نشست آشنایی با زیست بوم نوآفرینان و صنایع خلاق کشور الجزایر

به گزارش خط رند ۹۱۲، نشست آشنایی با زیست بوم نوآفرینان و صنایع خلاق کشور الجزایر توسط اندیشکده حرف پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از مهر، نشست آشنایی با زیست بوم نوآفرینان و صنایع خلاق کشور الجزایر به همت اندیشکده حرف پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه صنعتی شریف، در سالن جلسات این پژوهشکده برگزار گردید. در این جلسه مراد بلخلفه، پژوهشگر زیست شناسی و مشاور وزارت فناوری، اقتصاد دانش و نوآفرینان (استارتاپ های) کشور الجزایر مطالبی در مورد زیست بوم نوآفرینی (Start-Up Ecosystem ) کشور الجزایر ارائه نمود.
در ابتدای این نشست، دکتر نجم الدین یزدی پژوهشگر ارشد پژوهشکده سیاست گذاری شریف ضمن اشاره به ساختار زیست بوم نوآفرینی کشور، وضعیت شرکتهای دانش بنیان و نوآفرینان کشور و بخصوص ظرفیتهای نوآوری دانشگاه شریف اضافه کرد: در ایران بیشتر از ۷ هزار شرکت دانش بنیان ثبت شده است ومعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان متصدّی توسعه زیست بوم نوآفرینی ایران برنامه های مختلفی در جهت پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و هم ایجاد نوآفرینان تدوین کردند. در این راستا، مجلس شورای اسلامی قانون جهش دانش بنیان را تصویب کرده است.
یزدی ضمن اشاره به وضعیت نوآوری در دانشگاه های کشور و بخصوص دانشگاه شریف اظهار داشت: ناحیه نوآوری شریف شامل پارک علم و فناوری شریف، شتاب دهنده شریف، مجتمع های خدمات فناوری و مراکز رشد می شود. شرکتهای دانش بنیان مستقر درناحیه نوآوری شریف در زمینه هایی نظیر نانو، زیست فناوری و هسته ای فعالیت دارند.
مراد بلخلفه ضمن ابراز تمایل به آشنایی با تجربیات زیست بوم نوآفرینی ایران و عرصه اقتصاد دانش بنیان کشور، از توجه دولت جدید الجزایر به توسعه اقتصاد دانش و کسب وکارهای کوچک بخصوص شرکتهای نوآفرین سخن گفت و اضافه کرد: در این خصوص وزارت خانه تخصصی جدیدی ظرف ۳ سال قبل تأسیس شد. اَلجریا ونچر( Algeria Venture) هم بازوی وزارت خانه تخصصی نوآفرینی و اقتصاد دانش این کشور است که به اختصار «اِی ونچر» هم خطاب می شود و شتاب دهنده ای است که بستر ارتباط دولت با بخش خصوصی در زمینه تخصصی توسعه زیست بوم نوآفرینی و اقتصاد دانش را فراهم می آورد و علاوه بر شتابدهی به هدایتگری و رصد هم اقدام می نماید.
بلخلفه در رابطه با دسته بندی فعالیتهای مورد حمایت وزارت اقتصاد دانش اظهار داشت: دو نوع فعالیت در این خصوص تعریف شده است: نوآفرینان و پروژه های نوآورانه. عنوان دوم به پروژه هایی اختصاص می یابد که رهبران آنها هنوز موفق به تبدیل این پروژه ها به یک شرکت و اقدامی در سطح نوآفرینان نشده اند، البته این نوع از اقدامات علمی هم از حمایت های خوبی شبیه به استارتاپ ها بهره مند می شوند.
وی اضافه کرد: صندوق نوآفرین الجزایر هم دیگر نهاد فعال در زیست بوم الجزایر است. این نهاد که با همکاری وزارت اقتصاد دانش و شش بانک خصوصی الجزایر ایجاد شده، تنها بر سرمایه گذاری روی نوآفرین ها تمرکز می کند. وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی الجزایر یک برنامه جدید با عمر حدودا یک ساله کرد که مطابق آن، دانش آموختگان برای تبدیل ایده های خود به یک نوآفرین، پروژه نوآورانه و یا حق ثبت اختراع (Patent ) حمایت می شوند. نتیجه این برنامه یکساله پشتیبانی از ۴ نوآفرین تخصصی در حوزه فناوری های پیشرفته و در همکاری با بعضی از نهادهای مربوطه دیگر بود.
پژوهشگر زیست شناسی و مشاور وزارت فناوری، اقتصاد دانش و نوآفرینان (استارتاپ های) کشور الجزایر به برنامه های موفق همکاری آموزشی با شرکت ها، برگزاری رقابت ها و سرمایه گذاری اشاره نمود و اضافه کرد: این برنامه ها به نتایجی رضایت بخش منتج شده است و الجزایر در رده بندی زیست بوم های نوآفرینی جهان رتبه ۴۰۰ را دریافت کرده است.
در بخش پایانی نشست، امیرحسین اسماعیلی هم به نمایندگی از اندیشکده حرف توضیحاتی در مورد فعالیتهای این اندیشکده عرضه داد.
وی به لزوم تقویت ارتباط دو کشور و تسهیل روابط جهت تقویت این همکاری ها اشاره نمود. اسماعیلی همینطور به فعالیت اندیشکده حرف در زمینه صنایع خلاق بعنوان یکی از عرصه های نوآفرینی اشاره نمود.

منبع: