آغاز رجیستری آیفون ۱۴ از شایعه تا حقیقت

به گزارش خط رند ۹۱۲، طی روزهای گذشته مطالبی در رابطه با امکانپذیر شدن رجیستری آیفون ۱۴ در سامانه همتا منتشر گردید و این در شرایطی است که بارها اعلام شده هم اکنون تصمیمی در خصوص رجیستری آیفون ۱۴ گرفته نشده و طبق اعلام رسمی مسؤلان، این مورد شایعه است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، با گذشت چندین ماه از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مبهم بودن وضعیت آن، همچنان علاقه مندانی هستند که به خرید این مدل گوشی تمایل دارند. در ابتدا این مدل از آیفون تنها از رویه مسافری و یا سوءاستفاده از این روش وارد کشور می شد تا این که سال قبل ممنوعیت آن به صورت رسمی اعلام گردید.

نکته مهمی که وجود دارد اینست با وجود ممنوعیت واردات این نوع گوشی و از طرفی تمایل به خرید آن، بازار کلاهبرداری و سوءاستفاده از این مورد هم فراهم شده است؛ بگونه ای که چندی قبل تبلیغات گسترده ای در بعضی شبکه های اجتماعی و برخی واحدهای صنفی در خصوص بازگرداندن آنتن آیفون ۱۴ قاچاق با شگردهایی مانند تغییر سیمکارت مشاهده شد.

در این راستا، سامانه همتا اطلاعیه ای صادر و اعلام نمود با عنایت به این که شبکه اپراتوری به صورت مستمر درحال پایش بوده و آنتن دستگاههای قاچاق همچون این دستگاه ها مسدود می شود، از جانب کارشناسان، به مردم اکیداً سفارش می شود فریب تبلیغ آنتن موقت را نخورده و از اعتماد به این افراد اجتناب کنند.

در این اطلاعیه تاکید شد واحدهای صنفی هم توجه نمایند که قاچاق کالا جرم است و بر مبنای مواد ۱۸، ۱۸ مکرر، ۲۹ و ۳۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سوم دیماه ۱۳۹۲ و ماده ۲۰ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ علاوه بر ضبط کالا، مشمول جزای نقدی، حبس از دو تا پنج سال و شلاق تعزیری حسب مورد خواهد بود.

بیشتر بخوانید

کلاهبرداری با وعده برگرداندن آنتن آیفون ۱۴

درحال حاضر هم چند روز گذشته گاها خبرهایی در رابطه با این که رجیستری آیفون ۱۴ در سامانه همتا امکان پذیر شده انتشار یافته است اما برپایه بررسی های انجام شده به نظر می آید این خبر شایعه است و تا به امروز اتفاق جدیدی در رابطه با این گوشی رخ نداده و همچنان رجیستر نمی شود و واردات مسافری و تجاری آن ممنوع می باشد.

گفتنی است انجمن واردکنندگان موبایل چندی قبل طی نامه ای پیشنهاداتی در حوزه اصلاحات برخی مقررات واردات موبایل به معاون اول رئیس جمهوری عرضه کرد و ضمن اشاره به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ از سال گذشته، گفته که تخمین زده شده تابحال ۱۲۰ هزار آیفون ۱۴ به ارزش بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است.

همچنین انجمن موبایل اخطار داده که اگر استفاده از این روش های جدید به صرفه اقتصادی برای همه گوشیهای پرمصرف و ارزانقیمت برسد، عملا طرح رجیستری کارایی خویش را از دست خواهد داد و قاچاق مسافری بازار را خواهد گرفت. ازاین رو با عنایت به شرایط موجود برای این گوشی مسؤلان سفارش می کنند به علت این که این مدل گوشی در ایران سرویسی دریافت نمی کند ازاین رو مردم باید از خرید آن اجتناب کنند.

منبع: