رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت خبر داد؛ برنامه معاونت علمی برای تولید انبوه دانش بنیان ها

به گزارش خط رند ۹۱۲، رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی ضمن اشاره به این که آئین نامه ایجاد مراکز نمونه سازی سریع و هم آفرینی ابلاغ گردیده، اظهار داشت: این مراکز ۲ گلوگاه رسیدن دانش بنیان ها برای تولید انبوه هستند.

شقایق حق جوی جوانمرد در گفت و گو با خبرنگار مهر، با یک توضیح مقدماتی برنامه معاونت را برای ایجاد زیرساخت های لازم در امتداد تولید انبوه دانش بنیان تشریح نمود و اظهار داشت: توسعه و تولید محصول دانش بنیان در سطوح آمادگی مختلف فناوری اتفاق می افتد چیزی که به آن TRL گفته می شود؛ در TRL یک تا چهار مفهوم علمی توسعه محصول شکل می گیرد و پس از آن نمونه سازی اولیه به انجام می رسد. یعنی شما باید ببینید بر طبق مجموعه دستاوردهای علمی آن نمونه محصول دانش بنیانی که می خواهد ساخته شود نمونه اولیه چطور است و در ادامه اصلاحات اولیه بر طبق نیاز مشتری و کاربری بر روی محصول صورت گیرد.
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اضافه کرد: پس از این مرحله در تی آر ال ۵ و ۶، در دنیا مراکزی تحت عنوان مراکز نمونه سازی سریع این سرویس را به پژوهشگران شرکت های دانش بنیان می دهند که نمونه های اولیه را ارزان، آسان و سریع بسازند. چون این مجموعه تخصص هایی که لازم است نمونه اولیه ساخته، آزمایش، استاندارد و اصلاح گردد را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهد.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان نوپا یا دانشگاهیان و دانشجویان دکتری که می خواهند بطور مثال نتیجه پایان نامه خودرا تبدیل به یک محصول کنند نیاز به خدمت مراکز نمونه سازی سریع دارند.
حق جوی اشاره کرد: پس از اتمام نمونه سازی سریع و زمانی که نمونه نهایی به دست آمد ما نیاز به تولید نیمه صنعتی داریم به جهت اینکه تست بازار را انجام دهیم و در ادامه به اقتصادی کردن محصول بپردازیم؛ در این بخش نیز یک سری مراکزی در دنیا هستند که به این پروسه کمک می کنند و ما کوشیدیم نمونه آنرا در کشور ایجاد نماییم که به آن، مراکز هم آفرینی می گوئیم.
این مقام مسئول معاونت علمی درباره ی مراکز هم آفرینی توضیح داد و اظهار داشت: اینها مراکزی هستند که نمونه نهایی را مقیاس پذیر می کنند در حدی که افراد آنالیز اولیه بازار را انجام دهند و از دره مرگ عبور کنند.
وی اضافه کرد: این مراکز سرویس ارزان می دهند و افراد می توانند از زیرساخت های معطل بقیه کارخانه ها استفاده و محصول را تولید کنند.
وی در ادامه اعلام نمود که بتازگی بخشنامه هر دو مراکز نمونه سازی سریع و هم هم آفرینی نوشته و ابلاغ گردیده در تلاش هستیم مراکزی از این دست را در دسترس شرکت های دانش بنیان قرار دهیم. این مراکز ۲ گلوگاه رسیدن شرکت های دانش بنیان برای تولید انبوه هستند.

منبع: