دبیر سیاستگذاری و ارزیابی ستاد نانو مطرح کرد؛ سهم ناچیز شرکتهای دانش بنیان در تولید ناخالص ملی

به گزارش خط رند ۹۱۲، دبیر گروه سیاست گذاری و ارزیابی ستاد نانو با اشاره به اینکه ۲۴.۷ درصد کل شرکتهای دانش بنیان از نوع شرکتهای تولیدی نوع ۲ هستند، اظهار داشت: اثرگذاری این شرکت ها در تولید ناخالص داخلی پایین است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، مجید صاحبی نژاد امروز در وبینار فرصت ها و چالش های شرکت دانش بنیان که به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار داشت: بر مبنای آمارها، ۲۵ درصد از شرکتهای نوپا در سالهای ابتدایی شکست می خورند و از بین می روند و تا آخر سال دهم ۷۰ درصد از شرکتهای نوپا از بین می روند. وی با اشاره به اینکه در فضای نوآوری به علت پیچیدگی با دو جهان متفاوت مواجهیم که آن هم «قوانین علمی» و«قوانین تجارت» هستند، اظهار داشت: شرکتهای دانش بنیان پلی میان این دو جهان هستند و اقتصاد کشور هم باید بر پایه پل زدن میان دانشگاه به سمت نوآوری و خلق ارزش افزوده به پیش برود.
دبیر گروه سیاست گذاری و ارزیابی فناوری نانو اظهار داشت: از کل ۷۸۸۲ شرکت دانش بنیانی که شکل گرفته اند، ۲۴.۷ درصد از شرکت ها، تولیدی نوع ۲ هستند.
صاحبی نژاد با اشاره به اینکه میزان اثرگذاری این شرکت ها در تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است، اظهار داشت: برای رفع این مشکل میتوان راهکارهایی چون توانمندسازی شرکت ها، ایجاد بازارهای جدید و پشتیبانی از این شرکت ها بر مبنای ظرفیت های قانونی را پیشنهاد کرد.
در ادامه، دکتر سیدمهدی رضایت رئیس گروه توسعه سرمایه انسانی ستاد فناوری نانو اظهار داشت: بر مبنای گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس عرضه کرده است، «فقدان نگاه استراتژیک»، «ارز» و «صیانت از بازار» از مسایل کلان و زمینه ای موثر بر توسعه کسب و کارهای نوپا و شرکتهای دانش بنیان هستند. به نقل از ایشان، تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و تبدیل آنها به محصول و مشاغل پایدار، رفع نیازهای جامعه، تشویق بنگاه های اقتصادی اهداف عرضه حمایت به شرکتهای دانش بنیان از جانب مرکز موسسات و شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی است. وی ادامه داد: عمده شرکتهای دانش بنیان منشا دانشگاهی دارند ازاین رو دانشگاه ها باید علاوه بر دانایی، در دانشجویان توانی ایجاد کنند تا قادر به تولید دانش فنی و فناوری باشند. از طرفی صنعت زبان دانشگاه ها را نمی داند و شرکتهای دانش بنیان می توانند زبان ترجمه میان صنعت و دانشگاه ها باشند.

منبع: