سرنوشت فعالیت استارلینک در ایران مشخص شد؟

خط رند ۹۱۲: بدنبال پیگیری وزارت ارتباطات برای فعالیت قانونی اینترنت ماهواره ای در کشور، بتازگی اعلام گردید که اتحادیه جهانی مخابرات استارلینک را به رعایت قوانین سرزمینی ایران ملزم کرده است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، در تعریف اینترنت ماهواره ای گفته شده که امواج بوسیله ماهواره ارسال می شود و کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزات مخصوص آن یعنی دیش و دریافت کننده امواج استفاده نماید. کارشناسان معتقدند اگر این نوع از اینترنت فراگیر شود، احتمال تولید تجهیزات آن با قیمت کمتر هم ممکن خواهد بود یا حتی سیمکارت هایی مانند آن چه در تلفن ماهواره ای استفاده می شود، تولید خواهد شد اما هنوز برای رسیدن به این مراحل زود است.

اما نکته قابل توجه این است اینترنت ماهواره ای بیشتر در شرایطی به کار می رود که دسترسی معمولی به اینترنت (کابلی، فیبر نوری، دایال-آپ و بی سیم) امکان پذیر نیست یا از کیفیت پایینی برخوردارست. ماهواره می تواند باتوجه به خاصیت های ذاتی خود همچون پایداری، انعطاف پذیری، تأخیر کم و تامین ظرفیت شایان توجه و ارزان قیمت، کمک شایانی در کاهش شکاف دیجیتال در کشور و سیگنال رسانی به مناطق محروم و دورافتاده داشته و به عنوان بخش مهمی در لایه زیرساخت و خدمات پایه معماری شبکه اینترنت نقش آفرین است. در این جهت شرکت فضایی اسپیس ایکس پروژه اینترنت ماهواره ای “استارلینک” را در سال ۲۰۱۵ با هدف فراهم کردن پوشش گسترده اینترنت شروع کرد.

در ایران مرکز ملی فضای مجازی در سالهای قبل، رویکرد خودرا درباره ی منظومه های ماهواره ای اینطور بیان کرد که اپراتورهای ماهواره ای ملزم به فعالیت طبق معاهدات بین المللی در عرصه فضایی و اصول و مقررات سازمان ملل و اتحادیه های تخصصی مربوطه هستند و باید قوانین و مقررات ملی کشورها را برای حفظ استقلال و حاکمیت دولت ها در عرصه ارتباطات و صیانت از گذرگاه های رسمی تبادل اطلاعات را بمنظور جلوگیری از هرج و مرج و مقابله با جرایم سایبری رعایت نمایند.

در نهایت با گذشت زمان، با شروع پاییز در سال قبل خبرهایی در خصوص فعالیت اینترنت ماهواره ای منتشر شد؛ در حقیقت مدیرعامل این شرکت اعلام نمود نزدیک به ۱۰۰ استارلینک فعال در ایران دارد. ایران هم به موازات گسترش فعالیت اینترنت ماهوراه ای در سایر کشورها موضع خود نسبت به این مساله را اعلام نموده است.

در این راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ی امکان فعالیت استارلینک در کشور گفته است که از فعال شدن اپراتورهایی که اینترنت ماهوره ای ارائه می دهند استقبال می کنند و هم اکنون سه اپراتور هستند که اینترنت ماهوره ای را در نقاط دورافتاده روستایی ارائه می کنند.

او تاکید کرد طبق قواعد بین المللی هر اپراتور اینترنت ماهواره ای که بخواهد در قلمروی یک کشور سرویس ارائه کند باید قواعد سرزمینی آن کشور را رعایت کند. طبق گفته وی، این قواعد به همه این اپراتورها همچون استارلینک ابلاغ گردیده است و اگر این قواعد را بپذیرند، از فعالیت آنها استقبال می کنند؛ در حقیقت ۳۰۰۰ روستا وجود دارد که هنوز به اینترنت متصل نیستند که با این اقدام می توان آنها را به اینترنت متصل کرد.

اما بتازگی با پیگیری های حقوقی بین المللی وزارت ارتباطات «استارلینک» ملزم به رعایت قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شده است. درحقیقت اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) اعلام نمود که ارائه خدمات از طرف استارلینک در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به سبب عدم رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز می باشد.

درباره جزییات این اتفاق می توان گفت مطابق یکی از قطعنامه های ITU، ارائه خدمات از طرف یک شرکت خارجی در قالب مرزهای کشور دیگر منوط به دریافت مجوز از طرف آن کشور است که در بررسی های به عمل آمده مشخص شد استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره ای هیچ مجوزی را تا حالا از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده است. بدین سبب مصوبه اخیر اتحادیه بین المللی مخابرات زمینه را برای فعالیت قانونی استارلینک در ایران فراهم می آورد.

منبع: