شروع اجرای مرحله اول نظام جدید ارزشگذاری دارایی های نامشهود

خط رند ۹۱۲: پیاده سازی نظام جدید ارزشگذاری دارایی های نامشهود با برگزاری نخستین جلسه با مدیران مالی شرکتهای دانش بنیان آغاز شد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در این جلسه که با حضور مدیران مالی شرکت های دانش بنیان در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار گردید، نحوه شناسایی و ثبت مخارج توسعه ذیل دارایی های نامشهود شرکت ها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه، عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی، ضمن اشاره به اقدامات و نتایج حاصل شده درباب بند پ ماده (۶) “آیین نامه پشتیبانی از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در عرصه اقتصاد”، کارهای تحقیق و توسعه را از ارکان اصلی زیست بوم دانش بنیان برشمرد.
مرشدی افزود: جنس و هویت واقعی این هزینه ها سرمایه ای است چونکه در حقیقت تحقیق و توسعه مزیت رقابتی شرکت های دانش بنیان را ایجاد و تقویت می کند و این مساله در استانداردهای حسابداری هم لحاظ شده است.
مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه گذاری معاونت علمی، ضمن اشاره به ظرفیتهای موجود در استاندارد حسابداری شماره ۱۷ اشاره کرد که متاسفانه این ظرفیت ها به سبب ابهاماتی که در نحوه احصاء شرایط مندرج جهت شناسایی مخارج توسعه به عنوان دارایی نامشهود وجود داشت، عملیاتی نشده است.
وی ادامه داد خوشبختانه با تعاملی که میان معاونت علمی و سازمان حسابرسی صورت گرفت مصادیق و نحوه احصاء این شرایط مشخص و شفاف شد. در نتیجه مسیر شناسایی و ثبت هزینه های توسعه شرکتهای دانش بنیان و فناور تا حدود زیادی هموار شده است.
در بخش دوم نشست، سینا حسین زاده، مدیر حسابداری صنعتی شرکت دانش بنیان سازه پویش، تجارب شرکت در حوزه نحوه شناسایی و ثبت مخارج توسعه را تشریح نمود.
” شناسایی و ثبت مخارج توسعه به عنوان دارایی نامشهود ” یکی از محورهای “نظام جدید ارزشگذاری دارایی های نامشهود” است که طی مراسمی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی گردید.