کدام استان ها زیر پوشش کامل فیبرنوری قرار گرفتند؟

به گزارش خط رند ۹۱۲، توسعه و راه اندازی فیبر نوری در سرتاسر کشور که یکی از مهم ترین پروژه های وزارت ارتباطات به حساب می آید، در چند استان پیشرفت قابل توجهی داشته و در بعضی استان ها کار راه اندازی آن تمام شده است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، فیبر نوری حالا بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را ایجاد کرده است؛ فناوری اصلی که طی سالهای گذشته در قسمت ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

شبکه زیرساخت کشور با سرمایه گذاری دولت، بیشتر از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم نموده، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی هم وجود دارد که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری های نوین و استفاده از خدمات پهن باند دارد.

این در حالی است که بر مبنای مصوبه شورایعالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب و کارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت برثانیه به پهن باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب و کار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد.

در همین رابطه مدیران ارتباطات برخی استان ها در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ به تشریح برخی اقدامات و آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری در کشور پرداختند. به صورت مثال اسماعیل اعزی – مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران، پنجم فروردین به عملکرد اداره کل در سال ۱۴۰۱ پرداخت و اظهار داشت: راه اندازی ۱۰۰ سایت جدید و ارتقاء تکنولوژی همراه اول، ایرانسل و رایتل جهت تأمین پوشش اینترنت ۱۵۰ روستای استان، اجرای ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری با هدف تأمین پهنای باند سایت های تلفن همراه و افزایش پهنای باند در چهار شهرستان در فاز اول، عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها FTTx در شهرهای چالوس، عباس آباد، خرم آباد و تنکابن، تاسیس باجه پست بانک روستایی در هفت روستای استان همچون اقدامات صورت گرفته در حوزه ارتباطات استان بوده که ماحصل این تلاشهای شبانه روزی پوشش اینترنت ۹۲.۵ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار و ۹۵ درصد از جاده های مواصلاتی استان مازندران است و در سال آینده به همت مجموعه ارتباطات استان ان شاالله شاهد پوشش کامل تمام مناطق استان خواهیم بود.

روز بعد یعنی ششم فروردین، علی صالح نساج- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان- از ایجاد ۳۴۱ کیلومتر فیبر نوری در روستاهای این استان از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات اطلاع داد و گفت با این اقدام شبکه ارتباطی در مناطق روستایی خوزستان ارتقاء و بهبود یافته و منجر به توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای استان می شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات و خدمات اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۳۴۱ کیلومتر شبکه فیبر نوری روستایی از محل اعتبارات طرح USO وزارت ارتباطات در مناطق روستایی استان اجرا شد که در این خصوص منجر به زیر بار رفتن ۶۹ سایت و مرکز مخابراتی شده است.

طبق گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان هم اکنون طول شبکه فیبرنوری زیرساختی استان بیشتر از ۴۱۰۰ کیلومتر است.

بیشتر بخوانید:
فقط چند قدم تا تکمیل پروژه فیبر نوری در کشور

پیشرفت خوب توسعه فیبر نوری در شهرستان کازرون و پایان راه اندازی آن در قم

با نزدیک شدن به پایان تعطیلات بعضی از استانهای کشور مانند فارس و قم هم به تشریح وضعیت توسعه فیبرنوری پرداختند. حمید سلیمان پور -مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس- تعداد روستاهای بالای بیست خانوار متصل شده به شبکه ملی اطلاعات در استان فارس را ۲۱۰۴ روستا از مجموع ۲۳۳۸ روستای بالای بیست خانوار فارس اعلام نمود و گفت در سال ۱۴۰۲ تلاش مجموعه ارتباطی استان اتصال ۲۷۷ روستای بالای بیست خانوار باقیمانده فارس به شبکه ملی اطلاعات از راه راه اندازی سایت های جدید و ارتقای سایت های موجود خواهد بود.

سلیمان پور در مورد توسعه فیبرنوری خانگی «FTTH» که یکی از برنامه های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دسترسی خانوارها به اینترنت پرسرعت است، توضیح داد که در استان فارس این پروژه الان در شهرستان کازرون درحال اجراست و پیشرفت خوبی داشته است و در شهرستان های لارستان، فسا، آباده، مرودشت و شهرجدید صدرا هم کار به مرحله عقد قرارداد رسیده است.

براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کار راه اندازی پروژه فیبرنوری در استان قم هم سال قبل به پایان رسیده و جواد غلام پور-مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم- در این حوزه اظهار داشت: پروژه FTTX با عنایت به نیازسنجی های صورت گرفته و نیاز استان به پهن باند ثابت پرسرعت، در سال ۱۴۰۱ اجرا شد و الان بیشتر از ۸۹ درصد خانوارهای شهر قم تحت پوشش فیبرنوری قرار دارتد که برای بیشتر از ۴۱ درصد آنها پورت نصب شده است.

منبع: