به همت محققان ایرانی صورت گرفت شکست انحصار تولید یکی از اجزای اصلی زیربندی ماشین آلات راه سازی و معدنی

خط رند ۹۱۲: زنجیرهای شنی ویژه ماشین آلات راه سازی و معدنی که از طرف یکی از شرکت های دانش بنیان بومی سازی شده است، امروز رونمایی گردید.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، در حاشیه نمایشگاه بین المللی ماینکس ۲۰۲۳، از زنجیرهای شنی ویژه ماشین آلات راه سازی با حضور دکتر خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پاویون شرکت های دانش بنیان در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (ماینکس ۲۰۲۳) رونمایی گردید.
یکی از اجزای اصلی زیربندی ماشین آلات راه سازی و معدنی، «زنجیرهای شنی» مخصوص بولدوزها و بیل های مکانیکی است. این زنجیرها به علت قرار گرفتن روی سطوح مختلف همچون سطوح شنی، خاکی یا سنگلاخی و بر اثر وزن زیادی که تحمل می کنند، گرفتار فرسایش شده و نیاز به تعویض و بازنگری دوره ای دارند.
این محصول از فولاد آلیاژی تولید شده و بحث اصلی درباب طراحی و ساخت این قطعه، بحث عملیات حرارتی و میزان سختی مورد نیاز برای ساخت آنست.
دانش‎ فنی تولید زنجیرهای شنی در اختیار کشورهای محدودی همچون ایتالیا، کره جنوبی و چین است؛ اما به همت پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان، دانش فنی تولید این قطعه در کشور بومی سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.
با این دستاورد، ایران در جمع معدود تولیدکنندگان زنجیرهای شنی قرار گرفت و گام مهمی در شکسته شدن انحصار و رفع مشکلات واردات این محصول برداشته شد.
این شرکت دانش بنیان ظرفیت تولید سالیانه ۴ هزار رشته زنجیر شنی را دارد. با سرمایه گذاری مناسب در عرصه تولید زنجیرهای شنی و قطعات زیر و بند، علاوه بر تامین کامل نیاز بازار و فراهم شدن زمینه صادرات، از خروج سالیانه تا ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.
مهندس محمدهادی مجلسی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباب تولید این محصول که همزمان با برگزاری نمایشگاه ماینکس ۲۰۲۳ رونمایی گردید، اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد هزینه ماشین آلات راه سازی و معدنی با عنایت به نحوه کارکرد و عملکرد آنها، مربوط به قطعات زیر و بند است.
وی تصریح کرد: جهت تولید قطعات زیر و بند در داخل کشور تولیدکننده عمده ای وجود نداشته و اکثرا این قطعات از کشورهایی مانند کره جنوبی، ایتالیا و چین که دانش فنی تولید این محصول را در اختیار دارند، وارد می شوند که ارزبری بسیار بالایی هم دارند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: برندهای معروفی مانند کوماتسو (KOMATSU) و کاترپیلار (CATERPILLAR) این قطعات را برای ماشین آلات خود می سازند و چند شرکت بزرگ دیگر همچون ITR، ITM، DCF تولیدکننده تخصصی قطعات زیر و بندی ماشین آلات راه سازی و معدنی هستند.
مجلسی ضمن اشاره به موفقیت پژوهشگران این شرکت در بومی سازی تولید زنجیرهای شنی، اشاره کرد: با تلاش متخصصین و کارکنان این شرکت با تاکید بر روش مهندسی معکوس و بهره مندی از تجهیزات موجود، به دانش فنی ساخت این محصول دست یافته و برای اولین بار به تولید این محصول در کشور نائل شده ایم. پس از تولید نمونه های تحقیقاتی و آزمایشگاهی، قطعه عملکردی نیز با موفقیت تولید شد و مورد آزمایش قرار گرفت و الان، وارد فاز تولید انبوه این محصول شده ایم. در کنار تولید انبوه زنجیرهای شنی، طراحی و ساخت سایر قطعات زیر و بند ماشین آلات راه سازی و معدنی را نیز در دستور کار داریم.
وی تاکید کرد: زنجیرهای شنی در ماشین آلات راه سازی و معدنی مورد استفاده قرار می گیرد و طبیعتا، مخاطب اصلی محصول تولیدی ما، کلیه صنایع معدنی و راه سازی هستند که دامنه بسیار وسیع و گسترده ای دارد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: با عنایت به بازار بسیار وسیع این حوزه، تنها خلأ موجود، جذب سرمایه گذاری متناسب با نیاز بازار است که زمینه تولید با تیراژ بالا، ارتقای کیفیت و قیمت پایین تر نسبت به رقبای خارجی را ممکن می کند. بوسیله یک سرمایه گذاری وسیع می توانیم در یک بازه ۵ ساله علاوه بر تامین کامل نیاز کشور و جلوگیری از واردات این محصول، زمینه صادرات و ارزآوری به کشور را نیز فراهم نماییم.
مجلسی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند. اگر این پروژه بصورت کامل و با حداکثر ظرفیت اجرائی شود، با عنایت به این که تنها تولیدکننده زنجیرهای شنی در کشور هستیم، زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

منبع: