وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت موبایل دو برابر شده است

به گزارش خط رند ۹۱۲، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: سایت اسپیدتست سایتی است که هرماه سرعت اینترنت موبایل و ثابت همه کشورها را اعلام می کند و از شروع دولت تا حالا سرعت اینترنت موبایل تقریباً دو برابر شده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور در حاشیه افتتاح نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران درباره ی سرعت اینترنت و اطلاعات سایت اسپیدتست اظهار نمود: این سایت، سایتی است که هر ماه سرعت اینترنت ثابت و موبایل همه کشورها را اعلام می کند، اول دولت برمبنای همین سایت اسپیدتست سرعت میانه اینترنت موبایل ۱۸ مگابیت بر ثانیه بود که الان ۳۵.۶ است و این نسبت به اول دولت تقریباً دو برابر شد.
وی ادامه داد: اینترنت ثابت البته رشد کمی داشته، چون ۱۰ سال است که بر روی آن سرمایه گذاری نشده است. پروژه توسعه فیبر نوری منازل کسب و کارها را که شروع کردیم، هدف همین است و سرعتی که ما آرزو داریم، سرعت های ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است. هم اکنون پروژه فیبر نوری در ۱۰۰ شهر شروع شده و ان شاالله تا پایان دولت امکان ارائه چنین سرویسی را برای ۲۰ میلیون خانوار فراهم می نماییم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ی اقدامات لازم در عرصه تجارت الکترونیک بیان نمود: یکی از بستر های اصلی که در بحث توسعه تجارت الکترونیک وجود دارد، توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور است. در حال حاضر ما در وزارت ارتباطات بدنبال این هستیم که زیر ساخت های پرسرعت و باکیفیت و امن را تا دور افتاده ترین نقاط روستایی برای مردم عزیز فراهم نماییم که بستر کسب و کارهای اینترنتی، اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیکی فراهم گردد.
زارع پور خاطرنشان کرد: هم اکنون نزدیک ۹۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه متصل شده اند و حدود ۴۳۰۰ روستا در مدت ۲۱ ماه گذشته متصل شده اند که می توان گفت معادل چهار سال قبل است. ان شاءالله تا پایان امسال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد تا این ظرفیت ایجاد شود که هر کسی در دور افتاده ترین روستا قرار دارد، امکان استفاده از سکوهای داخلی جهت خرید و فروش برایش فراهم باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شعار امسال نمایشگاه آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال است، افزود: دولت برای بهتر شدن آینده اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه یک بسته خوبی در نظر گرفته است. هدف گذاری صورت گرفته که سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور که حدود ۷.۸ است، به ۱۵ درصد برسد. به جهت اینکه به این افق برسیم، دولت برنامه منسجمی در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کرده و یکی از سر فصل های اصلی برنامه هفتم توسعه اقتصاد دیجیتال است. در فصل ۱۳ در قالب چند ماده مهم دولت توسعه اقتصاد دیجیتال در پنج سال آینده را معماری کرده است.
زارع پور تصریح کرد: در آنجا مشخص شده است که وزارت ارتباطات در مدت شش ماه سند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور را در قالب مصوباتی که شورایعالی فضای مجازی داشته تهیه کنند و به تصویب هیات وزیران برسد. تمام دستگاههای کشور مکلف شده اند که ظرف سال اول برنامه یعنی از شهریور امسال تا شهریور سال آینده، برنامه هوشمندسازی، تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال را تهیه کنند و به تصویب هیات وزیران برسد.
بگفته وی در این برنامه گفته شده که باید فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء توجه نمایند. در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و پزشکی مکلف شدند از تکنولوژی های جدید استفاده کنند؛ وزارت ارتباطات هم مکلف شده زیر ساخت های لازم را برای این کار فراهم آورد. همین طور سایر وزارت خانه ها مانند آموزش و پرورش، علوم و کار مکلف شده اند برنامه ملی توسعه حمایت های مورد نیاز اقتصاد دیجیتال را ظرف شش ماه به تصویب هیات وزیران برساند.
وی خاطرنشان کرد: بصورت کلی بسته خوبی در نظر گرفته شده است و همین طور مقرر است در دستگاههای اجرائی مرکز تحول دیجیتال و نو آوری تاسیس شود.
زارع پور درباره ی همکاریهای بین المللی توضیح داد: یکی از راهبردهای ما برای توسعه اقتصاد دیجیتال بازار سازی برای محصولات پر حوزه سخت افزار، نرم افزار و حتی پلت فرم است. جوانان ایرانی اقدامات بسیاری انجام داده اند و ما این ظرفیت را داریم که بتوانیم محصولات و خدمات فنی_ مهندسی را صادر نماییم. در شش ماه گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد بین شرکتهای ایرانی و خارجی منعقد شده است و ما این مسیر را دنبال می نماییم تا بتوانیم زمینه صادرات محصولات فنی- مهندسی را بر بستری که دولت فراهم می آورد، فراهم آورد. همین طور ما در تیرماه اجلاس وزاری عضو سازمان اکو را در تهران خواهیم داشت و از وزرای ارتباطات برخی کشورها دعوت شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: هر چقدر نیاز به پهنای باند بین الملل باشد، ما فراهم می نماییم. روز جمعه ۲.۵ ترابیت بر ثانیه ظرفیت کشور قطع شد اما بلا فاصله جایگزین شد، چون ما سه برابر ظرفیت کشور اینترنت فراهم نموده ایم. بدین سبب هر چقدر نیاز کشور باشد از پهنای باند داخلی گرفته تا خارجی ما اساسا فراهم می نماییم و وظیفه ما هست.
ایشان در ادامه سخنانش تاکید کرد: ما در وزارت ارتباطات تلاش می نماییم که زیرساخت ارتباطی کشور را توسعه دهیم و بهترین ها را برای شرکتهای استارتاپ فراهم نماییم و با هرگونه اختلالی مخالفیم و کوچک ترین اختلالی را در شبکه ارتباطی کشور بر نمی تابیم و شب و روز تلاش در این حوزه تلاش می نماییم.
زارع پور در آخر اظهار داشت: نظر فنی ما در وزارت ارتباطات این است که تعدادی از پلت فرم ها باید رفع فیلتر شوند.

منبع: