ممنوعیت تیک تاک در دولت کانادا

به گزارش خط رند ۹۱۲، کانادا استفاده از اپلیکیشن شبکه اجتماعی چینی تیک تاک در دستگاههای دولتی را ضمن اشاره به سطح غیرقابل قبول ریسک امنیتی آن برای حریم خصوصی و امنیت، ممنوع کرد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، این اقدام منعکس کننده لابی فزاینده ضد تیک تاک است که به شرکت چینی بایت دنس متعلق می باشد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا به خبرنگاران اظهار داشت: دولتش محتاطانه تضمین امنیت آنلاین مردم کانادا را بررسی خواهد نمود. ترودو ضمن اشاره به ممنوعیت تیک تاک، اظهار داشت: این امکان دارد اولین گام باشد یا امکان دارد تنها گامی باشد که لازم است برداریم. با اقدام دولت در ممنوعیت تیک تاک در گوشی های کاری، خیلی از کانادایی ها، شرکتها و اشخاص عادی، به امنیت اطلاعات خود فکر خواهند کرد و شاید تصمیماتی در این خصوص بگیرند.

هیات خزانه داری کانادا که بر دستگاه دولتی نظارت دارد، اعلام نمود: این ممنوعیت از روز سه شنبه اجرایی می شود و امکان دانلود این اپلیکیشن در آینده برای کارمندان دولت فدرال کانادا مسدود خواهد شد.

مونا فورتیه، رئیس این نهاد در اطلاعیه ای اظهار داشت: شیوه های جمع آوری اطلاعات تیک تاک، دسترسی قابل ملاحظه به محتوای تلفن فراهم می آورد. باآنکه ریسکهای استفاده از این اپلیکیشن روشن است اما در مقطع فعلی، شواهدی در خصوص به خطر افتادن اطلاعات دولت، نداریم.

تیک تاک در ابتدا اعلام نمود از این تصمیم مأیوس شده است اما بعدا بیانیه دیگری صادر و اشاره نمود اقدام کانادا برای مسدود کردن این اپلیکیشن که بعد از ممنوعیتهای مشابه در اتحادیه اروپا و آمریکا صورت گرفته، عجیب بوده است.

سخنگوی تیک تاک اظهار نمود: این ممنوعیت بدون اشاره به نگرانی امنیتی خاص یا تماس با ما و طرح پرسش، اعلام شده است.

کمیسیون اروپا هفته گذشته، استفاده از تیک تاک در دستگاههای این نهاد را ممنوع اعلام نمود در حالیکه سنای آمریکا در دسامبر، لایحه ای را تصویب کرد که استفاده کارمندان فدرال از این اپلیکیشن در دستگاههای متعلق به دولت فدرال را ممنوع می کند. هند، تیک تاک را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کرد.

تصمیم اخیر کانادا، به تنش در روابط میان چین و کانادا که در سال های اخیر بر سر موارد مختلف همچون ادعای اتاوا در خصوص اینکه پکن، کوشیده است بر انتخابات این کشور مداخله کند و فعالیت های جاسوسی هوایی و دریایی انجام داده است، می افزاید. پکن تمامی این ادعاها را رد کرده و از اتاوا خواسته است از گمانه زنی واهی دست بردارد.

کانادا نوامبر گذشته به سه شرکت چینی دستور داد سرمایه گذاری خود در مواد معدنی حساس کانادایی را واگذار کنند و قبل از آن، استفاده از تجهیزات نسل پنجم (۵G) ساخت هواوی و ZTE را ممنوع کرده بود.

دولت فدرال و سه رگولاتور حریم خصوصی منطقه ای کانادا هفته گذشته اعلام نمودند در رابطه با تیک تاک بر سر نگرانیها پیرامون جمع آوری، استفاده و افشای اطلاعات شخصی توسط تیک تاک، تحقیق می کنند.

هیات خزانه داری کانادا در اطلاعیه ای اعلام نمود تصمیم جهت استفاده از یک اپلیکیشن یا پلتفرم، یک انتخاب شخصی است اما دستورالعمل مرکز کانادایی امنیت سایبری به شهروندان کانادایی اکیدا سفارش می کند این ریسکها را درک کرده و قبل از تصمیم گیری در رابطه با ابزاری که استفاده می نمایند، انتخاب آگاهانه انجام دهند.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین، کاخ سفید به سازمانهای دولتی ۳۰ روز مهلت داد تا حذف کامل تیک تاک در دستگاه ها و سیستمهای فدرال را کامل کنند.

منبع: