یک عضو کمیسیون صنایع و معادن: معیشت مردم نباید در بحران های اجتماعی دستخوش تزلزل شود

به گزارش خط رند ۹۱۲، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با طرح پشتیبانی از کسب و کارهای فضای مجازی که به تازگی در وزارت ارتباطات رونمایی گردید، اظهار داشت: به نظرم بایستی قدرت پهنای باند برای شبکه های داخلی افزایش پیدا کند، برخی از کسانی که از شبکه های مجازی مشاغل خودشان را دنبال می کنند برایشان زیرساخت های لازم فراهم گردد تا آنها بتوانند در شبکه های کسب و کار فعال تر شوند و بتوانند اقداماتی را انجام بدهند.
الله وردی دهقانی در گفت گو با ایسنا، با تکیه بر اینکه «معافیت مالیاتی و تبلیغاتی خوب است اما کافی نیست»، اظهار داشت: متاسفانه همین امروز هم خیلی از قوانین که باید در ارتباط با حوزه فضای مجازی رعایت شود، نمی شود و همین مسئله هم ما را با مشکلات گوناگونی مواجه کرد.
وی با انتقاد از روش اجرای قانون در ارتباط با اجبار به حضور دستگاههای مختلف در درگاه ملی تصریح کرد: متاسفانه دستگاه ها در اینباره تمکین مناسبی از قانون نکردند در حالیکه هدف از ایجاد درگاه ملی برای پشتیبانی از کسب و کارها این بوده که سرعت در صدور مجوزها بیشتر شود، اما اتفاقی در این عرصه صورت نگرفته و آسیب آنرا خودمان می بینیم.

عرصه فضای مجازی را به دشمن واگذار کرده بودیم
الله وردی دهقانی با انتقاد از اینکه عرصه فضای مجازی را با کوتاهی در برنامه ریزی و اجرا به دشمن واگذار کرده بودیم، تصریح کرد: متاسفانه این عرصه را به دشمنان واگذار کردیم و حال می بینیم که از آن طرف این امکانات را در اختیار ما قرار دادند و ما هم بدون قواعد، بدون رعایت مسائل امنیتی و مصلحت کشور در اختیار مردم قرار دادیم.
وی افزود: هم اکنون می گویند که نزدیک به ۱۰ میلیون کسب و کار در فضای سایبری و روی اپلیکیشن هایی که توسط معاندان و دشمنان اداره می شود بوجود آمده است. از طرفی دشمنان چنین مشکلاتی را از نظر امنیتی برای ما ایجاد می کنند و آن کسب و کار هم به یک معضل بزرگ اجتماعی و اقتصادی برای کشور تبدیل می شود.

اعتمادسازی برای مردم اولین حمایت لازم از کسب و کارهای مجازی است
دهقانی با یادآوری اینکه ابعاد مختلف زندگی امروز همه ما در فضای سایبری و مجازی متجلی می شود، خاطرنشان کرد: فضای مجازی ما یله و رها شده بود، در اثر اتفاقات اخیر هم تصمیم گرفته شد که برخی پلت فرم ها بسته شود و یک دفعه جمعیت زیادی که درحال تأمین معیشت خود در فضای اینترنت بودند با مشکل مواجه گشتند ازاین رو بسیار الزامی است که در این حوزه با سرعت بسته حمایتی اجرا شود و در حد حرف باقی نماند.
وی با تکیه بر اینکه « اعتمادسازی برای مردم اولین حمایت لازم از کسب و کارهای مجازی است» اظهار داشت: وزارت ارتباطات باید در کنار اجرا و پیاده سازی این بسته معیشتی اعتماد مردم را برای حضور در بسترهای داخلی تأمین کند و با اقدامات فرهنگی این فضا ایجاد شود که قرار نیست در این پلت فرم ها و زمینه ها به زندگی خصوصی مردم سرک کشیده شود، فکر می کنم این مهم ترین اقدامی است که باید در حق کسب و کارهای مجازی صورت گیرد تا در فضای جدید با اقبال مردم رو به رو شوند.
وی با تکیه بر این که باید اپلیکیشن های متنوع، آسان و راحت تولید نماییم و در اختیار مردم قرار دهیم، بیان نمود: با این اقدامات کسب و کارها را تبلیغ نماییم و بدین سان کمک می نماییم تا مردم از اپلیکیشن های خارجی به اپلیکیشن های داخلی کوچ کنند و کسب و کارهای مجازی هم باردیگر مورد توجه مردم قرار گیرد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با تکیه بر اینکه « معیشت مردم نباید در بحران های اجتماعی دستخوش تزلزل شود»، اظهار داشت: گفته می شود که در بسته حمایتی در بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی موضوع هایی همچون پرداخت، تبلیغات، حمل و نقل، زیرساخت، مالیات، تسهیلات و احراز هویت دیده شده است که مجلس اجرای این مسائل را بسیار مهم می داند و بطور قطع تک تک این موارد را رصد خواهد نمود.
الله وردی دهقانی در پاسخ به این سؤال که بنا بر اعلام وزیر ارتباطات کسب و کارهای خانگی احتیاج به دریافت مجوز ندارند و ثبت نام آنها در پلت فرم به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزهاست، اظهار داشت: این اقدامات می تواند در ابتدای کار کمی از فشار دو ماه گذشته بر روی این کسب و کارها کم کند اما در هر صورت انتظار مجلس از وزارت ارتباطات ساماندهی این حوزه است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه بر مبنای مفاد این بسته حمایتی از صداوسیما در جهت معرفی کسب و کارهای مجازی استفاده می شود و این اقدام خوبب است، اظهار داشت: باید در این رابطه از ظرفیت صدا و سیما استفاده گردد و البته تنها کسب و کارهای مستقر در تهران توسط صدا و سیما معرفی نشود و این امتیاز برای تمام شهرها در نظر گرفته شود.
دهقانی همینطور تصریح کرد: بانکها هم باید در زمینه اعظای وام و تسهیلات به این کسب و کارها همکاری لازم و کافی را داشته باشند چون که در خیلی از قوانینی که مجلس تصویب می کند گاها بانکها یک دفعه زیر مبحث می زنند و با گذاشتن آئین نامه های سخت گیرانه روند تسهیل شده برای یک صنف یا گروه توسط مجلس را با دست انداز مواجه می کنند.
نماینده مردم ورزقان در مجلس ضمن اشاره به اینکه وزیر ارتباطات در سوال اخیر خود در مجلس بازه زمانی سه ماهه را در ارتباط با بهبود شرایط فعلی معرفی نمود، اظهار داشت: این مهم می باشد که خود وزارت خانه در این حوزه بازه زمانی تعریف کرده و خود آقای وزیر هم در صحن مجلس اعلام نمود که کل وزارت خانه را برای عبور از وضعیت و بحران فعلی بسیج کرده است و امیدواریم این شرایط بتواند در وضعیت به زمین نشسته کسب و کارهای فضای مجازی تأثیر مثبت داشته باشد.
دهقانی همینطور تصریح کرد: این مورد در اولویت نظارت مجلس یازدهم قرار دارد و بدون شک رصد جدی می شود.