وزیر بازرگانی آمریکا: ممنوعیت تراشه های میکرون در چین را تحمل نمی کنیم

به گزارش خط رند ۹۱۲، وزیر بازرگانی آمریکا با تندترین زبان برای توصیف واکنش واشنگتن، اظهار داشت: آمریکا تصمیم اخیر مقامات چینی برای ممنوعیت تراشه های شرکت میکرون تکنولوژی (Micron Technology) در برخی از بخش های حساس را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، جینا ریموندو با عباراتی که دو طرف در بحبوحه تنش های اخیر ضد یکدیگر بهره برده اند، اظهار نمود: ما این ممنوعیت را به شکل ساده و روشن بعنوان یک جبر اقتصادی می بینیم. ما این ممنوعیت را تحمل نخواهیم کرد و فکر هم نمی نماییم که موفقیت آمیز باشد.

جدیدترین تنش های فناوری بین دو قدرت جهانی از یکشنبه هفته گذشته شروع شد که اداره فضای سایبری چین در اطلاعیه ای به اپراتورهای زیرساخت های حساس، نسبت به خرید محصولات میکرون اخطار داد و اعلام نمود که خطرات امنیت سایبری نسبتا جدی را در محصولات این شرکت آمریکایی که در این کشور به فروش رفته، مشاهده کرده است. این اخطار در حالی عنوان شد که آمریکا در اکتبر، صادرات تراشه های پیشرفته و فناوری ساخت آنها به چین را ممنوع کرده بود.

اظهارات اخیر ریموندو بعد از آن عنوان شد که دو طرف هفته گذشته فرصت داشتند تا اعتراض های خویش را شخصا مطرح کنند و متعهد شدند که ارتباطشان را از این پس باز نگه دارند. ریموندو پنجشنبه گذشته در واشنگتن با وانگ ونتائو همتای خود دیدار نمود و روز جمعه دیدار مشابهی با کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا انجام شد.

این دیدارها در جهت نیت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای احیای مذاکرات رده بالا با پکن صورت می گیرد که شامل سفر احتمالی جانت یلن، وزیر خزانه داری به چین و گفتگوی مستقیم بین بایدن و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین است.

سارا بیانچی، معاون نماینده تجاری آمریکا در مصاحبه ای جداگانه اظهار داشت: همچنان تداوم گفت وگوها را مشاهده خواهید کرد. نمی دانم که این گفت وگوها چقدر دشوار خواهد بود یا چه نتیجه ای خواهد داشت اما این صحبت به خودی خود، کاملا مهم می باشد.

معلوم نیست آمریکا بعد از ممنوعیت میکرون در چین، چه اقداماتی امکان دارد انجام دهد. وزیر بازرگانی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود باردیگر تکرار کرد که این ممنوعیت بدون هیچ پایه و اساسی اعمال شده است و افزود که واشنگتن درحال تعامل با شرکای خود در مورد نحوه واکنش به این اقدام است.

مایک گالاگر، نماینده جمهوری خواه ویسکانسین که ریاست کمیته متمرکز به چین در کنگره را برعهده دارد، خواهان اضافه شدن شرکت “چانگشین مموری تکنولوژیز” به لیست شرکت هایی شده که دسترسی آنها به فناوری آمریکایی محدود شده است. اقدام مشابه به غول سازنده تجهیزات مخابراتی چینی هواوی تکنولوژیز ضربه زد.

ریموندو در رابطه با هرگونه اقدام احتمالی ضد چانگشین مموری که می خواهد سال جاری اولین عرضه اولیه عمومی به ارزش بیشتر از ۱۴.۵ میلیارد دلار را انجام دهد، پاسخ نداد.

کره جنوبی که شریک تجاری بزرگ چین و شریک امنیتی آمریکا به حساب می آید، در میانه این اختلافات گیر افتاده است. سازندگان تراشه های حافظه کره ای سامسونگ الکترونیکس و اس کی هاینیکس، از ممنوعیت میکرون در بازار چین سود خواهند برد. واشنگتن و پکن با همتایان خود در سئول لابی کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت بازرگانی چین در اطلاعیه ای در آخر هفته اعلام نمود که روز جمعه با آن دوک گئون، وزیر بازرگانی کره جنوبی، دیدار کرده و دو طرف با تقویت گفتگو و همکاری در زمینه زنجیره های تأمین نیمه رسانا توافق کرده اند. در بیانیه جداگانه ای که از جانب دفتر وزیر بازرگانی کره جنوبی در رابطه با این گفت وگوها انتشار یافت، هیچ اشاره ای به نیمه رساناها نشد و تنها تثبیت عرضه و تقاضای مواد خام و قطعات مهم ذکر شد.