روایت اقتصاد ایران در ۲۷ فروردین کارت سوخت کم شد، جمع نه!

به گزارش خط رند ۹۱۲، با وجود تمام گمانه زنی هایی که در رابطه با سوخت صورت گرفته، مقامات دولت بارها اعلام نموده اند که هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت بنزین یا جابجایی سهمیه ها وجود ندارد و هم اکنون تنها تعداد کارت سوخت جایگاه ها کم شده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، در ماه های گذشته گزارش های مختلفی در رابطه با افزایش قاچاق سوخت و مصرف بدون نظارت انتشار یافته که نشان داده است که در این حوزه احتیاج به اقدامات جدید نظارتی وجود دارد و یکی از برنامه های انجام شده، کم کردن تعداد کارت سوخت جایگاه هاست.
چهره روز: کارت سوخت
این روزها مبحث احتمال جمع آوری کارت های سوخت از پمپ بنزین ها در صدر اخبار انرژی قرار گرفته و گاها درگیر شایعاتی هم می شود، آنطور که اعلام شده کارت های سوخت جایگاهداران به صورت کامل از جایگاه ها حذف نشده و نمی شود و به تعداد مناسب کارت سوخت در اختیار جایگاه داران وجود دارد.
از طرفی، فرایند دریافت کارت سوخت برای خودرو های شخصی هم سوال مهم مخاطبان است. طبق آخرین آمار پارسال حدوداً ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کارت سوخت در کشور تحویل داده شد و نزدیک به ۶۰ هزار کارت برای پاکت گذاری در اختیار پست گذاشته شده است. ۲۷۰ هزار کارت هم در نوبت قرار دارند که به صورت ماهانه تحویل داده می شوند. در کل درخواست های تولید کارت دو دسته بوده، دسته اول بعد از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحاً کارت های نوشماره نامیده می شود، اطلاعات وسائط نقلیه نوشماره از راه پلیس راهور فراجا مستقیماً برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال می شود. بعد از تولید خودرو، پلاک گذاری و صدور برگ سبز، به صورت هفتگی اطلاعات و مشخصات خودرو های نوشماره به کارخانه صدور کارت هوشمند سوخت عرضه و تولید کارت سوخت انجام و سپس به سایت پاکت گذاری ارسال می شود.
وزیر و راه و شهرسازی هم خبر جدید مسکنی داشت. وزیر راه و شهرسازی در مورد واگذاری زمین به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: هم اینک برای بیشتر از ۱۳۶ هزار متقاضی زمین در چارچوب انفرادی و گروهی زمین برای ساخت مسکن واگذار شده است.
از راه رسیده روز: خودرو های تحویلی
چند روز بعد از افزایش گمانه زنی ها در رابطه با نحوه تحویل خودرو های جدید، حالا وزیر صمت از آغاز این فرایند اطلاع داده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به این که فرآیند تحویل خودرو ها از امروز شروع می شود در رابطه با ثبت نام مرحله دوم توضیح داد: از ۱۶ اردیبهشت ماه مرحله جدید ثبت نام آغاز خواهد شد و مثل مرحله اول به شکل نوبت دهی خواهد بود.
دو خودروساز بزرگ کشور هم از آخرین وضعیت خود گفته اند. به دنبال طرح سوال از جانب مشتریان در مورد مبالغ پرداختی مازاد بر وجه کارخانه ای خودرو، ایران خودرو در اطلاعیه ای، جزئیات پرداخت های قانونی همچون بیمه، مالیات و عوارض را شرح داد و مشتریانی که تعهدات آنان معوق شده را از پرداخت مبلغ مالیات و عوارض ماده ۲۸ معاف دانست.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هم ضمن توضیحاتی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا به واردات چانگان اشاره نمود و اظهار داشت: فکر نکنم ما بتوانیم این خودرو را بیشتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بفروشیم، ازاین رو نوش جان کسی که در سامانه ثبت نام کرده است.
با ثبات روز: بازار طلا
بعد از تلاطم هایی که در هفته های قبل ثبت شده بود، حالا بازار طلا به آرامشی نسبی رسیده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه هم اکنون بازار به ثبات نسبی خوبی رسیده و طی یک ماه گذشته نوسان حداقل بوده، اظهار داشت: به اعتقاد من مردم منتظر افزایش یا کاهش خاصی نباشند؛ البته شرایط ثبات بازار در صورتی ادامه پیدا می کند که در ارتباط با اونس جهانی، بازار داخلی ارز و خبرهای سیاسی و اقتصادی و عرضه و تقاضا تغییر خاصی نداشته باشیم.
روزهای خوب بازار سرمایه هم همچنان ادامه دارد. شاخص کل بورس امروز با ۰.۹۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۱ هزار و ۱۱۷ واحد صعود کرد و در رقم دو میلیون و ۲۷۵ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱.۵۹ درصد افزایش نسبت به روز شنبه با صعودی ۱۱ هزار و ۴۱۷ واحدی رقم ۷۳۱ هزار و ۱۵۷ واحد را ثبت نمود. در این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۴۷ هزار و ۵۲۵ میلیاردریال انجام شد.
بازار ارزهای دیجیتال هم به روزهای جدیدی وارد شده است. در بازه زمانی روزانه، در نهایت قیمت از محدوده حدود ۲۸ هزار دلار خارج شد و بشدت به مقاومت ۳۰ هزار دلاری حمله کرد. این سطح، یک منطقه مقاومت روانی و فنی حیاتی می باشد و احیانا آینده کوتاه مدت بازار کریپتو را شکل خواهد داد.
برخورد روز: گرانفروشان مرغ
بعد از خبرهایی که از افزایش قیمت مرغ در روزهای گذشته انتشار یافته بود، امروز خبر آمده که گران فروشی مرغ غیرمجاز است. مسعود امراالهی – مدیر کل بازرسی و نظارت برکالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی – در گفت وگویی ضمن اشاره به این که فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب تخلف است، اعلام نمود از مردم درخواست می نماییم هر واحدی که گرانفروشی داشتند را از راه سامانه ۱۲۴ حتما اطلاع رسانی کنند و بازرسان ما هم به کمک بازرسان مردمی که در این طرح با ما همراهی می کنند، همچون بازرسان سازمان دامپزشکی و جهادکشاورزی، بازرسان صمت و اصناف برخورد لازم را با این مورد دارند.
در بازار شکر هم واردات بدون سقف مجاز است. مدیرکل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی ضمن اشاره به ذخایر شکر در کشور اظهار نمود: در مورد شکر از ذخایر راهبردی مطمئنی برخورداریم و در صورت کمبود، این محصول را وارد بازار می نماییم.
در بازار فرش صادراتی هم ریز قیمت محصولات ایران انتشار یافته است. در بین گران قیمت ترین فرش ها، فرش دستباف قم تمام ابریشم ۱۵ به متر به بالا، در هر متر ۹۰۰ دلار قیمت خورده است و بدین سان گران قیمت ترین فرش صادراتی ایران در بازارهای جهانی به حساب می آید. بعد از آن فرش دستباف تبریز تمام ابریشم، فرش دستباف کاشان تمام ابریشم و فرش دستباف اصفهان و نائین تمام ابریشم هم متری ۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده اند.

منبع: