طی تفاهم نامه ای صورت می گیرد؛ مشارکت دانش بنیان ها برای ساخت توربین توربوکمپرسورهای صنعت نفت

خط رند ۹۱۲: با انعقاد توافق نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، ساخت توربین ها و توربوکمپرسورهای مورد نیاز مناطق نفت خیز جنوب از طرف شرکت های دانش بنیان، بومی سازی می شود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، این توافق نامه همکاری با هدف بهره مندی از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و فناور در زمینه «ساخت داخل توربین ها، توربوپمپ ها و توربوکمپرسورهای مورد نیاز مناطق نفت خیز جنوب» به امضای جواد مشایخ معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و علیرضا دانشی مدیرعامل مناطق نفت خیز رسید.
در این همکاری مشترکی مقرر است نیازهای صنعتی ارزبر، گلوگاهی و استراتژیک مناطق نفت‎خیز مرتفع شود که این هدف با تعریف مگاپروژه های دانش بنیان و کنسرسیوم های تخصصی دانش بنیان در چارچوب قراردادهای همکاری برای ساخت داخلی ۸۹ مجموعه توربین، توربوپمپ و توربوکمپرسور در ۴ رده توانی و بومی سازی قطعات در ارتباط با ماشین آلات دوار و تجهیزات در ارتباط با تست های عملکردی ماشین آلات دوار میسر می شود.
تعریف مگاپروژه ‎های دانش‎ بنیان در فازهای تحقیق و توسعه و کمک به پیشبرد آن از راه ایجاد همکاری با شرکت‎های دانش‎بنیان و کمک به توسعه پلتفرم‎های فناوری به منظور بومی‎سازی بخش های مختلف توربین‎های گازی هم دیگر دستاوردی است که با اجرای صحیح این توافق نامه به دست خواهد آمد.
این توافق نامه اهداف دیگری همچون توسعه نیروی انسانی مستعد با استفاده از ظرفیت سرمایه انسانی اکوسیستم کارآفرینی و دانش بنیان کشور و همکاری در زمینه انتقال تکنولوژی و تجهیزات دانشی مورد نیاز مبحث توربین‎های گازی مورد توافق با در نظر گرفتن رسوب دانش در یک شرکت فناور مورد تأیید طرفین و برگزاری رویدادهای فناورانه با بهره برداری از اکوسیستم نوآوری کشور جهت تجمیع نیازها و پاسخگویی از راه ظرفیت‎ها و فرصت‎های شرکت‎های دانش ‎بنیان و فناور را هم دنبال می کند.
این همکاری مشترک معاونت را متعهد کرده است که اولویت های فناورانه انواع توربین ها، توربوکمپرسورها و توربوپمپ ها و قطعات ماشین آلات دوار اعلام شده از جانب مناطق نفت خیز را بررسی نموده و یک همکاری برای شناسایی شرکتهای دانش بنیان و فناور منتخب در رفع نیاز اعلام شده شکل دهد. همینطور معاونت علمی باید اقدامات لازم برای تشکیل و راهبری کنسرسیوم دانش بنیان و فناور جهت بومی سازی و توسعه دانش فنی ساخت و تعمیرات اساسی را هم انجام دهد.
از دیگر مأموریت های معاونت علمی در این توافق نامه، «همکاری و تسهیلگری در طرح های معرفی شده از جانب مناطق نفت‎خیز متناسب با ضوابط موجود در معاونت علمی»، «تشکیل کنسرسیوم بین المللی و انتقال فناوری بر حسب نیاز برای هر یک از فناوری های در رابطه با مبحث توافق نامه با همکاری مناطق نفت‎خیز» و «تسهیل در صدور مجوزهای قانونی در رابطه با معاونت برای طرح های معرفی شده از جانب مناطق نفت‎خیز» است.
معاونت علمی متعهد شده است تا به «توسعه فناوری‎ های پیشنهادی، با استفاده از تمام ابزارهای موجود همچون قانون ساخت بار اول»، «حمایت در چارچوب تحقیق و توسعه از محل هزینه قطعی شده مالیات شرکت‎ها» و «فراهم کردن زیرساخت برای آزمون های آزمایشگاهی و میدانی» کمک نماید.
«فراهم کردن امکان صدور ضمانت‎نامه و تسهیل و تسریع در فرآیندهای بانکی و اعطای تسهیلات از راه صندوق ها متناسب با ضوابط موجود در معاونت علمی» و «حمایت از توسعه بازار، به منظور خرید مجدد تجهیزات و اقلام ساخته شده مبحث این توافق نامه بر مبنای آئین نامه های موجود» دیگر تعهداتی است که این همکاری مشترک به عهده معاونت علمی گذاشته است.
در این توافق نامه بر تعهدات مشترک و اقدامات هم سوی طرفین هم چون «تأمین بخشی از هزینه پایلوت و استانداردهای مورد نیاز جهت اجرای این توافق نامه»، «حفظ مالکیت فکری و حق بهره برداری از تکنولوژی های جدید بوجود آمده در حین انجام این توافق نامه برای شرکت دانش بنیان و فناور» و «حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان و فناور در چارچوب یک برنامه مشترک جهت تأمین زیرساخت‎های لازم مبحث این توافق نامه» تاکید گردیده است.
این گامهای مشترک با «حمایت از فرایند یافتن، شتابدهی و توسعه فناوران و شرکتهای زایشی دانش بنیان جهت حل نیازها گلوگاهی و اولویت ‎دار بدون فناور و توان پاسخ ‎دهی»، «حمایت از عرضه نیازهای مناطق نفت‎خیز در چارچوب برگزاری نشست‎ های تخصصی، رویدادها و نمایشگاه‎ ها» و «حمایت از کارگزاران تبادل فناوری» اثرگذارتر و موثرتر خواهد شد.
از دیگر موارد ذکر شده در این همکاری مشترک تشکیل کمیته ‎های فنی متشکل از نمایندگان معاونت علمی، مناطق نفت‎خیز و مجری انجام دهنده پروژه و دو مشاور علمی و صنعتی برای انجام پروژه ها است تا «برای تعیین و تأیید فازهای قرارداد و الزامات اجرایی هر کدام»، «تعیین و تأیید استانداردهای تطبیقی داخلی مورد نیاز»، «تعیین و تأیید شرایط تحویل‎گیری»، «انجام آزمون های عملکردی و دریافت مجوزهای مورد نیاز» و «نظارت بر حسن انجام کلیه مراحل قرارداد شامل انجام صحیح فازهای قرارداد، نصب و راه‎اندازی و تهیه دستورالعمل ‎های مورد نیاز»، اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: