معاونت علمی اعلام کرد؛ اولویت در اجرای پروژه های فناورانه شورورزی

خط رند ۹۱۲: بنا بر اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، پروژه های شورورزی اجرائی می شوند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، روند تخریب محیط زیست ایران و بروز خشکسالی در مناطق مختلف یکی از معضلاتی است که اگر پاسخی درست و درخور به آن داده نشود؛ چالش های جدی گریبان گیر کشور خواهد شد.
هم اکنون بخش اعظمی از کشور جزء مناطق کم آب و خشک است؛ کشوری ۴ فصل اما محصور در منطقه خشک آب و هوایی که به علت خشکسالی های اخیر بر ابعاد زمینهای بایر و غیرقابل کشت آن افزوده می شود.
کشورهای مختلفی در دنیا هستند که به همین پدیده طبیعی دچارند؛ اما با کمک فناوری توانسته اند عوارض و آثار منفی آنرا کاهش دهند. مهندسی شورورزی یکی از این تکنولوژی ها است که می تواند در این راه چاره ساز باشد.
بنا بر تعریف عام از فناوری شورورزی؛ این تکنولوژی یعنی استفاده از آب های شور و لایتناهی رودها و دریاهای شمال و جنوب کشور و تبدیل زمینهای شور به جنگل و مناطق تولیدی چون تولید انبوه گیاهان مفید، خوراکی، دارویی، صنعتی و پرورش انواع دام و طیور. تلاشی که می تواند اشتغال زایی خوبی برای بومیان مناطق مختلف کشور با استفاده از گیاهان شورزی. فناوری شورورزی نوعی کشاورزی است ولی با آب شور در زمین شور، و مکمل کشاورزی مرسوم ایجاد نماید.
این فناوری مفیدی که بدنبال ایجاد توازن بین صیانت از محیط زیست و رشد اقتصادی، است با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در کشورمان درحال توسعه و به کارگیری است. بر همین مبنا با کمک شرکت های دانش بنیان اجرای ۴ پروژه را در اولویت قرار داده است.
«کشت علوفه شورپسند»، «پرورش ماهی با زه آب»، «زراعت چوب از گیاهان شورپسند» و «پرورش گوسفند» در این مناطق برنامه هایی است که می تواند ایران را در گذر از روزهای خشکسالی یاری کند.
این فناوری به افزایش تعامل صنایع با دانشگاه های پیشرو در این حوزه کمک می نماید و یاریگر کشور در اجرای برنامه های توسعه ای برمبنای مزیت های بومی و منطقه ای خواهد بود