فریم ۳۵ میلی متر در ۲۴ میلی متر هستند، سنسورهای کراپ کوچکتر از این هستند و ممکن است در اندازه‌های متفاوت باشند. سنسورها در اشکال، اندازه‌ها و قیمت‌های مختلفی تولید می‌شوند.

در نمایندگی کانن ، ما نگاهی به محبوب‌ترین سنسورهای دوربین می‌اندازیم، سنسورهای برش خورده و فول فریم را مورد بحث قرار می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهترین است.

درک سنسور دوربین

هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، سنسور دوربین دیجیتال در معرض نور قرار می گیرد. این همان چیزی است که داده های تصویر را ضبط می کند. پس شاید باید گفت مهمترین قطعه سخت افزار در دوربین شما سنسور است.

دوربین‌های با لنز قابل تعویض، سنسور را مستقیماً پشت لنز دارند، در حالی که DSLRS  سنسور را پشت آینه (پشت منظره یاب) پنهان می‌کند. وقتی صحبت از سنسورها می شود، تفاوت بین فول فریم و برش صرفاً اندازه فیزیکی سنسور است.

 

در دنیای عکاسی دیجیتال دو دسته اصلی از دوربین ها وجود دارد: دوربین هایی که دارای سنسورهای کراپ فریم هستند و دوربین های دارای سنسورهای فول فریم.

هر اندازه سنسور مزایا و معایبی دارد و بسته به  اهداف عکاسی شما، ممکن است متوجه شوید که سنسور برش یا دوربین فول فریم گزینه بهتری برای شماست. هنگامی که ویژگی های هر دو را شناختید، می توانید با اطمینان تنظیمات مناسب را برای کار انتخاب کنید.

تفاوت دوربین عکاسی فول فریم و کراپ فریم

بارزترین تفاوت بین فول فریم و سنسور برش میدان دید آنهاست. میدان دید سنسور کوچکتر برشی از تمام فریم است.

به عبارت دیگر، اگر یک DSLR فول فریم و یک DSLR با سنسور کراپ، از یک فاصله یکسان، با لنز و زاویه دید یکسان، عکس بگیرند، حسگر کراپ میدان دید تنگ‌تری نسبت به فول فریم خواهد داشت.

به طور کلی، هرچه سنسور بزرگتر باشد، نور و جزئیات بیشتری می توانید ثبت کنید و کیفیت تصویر شما بالاتر خواهد بود. یک دوربین فول فریم دارای سنسوری به اندازه یک دوربین فیلمبرداری ۳۵ میلی متری (۲۴ میلی متر در ۳۶ میلی متر) است.

یک سنسور برش کوچکتر از اندازه استاندارد ۳۵ میلی متری استفاده می‌کند که فاکتور برش را به عکس هایی که این دوربین ها می گیرند معرفی می کند. این بدان معناست که لبه‌های عکس شما برای میدان دید تنگ‌تر بریده می‌شوند. به عنوان مثال، اگر از یک لنز ۵۰ میلی‌متری روی دوربینی با سنسور کراپ با جلوه ضریب ۱.۵ برابر استفاده کنید،  فاصله کانونی مؤثر شما  مانند لنزهای ۷۵ میلی‌متری خواهد بود.

ویتنی وایت هاوس عکاس معروف می گوید: بدنه های دوربین های مختلف فاکتورهای برش متفاوتی دارند. کانن دارای سنسور کراپ ۱.۶ برابری است، در حالی که نیکون، سونی، سیگما و پنتاکس دارای ضریب ۱.۵ برابری هستند .

برای یافتن زاویه دید معادل لنز روی بدنه سنسور کراپ، کافی است مقدار بزرگنمایی را در فاصله کانونی لنز ضرب کنید. دو اندازه رایج ترین سنسور برش APS-C و Micro Four Thirds هستند که به ترتیب دارای ضریب برش ۱.۶x و ۱.۵x هستند.

 

مزایای دوربین های فول فریم

محدوده دینامیکی

محدوده دینامیکی  به طیف کاملی از مقادیر نوردهی در یک تصویر، از تاریک ترین مناطق تا روشن ترین آن اشاره دارد. دوربین های DSLR فول فریم جدید بالاترین محدوده دینامیکی را در اختیار شما قرار می دهند. این بدان معناست که می توانید تصاویری با کنتراست بالاتر بگیرید. همچنین به این معنی است که اگر به طور تصادفی تصویر خود را کم نور یا بیش از حد نوردهی کنید، یک فایل فول فریم (مخصوصاً اگر با فرمت RAW عکاسی می کنید) به شما این امکان را می دهد که بیشتر از یک سنسور برش، نقاط برجسته یا سایه های عمیق را بازیابی کنید.

عملکرد در نور کم

شما نمی توانید با یک سنسور برش به همان عملکردی که با فول فریم می توانید در نور کم برسید، برسید . فول فریم بسیار واضح تر است و نویز کمتر و جزئیات بیشتری را به شما می دهد.

عکاسی  نجومی یکی از سناریوهای نور کم است که در آن حسگر بزرگتر واقعا می درخشد. سیلوا می‌گوید: «گرفتن یک عکس خوب از آسمان شب با یک سنسور برش بسیار سخت است، زیرا سنسور کوچک‌تر است، به این معنی که نور کمتری را وارد می‌کند و در حال حاضر تاریک است».

عملکرد ISO بالا

از آنجایی که نور بیشتری به سنسور بزرگتر برخورد می کند، لازم نیست برای جبران کمبود نور، ISO خود را زیاد کنید و در نتیجه عکس خود را با نویز دانه دار مرتبط با ایزوهای بالا کاهش دهید.

عمق میدان کم

در حالی که عمق میدان تا حد زیادی توسط لنز شما و حداکثر  دیافراگم آن تعیین می‌شود ، بدنه دوربین می‌تواند به شما در دستیابی به جلوه بوکه تار زیبا نیز کمک کند. حسگرهای فول فریم عمق میدان کمتری را نسبت به سنسورهای برش داده شده خود فراهم می کنند.

پرتره،  عکاسی از غذا و سایر انواع عکاسی که از پس‌زمینه تار بهره می‌برند،که به بهترین وجه توسط سنسور فول فریم ارائه می‌شوند.

جزئیات و وضوح

دوربین تنها عامل تعیین کننده کیفیت تصویر نیست، اما یک سنسور فول فریم به شما یک شروع خوب می دهد. اگر یک عکاس تجاری هستید یا نیاز به چاپ عکس در اندازه های بزرگ دارید، یک سنسور فول فریم به شما کمک می کند تا بالاترین استانداردها را برای وضوح و جزئیات رعایت کنید. مگاپیکسل بیشتر همچنین به این معنی است که می توانید به طور قابل توجهی یک تصویر را برش دهید و همچنان با یک قاب قابل استفاده کنار بیایید.

میدان دید وسیع تر

وایت هاوس می گوید از آنجایی که هیچ فاکتور برش در سنسورهای فول فریم وجود ندارد، "شما می توانید با لنز خود میدان دید وسیع تری داشته باشید." اگر عکاسی  منظره  یا هر چیزی که نیاز به فریم عریض دارد، مانند عکاسی املاک و مستغلات یا معماری، عکاسی می‌کنید، احتمالاً یک تصویر فول فریم می‌خواهید.»

معایب عکاسی فول فریم

گران

دوربین های فول فریم به گونه ای طراحی شده اند که نیازهای علاقه مندان و افراد حرفه ای را برآورده کنند و برچسب قیمت بالاتر آنها نشان دهنده این ویژگی های اضافی است. به خاطر داشته باشید که اگر یک دوربین فول فریم انتخاب می کنید، باید روی لنزهای فول فریم سرمایه گذاری کنید، که می تواند به همان اندازه گران تر از خود بدنه باشد.

اندازه

بزرگ بودن این نوع دوربین ها تا حدی به دلیل اندازه سنسور است. اگر می‌خواهید دوربین خود را برای عکاسی در سفر، عکاسی خیابانی یا عکاسی خبری در جاده ببرید، لنزها و بدنه‌های فول‌فریم می‌توانند سختگیر باشند.

تعمیرات دوربین‌های فول فریم

تعمیرات دوربین کانن فول فریم همیشه یکی از دغدغه‌های افرادی بود که این دوربین را دارند اما شما اصلا نباید نگران این بخش باشید چرا که نمایندگی کانن در تهران این کار را براحتی و با گارانتی برای شما انجام میدهد.

 

فایل های بزرگ

پیکسل بیشتر به معنای فایل های بزرگتر است. این بدان معناست که شما باید روی فضای ذخیره سازی مناسب سرمایه گذاری کنید تا این فایل های بزرگتر، از کارت های حافظه سریعتر گرفته تا ذخیره سازی ابری یا درایوهای پشتیبان، در آن قرار بگیرند.

مزایای دوربین های سنسور کراپ

اندازه

اگر آماده نیستید پول نقد را برای یک فول فریم رها کنید، بهتر است با یک سنسور کراپ شروع کنید، که همچنین کوچکتر و سبکتر است. وایت‌هاوس می‌گوید : دوربین‌های سنسور برش بدون آینه آنقدر کوچک هستند که اگر به چیزی فوق‌العاده قابل حمل نیاز دارید، یک سنسور برش عالی است.

فاکتور برش

در حالی که ضریب برش را می توان به عنوان نقطه ضعف این دوربین ها در نظر گرفت، شما همچنین می توانید این بزرگنمایی را در سناریوهایی که نیاز دارید تا حد امکان به آنها نزدیک شوید، به نفع خود تبدیل کنید. سنسور کوچکتر سنسور برش به لنزهای شما دسترسی بیشتری می دهد. سیلوا می‌گوید اگر عکاسی از حیات وحش یا عکاسی  ورزشی می‌کنید، می‌توانید با یک دوربین سنسور برش به خوبی انجام دهید.

معایب سنسورهای کراپ

کیفیت تصویر پایین تر

یک حسگر برش به دلیل مساحت کوچکتر آن نمی تواند همان مقدار اطلاعات را در یک فایل به عنوان یک فول فریم جای دهد. اما در عمل این ممکن است فقط در شرایط خاصی مانند شرایط کم نور قابل توجه باشد. با پیشرفت فناوری دوربین، شکاف کیفیت بین سنسورهای برش و فول فریم همچنان کاهش می یابد.

فاصله کانونی کمتر

فاکتور برش می تواند یک هک مفید برای تقویت دسترسی تله فوتو شما باشد، اما طرف دیگر این است که عکسبرداری با زاویه باز دشوار است. سیلوا می‌گوید: «از آنجایی که شما با یک سنسور برش بزرگ‌نمایی می‌کنید، عقب‌نشینی واقعاً سخت است. "شما به یک لنز کانن با زاویه بسیار باز نیاز دارید تا همه چیز را در اطراف خود در یک سنسور برش قرار دهید، اما با لنزهایی با این عریض اعوجاج زیادی وجود دارد."

چه اندازه سنسوری برای شما مناسب است؟

هنگام انتخاب یک دوربین فول فریم یا سنسور کراپ هیچ درست یا غلطی وجود ندارد – هر دوی انها می توانند تصاویر عالی تولید کنند، البته بسته به مهارت عکاسی شما دارد!

فول فریم بیشتر برای حرفه ای ها در نظر گرفته می شود، اما گزینه های دوربین بسیار خوبی وجود دارد که انتخاب بین آنها بستگی به نیازها و اهداف عکاس دارد.
وایت هاوس می‌گوید: «دوربین‌های با سنسور برش آنقدر بهبود می‌یابند که کیفیت تصویر تنها دلیل انتخاب فول فریم به جای سنسور کراپ نیست. در بیشتر موارد، حداقل در حال حاضر، ممکن است یک دوربین کانن فول فریم لازم باشد. ترجیحات خود را بدانید و مزایا و معایب هر گزینه را از آنجا بسنجید.
او می گوید: «مهم ترین چیز این است که ارزیابی کنید برای چه چیزی عکس می گیرید. افراد زیادی هستند که نیازی به عکاسی فول فریم ندارند.

"سنسورهای کراپ مکان خوبی برای شروع هستند زیرا کیفیت عالی را با قیمت مقرون به صرفه به شما ارائه می دهند."
اکنون که همه چیز را در مورد سنسورها در نمایندگی کانن خواندید، آماده هستید تا دوربینی را انتخاب کنید که به بهترین وجه مناسب استایل شما باشد.

اگر هنوز در انتخاب خود شک دارید میتوانید با نمایندگی کانن ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.