ورود شرکت های ایرانی به بازار سوریه

خط رند ۹۱۲: بعد از دیدار روز گذشته وزیر ارتباطات ایران و سوریه، امروز هم نشستی با حضور وزیر ارتباطات سوریه و مسئولان حوزه ارتباطات ایران اجرا شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، بامداد امروز ایاد الخطیب، وزیر ارتباطات سوریه و هیات همراه وی با حضور میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و حامد منکرسی، معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی با هدف آشنایی با توانمندی های ۱۷ شرکت مهم و موثر ایرانی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات به بررسی زمینه های ورود آنها به بازار سوریه پرداختند.

در این دیدار، معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران از نقش پلت فرم ها و پیامرسان های ایرانی در ارائه خدمات به مردم و کسب و کارهای ایرانی آگاهی داد و بر امکان گسترش همکاری میان دو کشور در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید نمود. در این رویداد، ۱۷ شرکت و سکوی حاضر، فعالیت ها و دستاوردهای خودرا برای وزیر ارتباطات کشور سوریه تشریح کردند و به سوالات وی پاسخ دادند.

همچنین، محمد جعفر پور – مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری عربی سوریه و هیئت همراه، دیدار نمود. در این جلسه «ایاد الخطیب» وزیر ارتباطات سوریه با تأکید بر این که ایران در حوزه ICT، قدمهای بسیار مثبت و محکمی برداشته و نوید بخش افزایش همکاریهای دوجانبه است؛ اضافه کرد: در کشور سوریه از سال ۲۰۱۰ در تلاشیم تا به وضعیت ارتباطات خود سرو سامانی بدهیم و با جداسازی تلفن ثابت از همراه، دراین زمینه اقداماتی را در دست انجام داریم.

وی وجود رقابت در بازار ارائه خدمات در سطح ارتباطات داخلی و بین المللی را مثبت ارزیابی و بر گسترش توسعه همکاریهای مشترک دو کشور در عرصه ارتباطات و زیرساخت، اصرار کرد.

در ادامه، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به معرفی شرکت پرداخت و اظهار داشت: باتوجه به ارتباطات نزدیک دو کشور ایران و سوریه، در حوزه زیرساخت و ارتباطات نیز می توانیم، همکاریهای خوبی داشته باشیم.

جعفر پور با اشاره به این که شرکت ارتباطات زیرساخت، تامین کننده پهنای باند اینترنت بین الملل و ارتباطات بین استانی است؛ اضافه کرد: اپراتورهای مخابراتی ثابت و همراه، مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت هستند و حجم قابل توجهی از پهنای باند را، در اختیار می گیرند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به این که تجهیزات این فناوری امروز در ایران تولید می شود، اظهار داشت: ظرفیت شبکه انتقال در کشور ایران، ۴۵ ترابیت بر ثانیه است که بزرگترین شبکه انتقال در منطقه است. خوشبختانه امسال با یک شرکت ایرانی قراردادی بسته ایم که ۲۰ ترابیت بر ثانیه نیز به این ظرفیت اضافه می شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اعلان اینکه در سطح بین الملل ما را با نام TIC می شناسند اضافه کرد: اپراتورهای نزدیک به شرکت ارتباطات زیرساخت از نظر ظرفیت، دو اپراتور ترک در کشور ترکیه هستند که بازهم ظرفیتشان از ما کمتر است.

وی در ادامه با تأکید بر این که حجم قابل توجهی از اینترنت عراق توسط ایران تامین می شود، اضافه کرد: آمادگی داریم در حوزه ترافیک دیتا، با کشور سوریه همکاریهای دو جانبه، داشته باشیم و شرکتهای خصوصی نیز دراین زمینه علاقمند هستند.

معاون وزیر ارتباطات به ارائه تجهیزات صوت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره نمود و اظهار داشت: کل ارتباطات صوتی اپراتورهای ثابت و همراه در بخش بین الملل، از گذرگاه های TIC عبور می کند و هم اکنون همه تجهیزات سوییچ های صوت را بازنگری کرده ایم و در آن از تجهیزات ایرانی استفاده می نماییم.

جعفرپور با اعلان اینکه با شرکت های روسی برای فروش تجهیزات مذاکره می نماییم، افزود: در حوزه WDM و CWDM تجهیزات خوبی داریم که قیمت آن در سطح بین الملل، بسیار کمتر از نمونه های مشابه خارجی است.

وی جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را مهم ارزیابی کرد و اضافه کرد: باتوجه به زیست بوم کشور ایران در عرصه ICT خیلی از پلت فرم های ایرانی را ساخته ایم که درحال سرویس دادن به مردم کشورمان هستند و در تلاشیم تا دراین زمینه با گسترش اپلیکیشن های ایرانی، دیتاسنترهای داخلی را ارتقاء دهیم.

جعفرپور افزود: در این زمینه برخی از کشورهای دوست و همسایه تمایل به استفاده از این امکانات دارند و درصد ارائه امکانات مستقیم زیرساختی به کشورهای همسایه، هستیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در آخر اظهارکرد: امیدواریم بتوانیم با کشور سوریه در حوزه همکاریهای زیرساختی، ارتباط مستقیمی داشته باشیم.

روز گذشته عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در دفتر کار خود میزبان وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری عربی سوریه بود. در این جلسه دو طرف ضمن بررسی توافقات دو کشور در حوزه توسعه همکاریهای مشترک در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اجرائی کردن یادداشت تفاهم امضا شده وزرای ارتباطات دو کشور در جریان سفر اردیبهشت ماه رییس جمهوری ایران به سوریه تاکید کردند. همین طور در این جلسه یک دفعه دیگر توافقات پیشین در حوزه حضور شرکت های خصوصی ایرانی فعال در عرصه تجهیزات و خدمات در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در حوزه پلتفرمی، دولت الکترونیکی و صنعت فضایی از دیگر مطالبی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع: