تولید پودرهای ضد شعله برای کابل ها و تجهیزات ساختمانی

به گزارش خط رند ۹۱۲، محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان در کنار تولید پلیمرهای زیستی برای کاربرد در اسباب بازی و روکش های مواد غذایی، پودرهای تاخیر اندازه شعله به تولید رساندند که باعث کندسوز شدن کابل ها و تجهیزات ساختمانی می شود.
فرهاد لرکی، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: محصولات شرکت ما نرم کننده های PVC است و در این خصوص با فعالیت ۳۰ ساله خود در تولید مواد شیمیایی شامل ضد یخ خودرویی و صنعتی، پلاستی سایزرهای پی وی سی، TOTM، DOTP و DOS، تری متیلول پروپان تری اکریلات (TMPTA) و محصولات پودری شامل پودر ضد شعله و بهبوددهنده های خواص لاستیک فعال است.
وی با اشاره به اینکه بعضی از این محصولات روغن های پایه PVC هستند که در تهیه گرانول های پی وی سی و صنایع سیم و کابل کاربرد دارند، نمونه آنرا پلاستی سایزرها یا نرم کننده ها دانست و اظهار نمود: پلاستی سایزرها مواد مایعی هستند که با پلیمرهای سخت آمیخته شده و سبب نرمی و انعطاف پذیری آنها می شوند تا آنها را فرآیندپذیر کرده و تنوع کاربری در آنها ایجاد کنند.
لرکی در اینباره توضیح داد: نرم کننده ها موادی هستند که به مواد پلیمری تزریق می شوند تا خاصیت ارتجاعی و یا پلاستیسیته مورد نیاز برای پردازش مجدد یا استفاده را فراهم نمایند یا بهبود بخشند. آنها پراکندگی مواد با جریان آزاد را تسهیل می کنند. بعضی از آنها، یعنی دی کتیل سباسات، خواص مواد پلیمری در مقابل آتش، نور و حرارت را هم بهبود می بخشند.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت، DOTP را از محصولات تولید این شرکت نام برد و اظهار نمود: دی اکتیل ترفتالات (DOTP) یک نرم کننده خیلی خوب با خواصی چون هدایت الکتریکی جزئی، فراریت پایین، مقاوم در مقابل گرما و انجماد است. از آنجاییکه این محصول سرطان زا و سمی نیست، در وسایل پلاستیکی که در تماس مستقیم با انسان است، مانند اسباب بازی کودکان، روکش های محافظ مواد غذایی و وسایل بهداشتی و پزشکی قابل استفاده می باشد.
لرکی تصریح کرد: همینطور این محصول به سبب فراریت پایین و مهاجرت کمتر از پلاستیک، محصولات نرم شده با آن دوام بیشتری دارند. مقاومت بیشتر در مقابل دماهای پایین و در نتیجه شکنندگی کمتر محصولات از دیگر مزایایی است که این نرم کننده به محصولات پلیمری عرضه می کند.
به نقل از ایشان، DOTP به سبب مقاومت زیاد در دمای بالا مناسب جهت استفاده در کابل ها و عایق های الکتریکی است، همینطور این محصول غیر سمی و فاقد خطرات زیست محیطی است.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان، کاربرد این محصول را در صنایع کابل سازی، صنایع خودروسازی، تولید واشر، شلنگ و لوله های پی وی سی، تولید فیلمهای پی وی سی و تولید روکش های محافظ مواد غذایی و صنایع بهداشتی و پزشکی دانست.
لرکی ضمن اشاره به تولید تری اکتیل تری متیلات (TOTM) در این شرکت، تصریح کرد: TOTM پلاستی سایزر غیر سمی با فراریت ناچیز است که در صنایع شلنگ و لوله های PVC، صنایع پزشکی و بهداشتی، صنایع کابل سازی، خودروسازی و صنایع کفش و چرم مصنوعی کاربرد دارد.
این محقق، تولید پودرهای تاخیرانداز شعله را از دیگر دستاوردهای دانش بنیان این شرکت نام برد و خاطرنشان کرد: این پودرها در ۴ گرید ساخته شده است. پودر تاخیر اندازنده شعله، یک افزودنی است که برای ایجاد عملکرد بهتر در آتش به محصولات قابل احتراق استفاده می شود.
وی تصریح کرد: تنها خصوصیت مشترک جهانی چنین موادی اینست که آنها افزودنی هستند که به مواد قابل احتراق اضافه می شوند تا از قابلیت احتراق آنها کاسته شود.
لرکی، پودرهای چرم روکش خودروی ضد حریق و ضد حریق کردن تجهیزات ساختمانی را از کاربردهای این محصول عنوان نمود.