همه چیز درباره ی تماس تصویری بوسیله موبایل

خط رند ۹۱۲: بدنبال فعال شدن قابلیت تماس تصویری برروی تعدادی از مدلهای گوشی موبایل، لازم است این سرویس حتما برای هر دو تماس فعال شده باشد و تلفن همراه هر دو طرف هم از سرویس ViLTE پشتیبانی کند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، چند سال پیش موضوع برقراری تماس تصویری بوسیله سیمکارت تلفن همراه یک اپراتور تلفن همراه مطرح شد؛ درنهایت بعد از گذشت مدتی به سبب تعدادی از مخالفت های پیش آمده، این طرح در شرایطی متوقف گردید که پس آن هر بار اعلام می شد به زودی مشکل این سرویس حل می شود اما بدنبال متوقف ماندن این طرح برای چندین سال، مردم جهت دسترسی به تماس تصویری به رسانه های اجتماعی و نرم افزارهای موجود که از این امکان برخوردار بودند مراجعه می کردند.

در آن زمان بر بحث لزوم فرهنگ سازی و توجه به مباحث فرهنگی مهم اعلام و تاکید شد که در این بین گاهی ممکنست افراد به سبب این که اطلاعات دقیقی درباره ی نحوه برقراری تماسهای تصویری ندارند، دستخوش نگرانی هایی شوند.

اپراتوری هم که این امکان را فراهم نموده بود ادعا نمود که قبل از این دراین زمینه تدابیر مختلفی اندیشیده تا از بروز هر نوع مشکل دراین زمینه جلوگیری شود و برای مکالمه با سیمکارت این اپراتور (رایتل) فرد از این اختیار برخوردارست که نوع مکالمه خودرا بصورت صوتی یا تصویری انتخاب نماید. علاوه بر این حتی امکانی وجود داشت که فرد در مکالمات تصویری، تصویر خودرا حذف کرده و تصویری جایگزین و یا حتی یک فایل ویدئویی بجای آن قرار دهد.

اپراتور سوم تلفن همراه که در آن دوره تنها ارائه کننده خدمات نسل سوم ارتباطی در کشور بود، پیوست فرهنگی خودرا آماده و آنرا برای تصویب به سازمان تنظیم مقررات ارسال کرد. این سازمان نیز بعد از مدتی کار بر روی پیوست طراحی شده در نهایت آنرا جهت بررسی های بیشتر و تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارسال کرد اما با این وجود با گذشت ماه های متوالی هر بار دراین زمینه تنها به ذکر این نکته بسنده شده که با تصویب پیوست مذکور در آینده شاهد اتصال مجدد این سرویس خواهیم بود.

در نهایت با همه اما و اگرهای مطرح شده این سرویس در آن زمان راه اندازی نشد تا این که سال قبل خبرهای جدیدی دراین زمینه توسط مسئولان همچون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام و بعد از آن مشخص شد که بصورت آزمایشی این سرویس در یکی دیگر از اپراتورهای تلفن همراه بصورت آزمایشی راه اندازی و با تولید کنندگان گوشی هم رایزنی شده است.

وزیر ارتباطات درباره ی راه اندازی این سرویس اعلام نمود که این کار نیازمند همراهی تولیدکنندگان گوشی هم هست و برخی از تولیدکنندگان گوشی باید این توانایی را برروی گوشیهایی که در ایران موجود است فعال کنند.

حال با گذشت چندماه بنظر می رسد این توانایی برای تعدادی از مدلهای گوشی هواوی، شیائومی و سامسونگ فعال گردیده است و اپراتور مذکور (همراه اول) مدتی پیش پیام هایی در خصوص راه اندازی این سرویس به برخی مشترکان ارسال کرد.

طبق اعلام این اپراتور تعرفه تماس صوتی همانند مکالمه عادی و تعرفه تماس تصویری به ازای هر دقیقه ۱۵۰ تومان است و کاربران برای استفاده از این دو سرویس، از پشتیبانی تلفن همراه و اعمال تنظیمات در گوشی خود اطمینان حاصل کنند. همین طور انجام تنظیمات و اطلاعات بیش از طریق تماس با ۹۹۹۰ یا مراجعه به https: //mci.ir/volte-vilte و غیرفعال سازی سرویس با *۱۰*۲۴۳۲# به انجام می رسد.

نکته قابل توجه این است که جهت استفاده از سرویس مکالمه تصویری این اپراتور باید هر دو طرف تماس تحت پوشش شبکه LTE و سیمکارت هر دو مشترک سیمکارت هر دو مشترک USIM باشد. همین طور حتما این سرویس برای هر دو طرف تماس فعال شده باشد و تلفن همراه هر دو طرف تماس از این سرویس (ViLTE) پشتیبانی کند.

علاوه بر موارد گفته شده باید تنظیمات مربوط به سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم شبکه (ViLTE) در تلفن همراه هر دو طرف تماس اعمال شده باشد. کاربران جهت استفاده از این سرویس نیازی به نصب نرم افزار توسط برقرار کننده و دریافت کننده تماس ندارند و تماس صوتی برای هر دو مشترکین دائمی و اعتباری قابل استفاده می باشد.

منبع: