سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم مطرح کرد؛ تحرک بخشی زیست بوم نوآوری استان ها با طرح توسعه اکوسیستم نوآوری

به گزارش خط رند ۹۱۲، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار داشت: به منظور توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری در استان ها، این معاونت، پیشبرد طرح توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها (تانا) را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از وزارت علوم، امید رضایی فر در تشریح طرح تانا اظهار داشت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تابحال در تلاش بوده که با تاکید بر ظرفیت ها و پتانسیل های مراکز دانشگاهی، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و پیوند زدن آن به نیازهای فناورانه و مسائل کشور، مبادرت به توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری در استانهای کشور کند. بدین منظور، این معاونت پیشبرد طرح “توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها (تانا)” را در دستور کار خود قرار داده است.
وظیفه اصلی توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها (تانا)
رضایی فر درمورد وظیفه اصلی توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها اظهار داشت: در طرح تانا پارک علم و فناوی نیازهای فناورانه دستگاههای اجرایی و صنایع استان را شناسایی و سپس این نیازها از راه فراخوان به دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری، شرکتهای دانش بنیان و… ارسال می شود و سپس ایده ها ارسال و پس از غربالگری و ارزیابی، این ایده ها مورد حمایت قرار می گیرند و پس از آن تفاهمنامه امضا می شود.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری اضافه کرد: در همین راستا نیازهایی که در طرح تانا شناسایی شود، در طرح نظام ایده و نیازها (نان) مطرح شده و در مجموع ده ها تفاهمنامه بین طرفین تقاضا و ایده منعقد شده است. از سال قبل تا کنون ۲۹ مراسم تانا برگزار شده است که نخستین آن در تیرماه و آخرین مراسم در هفته آخر اسفندماه سال قبل در حوزه های علوم پزشکی، ماشین آلات و تجهیزات، هوش مصنوعی، برق و الکترونیک، آب و فاضلاب، فناوری اطلاعات، کشاورزی، تجهیزات آزمایشگاهی و… برگزار شده است و در سال جدید برنامه تانا همچنان با قوت خود باقی است.
وی اضافه کرد: همینطور نشست تبادل و تجارب تانا در اردیبهشت ماه برگزار و از کتاب تانا هم رونمایی خواهد شد.
اهداف توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها (تانا)
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در ادامه مهم ترین هدف تانا را این گونه تشریح کرد: شبکه سازی و بهم رسانی نقش آفرینان مختلف زیست بوم نوآوری و فناوری در هر استان با محوریت پارک های علم و فناوری جهت حل مسائل رفع نیازهای فناورانه بخش دولتی و خصوصی از راه فعال کردن ظرفیت ها و پتانسیل های علمی و فناورانه دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مختلف تا حصول نتیجه و حل مساله از دیگر اهداف تانا بوده است.
پشتوانه قانونی طرح توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها (تانا)
وی در ارتباط با ضمانت اجرای این طرح اظهار داشت: طبق ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان، استانداران سراسر کشور مکلفند با همکاری پارک های علم و فناوری داخل استان، منابع استانی و اختیارات خویش را با اولویت تقویت فعالیتهای نوآورانه و شناسایی و حل مسائل بومی و با استفاده از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری دانشگاهی، کسب و کارهای نوآورانه و خلاق در استان به کار گیرند.
رضایی فر اضافه کرد: همینطور طبق ماده ۸ آئین نامه پشتیبانی از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم موظف است ضمن تهیه و ابلاغ ضوابط اجرایی طرح توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها، از پارک های علم و فناوری که در طرح توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها مشارکت می کنند، حمایت لازم را به عمل آورد. در این خصوص به هر پارک علم و فناوری که طرح تانا را برگزار کند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که تابحال ۲۹ پارک طرح تانا را برگزار کرده اند و مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، به آنها کمک مالی شده است.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، ضرورت نگاه به طرح تانا بعنوان یک مأموریت جاری و نه یک رویداد مقطعی (ایجاد دبیرخانه دائمی طرح تانا)، ضرورت گفتمان سازی و شبکه سازی در استان و مشارکت دادن همه ذینفعان و کنشگران زیست بوم نوآوری (ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان)، ضرورت اطلاع رسانی، تدوین و ارسال گزارش و تعریف نیازها و ایده ها در سامانه نظام ایده ها و نیازها (سامانه نان)، ضرورت پوشش کل بازیگران زیست بوم نوآوری هم در طرف عرضه (دانشگاهیان و فناوران) و هم در طرف تقاضا (دولتی و خصوصی)، ضرورت بهره برداری از همه سازوکارهای تأمین مالی موجود (صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق های پژوهش و فناوری، بودجه پژوهشی دستگاههای دولتی، طرح های بنیاد ملی نخبگان، سرمایه گذاران خطرپذیر، سرمایه گذاران خصوصی، خیرین و…)، ضرورت پیگیری فرایند تا عقد قرارداد و حل مساله (جهت بهره برداری از منابع شورایعالی عتف) را از تجربیات برگزاری و نکات کلیدی طرح تانا برشمرد.

منبع: