رتبه ۲۳۲ دانشگاه تهران در نظام یوراپ

به گزارش خط رند ۹۱۲، معاون امور بین الملل دانشگاه تهران با اعلان اینکه از ۱۷ کرسی یونسکوی به وجود آمده در کشور، ۷ کرسی در دانشگاه تهران به وجود آمده است، اظهار داشت: رتبه این دانشگاه در نظام کیو اس ۳۶۰، در تایمز ۴۵۰ و در نظام رتبه بندی «یوراپ» رتبه دانشگاه تهران از ۲۵۰ به ۲۳۲ ارتقاء یافته است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، الهام امین زاده امروز در کنفرانس «ائتلاف جهانی مقابل آپارتاید علمی برای صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی» که به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در دانشگاه تهران برگزار گردید، اظهار داشت: همیشه تصور بر این است که تبعیض در عرصه های اقتصادی و فرهنگی است و کمتر از تبعیض در عرصه علمی صحبت می شود، ولی از آنجا که در جریان جهانی و گردش بین المللی علم هر نوع تبعیض و آپارتایدی منتهی به تنش و خشم ملت ها می شود، آپارتاید علمی نیز می تواند در ملت ها ایجاد خشم کند.
وی اشاره کرد: بدین جهت لازم است جهان توسعه یافته برای آنکه بیش از این، صلح و امنیت جهانی را بر هم نزند، از این تبعیض نژادی دست بردارد.
امین زاده با اشاره به موانع موجود در راه چاپ مقالات علمی خصوصاً در عرصه علوم انسانی و حضور در کنفرانس ها و تبادلات علمی و فناوری، اشاره کرد: گاهی اوقات این تبعیض و آپارتاید را مشاهده می نماییم و باید این تبعیض و آپارتاید علمی مقابل جمهوری اسلامی ایران متوقف شود.
وی با طرح این سؤال که آیا این آپارتاید ما را متوقف می کند و یا آیا حقی برای برخی کشورها برای تحریم گردش منابع علمی وجود دارد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ تاکید فرمودند که توقف حرکت علمی ایران، هدف دشمن است و باید مراقب بود که به نام پیوستن به خانواده جهانی که عناصر این خانواده و مقررات حاکم بر این خانواده را همگی غربی ها تعیین می کنند، بازتولید فرهنگ وابستگی نباشد.
معاون امور بین الملل دانشگاه تهران اظهار داشت: این به مفهوم آنست که این طور نباشد که بخواهیم به نام تعامل علمی در زمینی بازی نماییم که عناصر و مقررات آنرا دیگرانی که دوست ما نیستند، تعریف کنند.
وی با اشاره به آمارهای تولید علم ایران، اظهار داشت: برمبنای آمارها سرعت پیشرفت علمی ایران در مقطعی ۱۳ برابر سطح متوسط جهانی شد که این سرعت به جهت اینکه گرفتار عقب ماندگی علمی نشویم، باید ادامه یابد.
امین زاده تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که مطرح شدن موضوع عدم امکان پیشرفت علمی و ارتقای منابع انسانی و طبیعی ایران از طرف غربی ها رجزخوانی ای بیش نیست و پیشرفت علمی و ارتقای منابع انسانی و طبیعی ایران واقعیتی است که خود غربی ها به آن اذعان دارند.
وی افزود: برخی براین باورند که چون ایران را دوست داریم، درباره ی پیشرفت های علمی آن صحبت می شود؛ ولی بتازگی در نشست های بین المللی که در دانشگاه تهران حضور یافتند، اذعان داشتند که وضعیت علمی اساتید ایرانی در رقابت جهانی بسیار بالا است.
امین زاده اضافه کرد: تکلیف بین المللی دولت ها و سازمان های بین المللی در اسناد مشخص شده است و شاید پس از منشور سازمان ملل و میثاق های سال ۱۹۶۶ حقوق بشر اسناد سازمان بین المللی یونسکو حاوی حق آموزش و الزامات تبادلات علمی عادلانه و آزاد در راستای صلح و امنیت بین المللی است. به این معنا که اگر زمانی کیفرخواستی برای گرفتن حق مان دراین زمینه داشته باشیم، در این کیفرخواست باید این اسناد ذکر شود.
وی اشاره کرد: نخستین موافقت نامه در قالب سازمان بین المللی یونسکو سال ۱۹۴۸ با عنوان سند تسهیل گردش جریان بین المللی مطالب شنیداری و دیداری با ماهیت آموزشی، علمی و فرهنگی منتشر گردید و این سند به این معنا است که کسی حق ندارد جلوی این تبادلات را بگیرد.
معاون امور بین الملل دانشگاه تهران افزود: همین طور در ژوئن ۱۹۵۰ سند واردات آثار آموزشی، علمی و فرهنگی را داریم و کنوانسیون جهانی حق چاپ و نشر در سال ۱۹۵۲ و در سال ۱۹۵۸ کنوانسیون آزادی تبادل بین المللی انتشارات ارائه شد و همین طور سند پشتیبانی از دارایی های فرهنگی در مخاصمات مسلحانه در سال ۱۹۹۹ ارائه شد، ولی حالا شاهدیم که ویترینی از مخاصمات به آثار فرهنگی در منطقه بسیار غنی غزه که خیلی از آثار تاریخی خصوصاً تاریخ ادیان در آن وجود دارد، رخ داده است.
وی اظهار امیدواری کرد که نتیجه این کنفرانس این باشد که یونسکو مدعی العموم این عناصر فرهنگی شود.
امین زاده با تأکید بر این که امروز باید بازتعریفی از علم، آزادی و عدالت صورت گیرد، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی تاکید شده که باید با آپارتاید علمی مبارزه شود و ابزار ما برای آن جهاد علمی، دیپلماسی علمی است و توانسته ایم در این حوزه موفق باشیم.
وی اشاره کرد: من آمارهایی را ارائه می دهم که نشان میدهد چگونه با آپارتاید علمی در مدت ۴۰ سال توانسته ایم کرسی های یونسکو را تصاحب نماییم. از ۱۷ کرسی یونسکو در کشور ۷ کرسی آن در دانشگاه تهران به وجود آمده است که از آن جمله می توان به کرسی های آموزشی فنی و مهندسی، بازیافت آب، تحقیقات بین رشته ای در دیابت، کارآفرینی، سلامت اجتماعی و فرهنگ و فضای مجازی اشاره نمود.
وی با اعلان اینکه ۷ نفر از اساتید دانشگاه تهران مسؤولیت این کرسی ها را بر عهده دارند، اظهار داشت: بتازگی درخواست ایجاد کرسی انرژی های پاک را درخواست دادیم که متاسفانه هنوز مورد پذیرش یونسکو واقع نشده است.
امین زاده افزود: در رتبه بندی نظام های جهانی QS، شانگهای و یو اس نیوز دانشگاه تهران تلاش می کند، ولی در نظام کیو اس در رتبه ۳۶۰، در تایمز رتبه ۴۵۰، در شانگهای ۴۰۱ و در رتبه بندی یو اس نیوز در رتبه ۳۲۹ قرار دارد؛البته خبر خوبی که روز گذشته به ما ارسال شد، این است که در حوزه نظام رتبه بندی «یوراپ” دانشگاه از ۲۵۰ به رتبه ۲۳۲ ارتقاء یافته است.
به گفته ی ایشان، نظام رتبه بندی «یوراپ» نظام رتبه بندی ارزشمندی است.
وی اشاره کرد: با ارائه این آمارها اعلام می کنم که ما نایستادیم و متوقف نشدیم و درحال جلو رفتن هستیم و عزم جامعه علمی کشور این است که آپارتاید علمی را خنثی کند و راه را به سمت اعتلای علم و دانش و اخلاق و صلح سوق دهد.