روایت اقتصاد ایران در ۲۹ خرداد حال خوب اقتصاد در ۱۴۰۱

به گزارش خط رند ۹۱۲، با وجود تداوم تحریم ها و مشکلاتی که همچنان در بعضی شاخص ها دیده می شود، رشد اقتصاد ایران در ۱۴۰۱ مثبت باقی مانده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، همانطور که در آمارهای سال ۱۴۰۰ از رشد اقتصاد ایران صحبت شده بود، حالا گزارش بانک مرکزی از سالی که گذشت هم رشد اقتصادی چهار درصدی را تایید می کند.
مثبت روز: رشد اقتصادی
تحقق رشد اقتصادی ۴.۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی سال ۱۴۰۰، حکایت از تداوم رشد قابل قبول کارهای اقتصادی در کشور دارد. بانک مرکزی اعلام نمود: بر مبنای محاسبات مقدماتی اداره حساب های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۵۹۶.۸ هزار میلیاردریال رسید که نسبت به سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰، رشد ۵.۳ درصدی را نشان میدهد. همینطور رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۴.۷ درصد بوده است.
همینطور بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد را ابلاغ نمود در این بخشنامه آمده است، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، بانکها و مؤسسات اعتباری موظف می باشند، تسهیلات خرد اعطایی را بر مبنای شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در چارچوب قراردادهای فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، مرابحه، جعاله و قرض الحسنه به مشتری پرداخت کند.
رئیس سازمان امور مالیاتی هم اعلام کرد که مالیات بیشتر از نیمی از صاحبان مشاغل صفر و مالیات حدود ۹۰ درصد کمتر از ۲۰ میلیون تومان برای یک سال تعیین شده است.
کم رمق روز: شاخص بورس
شاخص کل بورس امروز با ۱۳۰۴ واحد افزایش در رقم دو میلیون و ۱۶۴ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۵۳۳۹ واحد افزوده شد و رقم ۷۳۷ هزار و ۹۳۷ واحد را ثبت نمود.
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی، تحت تأثیر ابهامات نسبت به دورنمای اقتصاد چین که کاهش تولید اوپک پلاس و هفتمین کاهش متوالی شمار دکل های حفاری نفت و گاز آمریکا را تحت تاثیر قرار داد، بیشتر از یک دلار کاهش پیدا کرد.
در کنار آن، قیمت جهانی طلا در معاملات اندک امروز (دوشنبه) تحت فشار دلار قوی تر کاهش پیدا کرد چونکه سرمایه گذاران مسیر پیش رو برای نرخ های بهره را به دنبال اظهارات تندروانه سیاست گذاران فدرال رزرو آمریکا ارزیابی کردند.
همکاری روز: ایران و هند
هادی طالبیان مقدم، مدیرکل شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری همایش معرفی فرصت ها و ظرفیتهای حضور در بازار هند برای شرکت ها و بازرگانان ایرانی، برگزاری این همایش را گامی در جهت توسعه تجارت ایران و افزایش روابط تجاری برد- برد دو کشور دانست.
همینطور نقشه راه همکاریهای ایران و ازبکستان در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هم زمان با سفر رئیس جمهوری ازبکستان و هیات همراه به تهران و همسو با اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه وزیران نفت ایران و ازبکستان تدوین شد.
در خبری دیگر شرکت ساخت می گوید که بهره برداری از فاز نخست قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال و باقیمانده آزادراه منجیل-رودبار بخشی از برنامه هایی است که در برنامه تکمیل و بهره برداری سال جاری قرار دارد.
رکوردشکنی روز: مصرف آب
الان در تهران بیش از ۵۰ هزار لیتر در ثانیه آب مصرف می شود که این نسبت به مدت مشابه در سال قبل نزدیک به ۴۰۰۰ لیتر بالا رفته است.
همینطور با همکاری ادارات شهر تهران، ۱۰۰ مگاوات از مصرف برق این کلان شهر در ساعات اوج مصرف کاهش پیدا کرده و اشتراک برق ۱۳۵ دستگاه اداری پرمصرف شهر تهران تابحال قطع شده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط با اعلان اینکه سامانه جدید اسقاط خودرو در وزارت صمت هنوز تکمیل نشده، اصرار کرد که عدم تکمیل این سایت سبب شده تا گواهی اسقاطی طی پنج ماه گذشته صادر نشده و مراکز اسقاط خودرو به تعطیلی کشیده شوند.

منبع: