برای نخستین بار انجام شد؛ دستیابی به فناوری طراحی و ساخت گرمکن تابشی کاتالیستی استوانه ای

خط رند ۹۱۲: استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، برای اولین بار در دنیا موفق به ساخت دستگاه گرمکن تابشی کاتالیستی شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از دانشگاه علم و صنعت ایران، این دستگاه که توسط سیدمصطفی حسینعلی پور، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران برای اولین بار در دنیا طراحی و تولید شده، در زمینه های مختلف صنعتی مانند صنایع نفت و گاز، خودروسازی، پتروشیمی، کشاورزی غذایی، دارویی، رنگ، چوب و کاغذ و برای گرمایش محیطی به کار می آید.
گرمکن تابشی کاتالیستی، بر پایه فناوری نانو و بصورت دانش بنیان طراحی و تولید شده است و دارای ۳ ثبت اختراع از طرف بنیاد ملی نخبگان بوده و از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت گاز ایران، ستاد نانو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مورد تائید قرار گرفته است.
تاکنون حدود یکصد نمونه از هیترهای کاتالیستی تولید و در صنایع مختلف نصب شده اند.
میزان تولید آلاینده ها توسط این هیترها خیلی کم ( دیاکسیدکربن تولیدی کمتر از ۵ ppm و NOx تولیدی صفر است). این هیترها خطر حریق و/یا انفجار نداشته و با راندمان بالای ۷۵% و بدون استفاده از دودکش کار می کنند. هیتر تابشی استوانه ای نصب شده در ایستگاه تقلیل فشار کهریزک تهران نخستین نمونه از این نوع بوده و هیچ نمونه خارجی ندارد.
گفتنی است، این پروژه تحت قراردادی با شرکت گاز استان تهران انجام و به بهره برداری رسید.
این سیستم به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته و مبتنی بر نانوفناوری، جایگزین مناسبی برای گرمکن های متداول سنتی (هیترهای حمامی) هستند که از راندمان حدود ۳۰ درصد برخوردار بوده و از مشکلات زیادی همچون عدم امکان استفاده در نزدیکی خط انتقال گاز، هزینه های تعمیر و نگهداری بالا، مصرف سوخت بالا، لختی عملکرد، نیاز به ضد یخ، ابعاد بزرگ و عدم کارکرد منعطف در دبی های مختلف گاز عبوری از خط، رنج می برند.
این در حالی است که سیستم جدید، مستقیما بر روی خط انتقال گاز نصب شده و دارای راندمانی بیش از دو برابر هیترهای حمامی بوده و هیچ کدام از مشکلات یاد شده را ندارد.