متضرر اصلی ممنوعیت ورود تاکسی اینترنتی به فرودگاه کیست؟

به گزارش خط رند ۹۱۲، به دنبال مطرح شدن منع ورود تاکسی های اینترنتی تا شعاع ۸۰۰ متری فرودگاه امام خمینی (ره)، مدیر عامل یک شرکت تاکسی اینترنتی اعتقاد دارد تبعات اجرا شدن این طرح سبب متضرر شدن مردم بعنوان مصرف کننده خواهد شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، تاکسی های اینترنتی عمری در حدود یک دهه دارند و نقشی که در تسهیل رفت و آمد داشتند سبب شده که میلیونها نفر در ایران از این سرویس آنلاین بهره گیرند. فراگیر شدن تاکسی های آنلاین و اینترنتی با الگوبرداری از مشابه خارجی آن همزمان با گسترش زیرساخت های سخت افزاری، مخابراتی و اینترنتی و واردات به روزترین تجهیزات الکترونیک و گوشیهای هوشمند به کشور اجرائی شد و امروز اسنپ، تپسی و تعدادی دیگر از شرکت های تاکسی آنلاین، شهروندان را که قصد سفر شهری یا بین شهری داشته باشند، به مقصد می رسانند.

با توجه به مزایای تاکسی آنلاین مانند دسترسی شبانه روزی، سیاست قیمت گذاری شفاف، پرداخت هزینه به روش های مختلف، اطلاع از مدت زمان سفر، پشتیبانی و حفظ امنیت سفر و کارآفرینی برای رانندگان، تعداد کاربران روزانه آن درحال افزایش است.

با وجود همه موارد گفته شده، طی روزهای گذشته خبری از سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) منتشر گردید که در گفت وگویی از دستور دادستانی برای ممنوعیت ورود تاکسی های اینترنتی به شعاع ۸۰۰ متری این فرودگاه آگاهی داده و اعلام نموده بود در بازدید معاون دادستانی از این فرودگاه، مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفت.

گفته شده که نظر شهر فرودگاهی امام(ره) این بوده که مکانی برای رانندگان تاکسی های اینترنتی تپسی و اسنپ مشخص شود تا مانع فعالیت رانندگان تاکسی فرودگاه نشوند که ساعت ها در نوبت برای انجام یک سرویس هستند.

اما انتشار این خبر، حواشی و سوال هایی را درباره ی ساز و کار دقیق این طرح و این که درصورت اجرائی شدن به صورتی انحصار منجر خواهد شد، ایجاد کرد، به شکلی که یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام نمود شخصا این مساله را از مراجع مربوطه پیگیری می کند.

طبق گفته رحمت اله فیروزی پوربادی، ایجاد محدودیت در خدمات رسانی به مردن قابل پذیرش نمی باشد و در دسترس بودن خدمات بوسیله حقوق شهروندی است و اولویت اول مسئولان در اتخاذ تصمیم باید خدمات رسانی بهتر به مردم باشد و اینکه این تصمیم بر چه مبنایی گرفته شده و آیا تاکسی های فرودگاه ظرفیت پاسخگویی به نیاز تمام مسافران را دارند، جای سوال دارد. در هر حال باید سرویس دهی مناسب به مردم از هر طریقی ارائه شود و رفاه مردم در تصمیم گیری ها باید در اولویت قرار گیرد.

بر این اساس، حمل و نقل عمومی یعنی بدون استفاده از خودروی شخصی بار یا مسافر جابجا شود. مسئله ای که نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا، به آن اشاره کرده و گفته ممکنست تخلف هایی از طرف رانندگان شرکت های اینترنتی که بتازگی وارد این حوزه شدند، سر بزند اما فعالیت رانندگان در بستر این پلتفرم های اینترنتی بخش قابل توجهی از مشکلات مردم را حل کرده است؛ البته بتازگی یک افزایش قیمتی در زمینه تاکسی های اینترنتی رخ داده که باید برروی آن نظارت شود، اما ایجاد محدودیت برای آنان عملا موجب می شود مشکلات این حوزه تشدید شده و در حق مصرف کننده اجحاف صورت گیرد. وی معتقد می باشد در هر جایی که انحصار گذاشته شد و محدودیت بوجود آمد، مشکلات تشدید شده است.

ساماندهی مسافربرها و حفظ ایمنی مسافران دلیل ممنوعیت

پس از اعلام این موضوع، سعید چلندری-سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)- در گفت و گو با ایسنا درباره ی علت این ممنوعیت اعلام نمود که بمنظور ساماندهی مقابل ترمینال مسافری قرار شد تاکسی های اینترنتی از داخل پارکینگ سه نسبت به انتقال مسافرین اقدام نمایند که ضمن جلوگیری از ازدحام و ترافیک مقابل ترمینال محل مشخصی در پارکینگ سه که بوسیله پل ارتباطی با ترمینال یک مرتبط می باشد و فاصله ای حدود ۸۰۰ متر دارد، برای تاکسی های اینترنتی مشخص شده است و این مساله سبب می شود از لطمه به کسب وکار تاکسی های فرودگاهی نیز جلوگیری شده و خدمات باکیفیت بهتر و ایمنی بالا به مسافرین محترم ارائه شود.

طبق گفته وی، تاکسی های اینترنتی و مسافربرهای شخصی علامت مشخصه ای ندارند، قابل تشخیص نیستند و از طرف دیگر هویت راننده خودروی مسافربر برای فرودگاه نامشخص بوده و تشخیص مسافربر شخصی که اطلاعات آن در جایی ثبت نشده و تاکسی اینترنتی مقدور نیست و درصورت شکایت مسافرین امکان پیگیری آن هم اکنون وجود ندارد. بدین سبب این طرح بمنظور ساماندهی مسافربرها و حفظ ایمنی مسافرین برنامه ریزی شده است.

در همین رابطه محمد خلج – مدیرعامل یک شرکت تاکسی اینترنتی – در گفت و گو با ایسنا، درباره ی این مساله اظهار داشت: درباره ی این مساله از قبل با ما صحبت نکرده بودند، یعنی ما یک باره از این مساله باخبر شدیم.

وی اضافه کرد: از تبعات اجرا شدن این امر این است که مردم به عنوان مصرف کننده متضرر می شوند، به عبارتی این طرح به مفهوم محدود کردن عده ای خاص و اعلام این مساله است که عده ای خاص می توانند سرویس حمل و نقل در فرودگاه را ارائه نمایند و مردم هم از این لحاظ محدود می شوند که فقط از همان عده ذکر شده خدمات دریافت نمایند، بدین سبب خیلی واضح است که اجرای چنین طرحی به ضرر مردم است.

خلج در ادامه سخنانش تاکید کرد: ما کاملا با این مساله مخالفیم و این تصمیمی با هیچ کدام از شرکت های حمل و نقل هوشمند از قبل مطرح نشده بود.

مدیر عامل اسنپ، درباره ی واکنش رانندگان نسبت به اجرای این طرح اظهار داشت: این مساله تازه مطرح شده و نمی دانیم ساز و کار آن چگونه خواهد بود و این ۸۰۰ متری گفته شده کجاست و چطور مقرر است از ورود خودرو ها به فرودگاه جلوگیری شود؛ بدین سبب جهت بررسی تبعات این مساله و نظر راننده ها، منتظر ساز و کار دقیق هستیم.

هرچند گفته شده که نرم افزار کاربردی تاکسی برای فرودگاه امام توسط شرکت دانش بنیان ایرانی طراحی شده که گاهی از اپ تپسی و اسنپ کارایی بیشتری دارد و مسافران در زمان ورود به سالن فرودگاه می توانند این نرم افزار را روی تلفن های همراه نصب کنند، اما این سوال وجود دارد که آیا ایجاد محدودیت برای تاکسی های آنلاین، بغیر از این که در پاسخ به اعتراض تاکسی های خطی که در مسیرهای خاصی تردد می کردند و ساعت ها در انتظار برای سوار کردن مسافر بودند، انجام شده، به ایجاد انحصار برای تاکسی های خطی و در نتیجه اجحاف در حق مسافرانی که خواهان استفاده از تاکسی های آنلاین هستند، منجر نخواهد شد؟

منبع: