تحول چشم گیر ثبت درخواست های موفق در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین

به گزارش خط رند ۹۱۲، طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات آمارهای پنجره واحد مدیریت زمین نشان داده است این سامانه شاهد تحولی چشم گیر در ثبت درخواست های موفق، کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات و رشد پاسخگویی دستگاه ها به استعلامات حوزه زمین در بهار سالجاری بوده است.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، اجرای پروژه های دولت الکترونیکی یکی از مهم ترین اقدامات برای اجرای شعار سال ۱۴۰۱ به نام «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» عینیت یافت. سازمان حفاظت محیط زیست هم همگام با دیگر دستگاههای دولتی و غیردولتی در جهت تحقق این هدف و اجرای شعار محیط زیستی سال با عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه»، مبحث دولت الکترونیک را در سرلوحه برنامه های خود قرار داد و بر این اساس، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و به راه افتاده است.

ثبت و صدور مجوزهای در رابطه با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین در رابطه با حوزه زمین، اهداف چهارگانه سامانه است. به عبارت دیگر زمین، سامانه ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به صورت الکترونیک و بدون رجوع حضوری را برای متقاضیانی فراهم می آورد که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.

سامانه زمین دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و الان به نشانی https: //iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است. سامانه پایش اراضی بعنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استانهای اصفهان، البرز، قزوین و زنجان آغاز به کار کرده است و مأموریت ویژه پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگلها و مراتع را دنبال می کند.

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیرا اعلام نموده است آمارهای پنجره واحد مدیریت زمین نشان داده است این سامانه شاهد تحولی چشم گیر در ثبت درخواست های موفق، کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات و رشد پاسخگویی دستگاه ها به استعلامات حوزه زمین در بهار سالجاری بوده است.

افزایش ثبت درخواست های موفق

بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در بازه زمانی اسفند سال قبل تا اردیبهشت سالجاری، حدود ۴۶ هزار نفر در سامانه زمین ثبت نام کرده اند که از این میزان، ثبت بیشتر از ۴۰ هزار درخواست، یعنی ۸۱ درصد موفقیت آمیز بوده است. دراین میان، بررسی علل عدم موفقیت سایر متقاضیان نشان داده است به عواملی نظیر: عدم اطلاع، آموزش ناکافی و بروز اختلالات فنی موقت بازمی گردد.

در همین راستا، شاخص «درصد تکمیل فرایند ثبت درخواست ها» در سامانه زمین هم روند رو به رشدی را نشان می دهد؛ به صورتی که در شروع فعالیت سامانه، صرفاً ۲۵ درصد متقاضیان قادر به تکمیل فرایند ثبت درخواست خود بودند، اما عوامل تاثیرگذاری مانند: آموزش مستمر کاربران، پشتیبانی ۲۴ ساعته و تقویت زیرساخت های سامانه سبب ایجاد بهبود قابل توجهی شد و هم اکنون بالغ بر ۷۵ درصد درخواست های متقاضیان با عرضه اطلاعات کامل و به همراه مستندات به ثبت می رسد.

کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات

افزایش سرعت انجام کارهای اداری زمان بر و بی نیازی از این اتاق به اتاق دیگر رفتن در ادارات مختلف دولتی، همواره از اصلی ترین انتظارات مردم از دولت بوده است. آمار نشان می دهد، سامانه زمین به میزان قابل توجهی توانسته است، به این بخش از مطالبات مردمی پاسخ دهد. در واقع تجمیع دستگاههای متولی پاسخگویی به استعلامات در سامانه زمین سبب بهبود قابل توجه میانگین زمان پاسخگویی به استعلامات در بهار سالجاری شده است.

طی سه ماهه یاد شده، حدود ۵۰ هزار استعلام الکترونیکی از راه سامانه زمین دریافت شده است و میانگین پاسخگویی به استعلامات معادل ۴۲ روز بوده است که با اضافه شدن استعلامات جدید به ۵۸ روز افزایش پیدا کرده بود. اما با پیگیری های انجام شده، این مدت زمان حدودا نصف شد و به ۲۵ روز رسید که بهبود قابل توجهی را نشان داده است.

رشد پاسخگویی دستگاه ها به استعلامات

آمارهای سامانه زمین نشان می دهد، نه تنها سرعت پاسخگویی به استعلام بهبود یافته، بلکه درصد پاسخگویی دستگاه ها هم بالا رفته است. بعنوان مثال درصد پاسخگویی به استعلام «تعیین نوعیت اراضی» که متولی آن سازمان ملی زمین و مسکن می باشد، پیش از این پنج درصد بوده است که اخیرا به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

از طرفی چندی قبل همه دستگاههای اجرایی کشور موظف شدند امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام های مورد نیاز سایر دستگاههای اجرایی را حسب شرح وظایف آنان در قالب قوانین خاص و موضوعی، به صورت مجانی فراهم نمایند.

انجام مجانی استعلامات در سامانه زمین، هنگامی مورد پیگیری جدی قرار گرفت که گزارش شد، بعضی از دستگاههای کشور برای استعلامات بین دستگاهی مبادرت به دریافت وجه از مردم می کنند که در بعضی موارد تا حدود دو تا سه میلیون تومان هزینه را هم شامل شده است.

منبع: