معاون علمی رییس جمهور خبر داد؛ راه اندازی مرکز ملی آفرینش فناوری در حوزه مغز تا پایان دولت

به گزارش خط رند ۹۱۲، معاون علمی رئیس جمهور ضمن اشاره به این که ایجاد شش مرکز آفرینش فناوری (نشنال لب) با هدف توسعه محصولات پیشرفته و همگرا در دستور کار قرار دارد، از ایجاد یک مرکز هم آفرینی در حوزه مغز اطلاع داد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی بامداد امروز در آئین افتتاح و بهره برداری از مرکز نوآوری و صنایع خلاق تخصصی توانبخشی ضمن اشاره به ظرفیتهای حوزه سلامت بخصوص توان بخشی در توسعه محصولات و خدمات مبتنی بر نیازهای جامعه، اضافه کرد: در خیلی از رشته های تحصیلی با چالش فارغ التحصیلانی مواجه هستیم که اشتغال مهم ترین دغدغه آن حوزه ها است اما از طرفی، رشته ها و پژوهش هایی وجود دارند که در متن و بطن زندگی مردم نشسته اند. در چنین حوزه هایی به تناسب نیاز بشر، فرصت و زمینه تولید محصولات نوآورانه، خدمت رسانی، حل چالش ها و دغدغه ها وجود دارد که حوزه سلامت بخصوص توان بخشی از همین حوزه ها به حساب می آید.
دهقانی افزود: در حالیکه بعضی از حوزه ها برای تولید محصولات نیازمحور و پیوند دادن خود به زندگی مردم گرفتار چالش هستند، اما حوزه سلامت و توان بخشی از آن دست حوزه هایی به حساب می آید که به زندگی مردم وابستگی دارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران طی پنج دهه اخیر در حوزه های سلامت، درمان و پزشکی از کشورهای سرآمد به حساب می آید، افزود: با عنایت به تغییر نسل دانشگاه ها، رشد نیروی انسانی توانمند و دانش آموخته و تحولات بازار، فرصتی به وجود آمده است که شاهد تحولات جدی، بخصوص با همکاریهای میان رشته ای در حوزه سلامت و توان بخشی باشیم. در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و خصوصاً دانشگاه های فنی-مهندسی، دانشجویانی هستند که مایلند محصولی تحول آفرین و همگرا در تعامل با سایر رشته ها را رقم بزنند. آماده هستیم تا از این جنس همکاری ها و ایجاد زیرساخت های لازم برای شکل گیری این تعاملات، حمایت نماییم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به اینکه ظرفیتهای بسیار گسترده در عرصه تولید محصولات میان رشته ای و برپایه فناوری های همگرا وجود دارد، اضافه کرد: بهترین تحولات را میتوان محصول همکاری و تعامل استادان و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی و سلامت دانست.
دهقانی اضافه کرد: ایجاد این مراکز نوآوری و هم آفرینی یک فرصت ویژه است که به صورت خاص در حوزه توانبخشی بیش تر اهمیت و جلوه پیدا می کند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری ضمن تقدیر از کسانی که در راه اندازی این مرکز نقش آفرین بوده اند، تاکید کرد: باید دقت داشته باشیم این مرکز نوآوری و اقداماتش به همین فضا محدود نشود و می بایست این مرکز به نقطه آغاز هم رسانی و پیوند خلاقیت ها برای رشد و شکوفایی ایده ها تبدیل گردد. این مرکز نوآوری، فضایی برای ایده های نوآورانه و هم رسانی افراد خلاق، صاحب ایده و فناور است که به مأمنی برای پرورش و رشد ایده های نوآورانه تبدیل گشته است، اما برای تبدیل ایده های نوآورانه به محصول و شکوفایی تا مرحله کارگاهی و آزمایشگاهی، نیازمند مرکزی جامع و توانمند برای گردهم آوری ایده ها و رشد آنها در ابعاد کارگاهی، آزمایشگاهی و نیمه صنعتی هستیم.
ایجاد مرکز آفرینش ملی در حوزه مغز
دهقانی، لزوم ایجاد مراکز آفرینش ملی فناوری یا نشنال لب در حوزه محصولات دانش بنیان همچون حوزه سلامت و توان بخشی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: با آغاز به کار و توسعه فاز بعدی این مرکز نوآوری، ظرفیتهای لازم برای توسعه محصولات نیازمحور و رسیدن به ابعاد نیمه صنعتی، فراهم خواهد شد.
وی ضمن اشاره به برنامه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای ایجاد شش مرکز آفرینش ملی یا نشنال لب در حوزه فناوری های پیشرفته و راهبردی همچون فناوری مغز اظهار داشت: معاونت علمی برای ایجاد نشنال لب در حوزه فناوری های راهبردی آمادگی دارد و مرکز آفرینش ملی فناوری یا نشنال لب در حوزه مغز تا پایان این دولت به بهره برداری خواهد رسید.
دهقانی اضافه کرد: مرکز ملی آفرینش فناوری های مغز، یکی از مراکز اثرگذار و مهم آفرینش و هم آفرینی فناوری خواهد بود که دانشگاه علوم پزشکی با عنایت به سابقه خوب، بهره مندی از استادان بنام و ظرفیتهای بالقوه زیرساختی و سرمایه های انسانی خود، می تواند گزینه خوبی جهت راه اندازی این مرکز آفرینش ملی در حوزه فناوری های مغز باشد.

منبع: