۱۵ میلیاردر رکورددار ریزش ثروت

به گزارش خط رند ۹۱۲، ۱۰ میلیاردر بزرگ جهان از آغاز سال میلادی جاری تاکنون، مجموعا یک چهارم یک تریلیون دلار ثروت از دست داده اند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، با واکنش سرمایه گذاران به نتایج مالی مأیوس کننده، ارزش برخی از بزرگترین شرکتهای فناوری آمریکا سال جاری بیشتر از ۳.۲ تریلیون دلار سقوط کرده است. سهام گاما (GAMMA) که مخفف گوگل، اپل، مایکروسافت، متا و اپل است، هفته گذشته بعد از منتشر شدن نتایج مالی این شرکتها، مجموعا بیشتر از ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار خویش را از دست دادند.

ارزش سهام آمازون هفته گذشته بعد از اینکه دورنمای فروش این شرکت در تعطیلات سال نو به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده شد، به میزان ۱۷۰ میلیارد دلار ریزش کرد. ارزش آلفابت که شرکت مادر گوگل است، بعد از اینکه سرمایه گذاران از کندی کسب و کار آگهی تبلیغاتی این شرکت غافلگیر شدند، ۸۰ میلیارد دلار کمتر از دوشنبه گذشته شد. مایکروسافت هم به علت کاهش فروش کامپیوتر، ضعیف ترین رشد درآمد در پنج سال گذشته را گزارش کرد.

سهام شرکتهای بزرگ فناوری با تورم فزاینده در ابتدای سال روبرو شدند که اعتماد سرمایه گذاران نسبت به توانایی آنها برای انتقال هزینه های بالاتر به مصرف کنندگان را خدشه دار کرد. نشانه های جدید به وقوع رکود اشاره دارد که اقتصاددانان بلومبرگ می گویند مطمئن هستند سال آینده اتفاق می افتد. این نگرانیها، افزایش قیمتها را به معیار اصلی رکود تبدیل نموده است.

بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته با افزایش نرخ های بهره به میزان ۰.۷۵ درصد، واکنش نشان داد تا با تورم که اعتماد مصرفی را متزلزل کرده است، به شکل جدی تری مبارزه کند.

اپل از این روند در امان ماند و روز جمعه بعد از اینکه سود سه ماهه بهتر از حد مطلوب را گزارش کرد، ۱۷۸ میلیارد دلار به ارزش بازار این شرکت افزوده شد. سهام اپل ۷.۵ درصد افزوده شد و به ۱۵۶ دلار رسید و ارزش بازار سازنده آیفون را به ۲.۵ تریلیون دلار رسید اما ارزش سهام این شرکت از آغاز سال میلادی جاری تابحال حدود ۱۵ درصد کاهش نشان داده است. عملکرد سهام اپل برخلاف افت ۱۴ درصدی آمازون، ریزش ۲۲ درصدی متا، کاهش ۵.۴ درصدی آلفابت و افت ۳.۳ درصدی مایکروسافت در هفته گذشته بود.

با این حال، تحلیل گران می گویند غول های فناوری، سرمایه گذاریهای خوبی مانده اند. اما متا با مبارزه دشوارتری روبروست چونکه مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت با کاهش ثروتش مقابله می کند. ارزش سهام متا از آغاز سال جاری تاکنون، ۷۰ درصد ریزش کرده است.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، مدیران عامل شرکتهای فناوری که در متاورس و رمزارز سرمایه گزاری نموده اند، در بین بزرگترین بازندگان لیست میلیاردرها به چشم می خورند. شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان داده است این میلیاردرها شاهد بیشترین میزان کاهش ثروتشان بوده اند.

۱- مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا: ۸۷.۳ میلیارد دلار

۲- ژائو چانگ پنگ، مدیرعامل بایننس: ۷۲.۶ میلیارد دلار

۳- ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا: ۶۶.۴ میلیارد دلار

۴- جف بزوس، موسس آمازون: ۶۵.۷ میلیارد دلار

۵- لری پیج، یکی از موسسان گوگل: ۳۹.۲ میلیارد دلار

۶- برنارد آرنو، مدیرعامل شرکت ال وی ام اچ: ۳۸.۲ میلیارد دلار

۷- سرگی برین، یکی از موسسان گوگل: ۳۸.۱ میلیارد دلار

۸- اسکات مک کنزی، خیر و همسر سابق جف بزوس: ۳۱.۷ میلیارد دلار

۹- فرانسواز بتانکور مایرز، وارث اورئال: ۳۰.۷ میلیارد دلار

۱۰- بیل گیتس، یکی از موسسان مایکروسافت: ۲۷.۳ میلیارد دلار

۱۱- فیل نایت، یکی از موسسان نایکی: ۲۵.۷ میلیارد دلار

۱۲- ژنگ یوکان، موسس شرکت سی ای تی ال:: ۲۴.۲ میلیارد دلار

۱۳- ما هواتنگ، مدیرعامل تنسنت: ۲۳ میلیارد دلار

۱۴- استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت: ۲۱.۳ میلیارد دلار

۱۵- فرانسوا پینو، مدیرعامل کِرینگ: ۲۰.۴ میلیارد دلار

منبع: