یک مقام مسول معاونت علمی مطرح کرد؛ ارتقاء سطح تولید و بهره وری محصولات گلخانه ای و شیلاتی

به گزارش خط رند ۹۱۲، مدیر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه و شیلاتی معاونت علمی از توسعه و ارتقاء عملکرد زنجیره ارزش دانش بنیان به منظور تولید محصولات گلخانه‍ای و شیلاتی اطلاع داد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی در این بازدید که با حضور نمایندگان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، استانداری خوزستان و دستگاههای اجرایی استان انجام شد، برنامه ها و اولویت های معاونت علمی برای توسعه کمی و کیفی گلخانه ها، مزارع پرورش میگو، ماهی و سایر آبزیان و روش های حمایتی از طرح ها را تشریح شد.
ابراهیمی با تاکید بر پتانسیل ها و توانمندی های موجود فعالیتهای کشاورزی در استان خوزستان اظهار داشت: با عنایت به این که بالغ بر ۶۵ درصد آب های سطحی کشور در این استان قرار دارد، ضروریست برنامه ریزی مناسب برای افزایش بهره وری آب در قسمت کشاورزی استان صورت گیرد و بطور قطع دانش، فناوری و نوآوری بیشترین تأثیرگذاری را در این مورد دارا است.
مدیر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی اضافه کرد: شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان شرایط بسیار مناسبی برای ایجاد زنجیره ارزش تولید میوه های گرمسیری در گلخانه های با سازه های ارزان فراهم می آورد که می تواند با حداقل مبلغ سرمایه گذاری بیشترین بهره وری را به دنبال داشته باشد.
وی اضافه کرد: دسترسی به آب های آزاد، آب های سطحی فراوان و همینطور زه آب فراوان و بلا استفاده بخش کشاورزی از فرصت های بسیار مناسب برای تولید محصولات شیلاتی همچون پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردآبی، پرورش میگو، توسعه قفس های پرورش ماهی و سایر فعالیتهای در رابطه با آبزی پروری را فراهم نموده، با این وجود ضریب نفوذ دانش و فناوری در این بخش در سطح نسبتا پایینی است و رسوخ دانش، فناوری و نوآوری یکی از برنامه های اولویت دار معاونت علمی در زنجیره ارزش پرورش انواع آبزیان بوده و برنامه های مناسبی در این بخش درحال تدوین و اجرا است.
مدیر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه و شیلاتی معاونت علمی ضمن اشاره به زمینه ایجاد، توسعه و ارتقاء زنجیره ارزش محصولات گلخانه ای و شیلاتی با تشکیل کنسرسیوم های دانش بنیان که شامل سرمایه گذاران، بهره برداران، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان و شرکتهای دانش بنیان و فناور بوده، اضافه کرد: راهبری، هدایت و پشتیبانی از اعضای کنسرسیوم ها به منظور ایجاد زنجیره ارزش در یک چارچوب همکارانه از برنامه های اصلی برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی معاونت علمی است.
در ادامه این بازدید شرکت ها ضمن عرضه توانمندی ها و ظرفیت ها، مسائل و نیازهای خویش را مطرح نمودند که برای هر کدام تصمیماتی برای پیگیری تا حصول نتیجه دریافت گردید. در این برنامه مدیرکل دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان و نمایندگانی از ادارات و موسسات مرتبط در سطح استان هم حضور داشتند.

منبع: