مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری: پشتیبانی از ۹۳ طرح استارت آپی به میزان ۹۱ میلیاردتومان

به گزارش خط رند ۹۱۲، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: تابحال با ۲۷ شتابدهنده از ۹۳ طرح استارت آپی به میزان ۹۱ میلیارد تومان در چارچوب هم سرمایه گذاری حمایت کردیم.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، مصطفی بغدادی امروز در شانزدهمین رویداد پیوند در حوزه برق و الکترونیک که با همکاری جهاد دانشگاهی علم و صنعت در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار داشت: این صندوق برپایه ماده ۵ قانون پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان تشکیل شده و قصد کمک به تجاری سازی اختراعات و محصولات دانش بنیان را دارد.
وی با اشاره به اینکه مأموریت و کارکرد اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی منوط به تأمین مالی زیست بوم دانش بنیان کشور است، عنوان کرد: البته که این زیست بوم نسبت به دهه ۸۰ تغییر کرده و برای آن قوانین مختلفی تعریف شده است.
به گفته وی ما در صندوق نوآوری و شکوفایی قصد داشتیم که علاوه بر کسب و کارهای دانش بنیان به کسب و کارهای غیر دانش بنیان کمک نماییم. ازاین رو از صندوق نوآوری و شکوفایی بنظر می رسید اقدامات جدیدی را جایگزین روش های صنعتی کند.
به گفته بغدادی تا قبل از سال ۱۳۹۷ صندوق نوآوری و شکوفایی با تسهیلات و وام ها شناخته می شد؛ عرضه این نوع تسهیلات جزو سنتی ترین شیوه های تأمین مالی کسب و کارهای دانش بنیان است.
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: ازاین رو در صدد برآمدیم تا با روش های جدید از اکوسیستم استارت آپی و هسته های فناور، شرکتهای دانش بنیان و غیره حمایت نماییم. چونکه عرضه تسهیلات به این اکوسیستم فناوری و نوآوری سم مهلک است.
وی با اشاره به اینکه در بین فعالیتهای دانش بنیانی کسب و کارهای پرخطرتری وجود دارد، تصریح کرد: اگر از این کسب و کارها با عرضه تسهیلات و وام حمایت نماییم، امکان شکست شرکت ها و عدم بازپرداخت وام وجود دارد. ازاین رو برنامه ای در جهت عرضه تسهیلات خطرپذیر در صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه ریزی شد.
بغدادی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در چارچوب برنامه های «هم سرمایه گذاری» از اکوسیستم فناوری و نوآوری حمایت می کند؛ در این خصوص شتابدهنده هایی را بعنوان واسطه قرار دادیم تا این صندوق بعنوان یک بخش دولتی سهامدار شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی نشود چونکه یک کسب و کار واقعی از یک شرکت و سهامدار دولتی خوشش نمی آید.
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه در این خصوص منابع سازمان را خصوصی سازی کردیم و به صورت غیرمستقیم وارد بحث تأمین سرمایه کسب و کارهای دانش بنیان شدیم، تاکید کرد: ما به واسطه شتاب دهنده ها در چارچوب سرمایه گذاری، سرمایه بذری شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی را تأمین می نماییم.
وی ضمن اشاره به آمار طرح «هم سرمایه گذاری» در صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: تابحال با ۲۷ شتابدهنده از ۹۳ طرح استارت آپی به میزان ۹۱ میلیارد تومان در چارچوب «هم سرمایه گذاری» حمایت کردیم.
بغدادی تصریح کرد: این یک تعداد خوب و قابل قبولی است که حالا درحال خروج از آنها هستیم و این طرح ها به نتیجه رسیده اند.
وی با اشاره به اینکه همینطور طرح «هم سرمایه گذاری» را با صندوق های پژوهش و سرمایه گذاری در پیش گرفته ایم، اظهار داشت: تابحال با ۲۸ صندوق پژوهش و فناوری به میزان ۹.۵ میلیارد تومان در چارچوب طرح هم سرمایه گذاری از طرح های استارت آپی حمایت کردیم.
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه رویداد دوشنبه های استارت آپی و پیوند همچون برنامه هایی هستند که می توانند در جهت وصل سرمایه گذاران به طرح های فناورانه در صندوق نوآوری و شکوفایی از سال ۹۸ برگزار شده است، اظهار داشت: تابحال ۴۶ رویداد دوشنبه استارت آپی و ۱۶ رویداد پیوند برگزار شده است. این رویدادها سکویی برای به هم رسانی طرح های جذاب به سرمایه گذاران است.
وی افزود: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی تنها به برگزاری این رویدادها اکتفا نمی نماییم و فرایند دوره آموزشی، منتورینگ در جهت جذب سرمایه برای استارت آپها برگزار می گردد.
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به رویداد پیوند در حوزه برق و الکترونیک که امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، عنوان کرد: ۹ استارت آپ حاضر در این رویداد احتیاج به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه دارند.