با امضای قرارداد ۳ جانبه محقق شد شکست انحصار ساخت دستگاه حفاری افقی مورد نیاز میادین نفتی مشترک

به گزارش خط رند ۹۱۲، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از انعقاد قرارداد ۳جانبه میان معاونت علمی، وزارت نفت و بخش خصوصی برای ساخت دستگاه حفاری افقی اطلاع داد و اظهار داشت: این تجهیزات که دانش فنی آن در اختیار تنها ۳ کشور است، یک مرتبه به کشور وارد شد، ولی کسی نتوانست از آن استفاده نماید و به علت خراب شدن، به کشور مبدا اروپایی ارسال شد و به علت تحریمی شدن آن، دیگر این دستگاه به کشور باز نگشته است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، مراسم امضای موافقت نامه همکاری مشترک در زمینه طراحی، ساخت و بهره برداری، تجهیز، حفاری هدایت پذیر دورانی RSS و فناوری های وابسته آن شب گذشته در کوشک وزارت نفت برگزار گردید..
این قرارداد در جهت همکاریهای وزارت نفت با معاونت علمی و در جهت تفاهمنامه ۲ میلیارد دلاری است که در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز که امسال برگزار شد، منعقد شده است.
دستگاه حفاری افقی RSS از تجهیزات های تک حفاری نفت می باشد که تنها سه کشور در دنیا از این تکنولوژی برخوردار می باشند و با امضای این موافقت نامه ایران هم به جمع کشورهای دارنده این فناوری پیوست.
دکتر رضا سلطانعلی زاده، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به انعقاد قرارداد پروژه دکل های حفاری افقی انحرافی یا RSS با وزارت نفت اظهار داشت: از سال ۸۴ احتیاج به دستیابی به این تجهیزات در کشور احساس شد و از سال ۹۰ کشور به دنبال واردات ان بوده است.
وی با ببان این که این دکل برای افزایش برداشت نفت بخصوص در مخازن نفتی مشنرک مورد نیاز است، اظهار نمود: بهره برداری از این دستگاه هزینه برداشت نفت را بشدت کاهش می دهد؛ چون که این دستگاه می تواند از نقطه ای به صورت افقی حفاری را انجام دهد تا به مخزن مورد نظر برسد.
سلطانعلی زاده دستگاه حفاری افقی RSS را شامل قسمتهایی چون مکانیکی، الکترونیکی، نفتی و تجهیزات هدایت پذیری پیشرفته دانست و خاطرنشان کرد: در این شیوه باید در زیر زمین حفاری صورت گیرد، در حالیکه دسترسی به GPS وجود ندارد، ضمن آنکه دستگاه RSS هم دارای پیچیدگی های فناورانه بسیار زیادی است و تجهیزات آن هم بابد بگونه ای در کنار هم قرار گیرند که مواد نفتی، آب و گاز و جامدات موجود در مواد نفتی تاثیری بر روی تجهیزات مورد استفاده، نگذارد.
دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دستگاه حفاری افقی در کنار اجزای این دستگاه، فناوری های دیگری نیاز دارد، نمونه آنرا نحوه اعمال سیمان بر سقف حفاری افقی دانست.
وی تصریح کرد: وجود این پیچیدگی ها سبب شده تا دانش فنی ساخت این تجهیزات در دنیا تنها در اختیار ۳ کشور آمریکا، انگلیس و چین باشد. این تجهیزات در ۳ نوع ایجاد می شود که هر ۳ نوع این تجهیزات مورد نیاز کشور است.
واردات RSS و عدم آشنایی از کاربرد آن
سلطانعلی زاده ضمن اشاره به تلاش کشور برای خرید دستگاه حفاری افقی، اظهار داشت: این تجهیزات یک مرتبه به کشور وارد شد، ولی کسی نتوانست از آن استفاده نماید و به علت خراب شدن، به کشور مبدا اروپایی ارسال شد و به علت تحریمی شدن آن، دیگر این دستگاه به کشور باز نگشته است.
وی با تکیه بر این که این تجهیزات هزینه خرید بالایی را می طلبد، اضافه کرد: از آنجاییکه این تجهیز در اختیار ایران قرار نمی گیرد، به قیمت خرید، این دستگاه را به ما اجاره می دهند. به این معنا که پول اجاره این دستگاه برای ما معادل پول خرید آن است و بعضی از میادین این پیشنهادات را دریافت کرده اند.
سلطانعلی زاده تصریح کرد: بر این اساس از دیماه سال قبل مذاکراتی با وزارت نفت داشتیم که نتیجه این مذاکرات انعقاد تفاهمنامه ای در بهمن ماه سال قبل شد.
به قول وی در این توافق نامه که در حضور وزیر نفت و روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی به امضا رسید، ۷ مبحث عنوان شد که یکی از آنها طراحی و ساخت دستگاه حفاری افقی RSS بوده است.
سلطانعلی زاده با اشاره به اینکه ارزش بازار این دستگاه ۲ میلیارد دلار پیشبینی شده است، اظهار داشت: برای ساخت این دستگاه در کشور مراحلی چون شکست پروژه، بازیگران آن، ظرفیت ها و ضعف های موجود در کشور، مدلهای تأمین مالی و همکاری ها برای ساخت دستگاه تعیین شد و در نهایت با شرکت ملی نفت وارد مذاکره شدیم.
وی خاطرنشان کرد: در توافق نامه امضا شده، شرکت ملی نفت بعنوان بازیگر و بهره بردار این تجهیز اعلام نمود که در صورت ساخت این تجهیز تا ۱۰ سال به صورت تضمینی خدماتی که از این دستگاه استخراج می شود را خریداری می کند.
وی با اشاره به اینکه ازاین رو هر شرکتی که در فراخوان های این طرح برگزیده شود، در مدت ۱۰ سال از خدمت تضمینی برخوردار می شود، تصریح کرد: پیشبینی می شود که با یک سال خدمت، پول ساخت این دستگاه تأمین می شود و این یک بازار بسیار جذاب برای شرکت ها به حساب می آید.
روند توسعه فناوری که در اختیار ۳ کشور بود
دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ضمن اشاره به نحوه مشارکت شرکتهای تولیدی دستگاه حفاری افقی، توضیح داد: بازیگران این دستگاه شرکتهای نفتی هستند که میدان هایی را طبق قراردادهایی در اختیار می گیرند و در خلال آن باید خدمات ذکر شده در قراردادها را عرضه کنند. یکی از این خدمات RSS است که باید در یکسری از میادین که مطالعات آن انجام شده است، از آن استفاده گردد.
وی با اشاره به اینکه در این خصوص برای شرکت هایی که توانایی ساخت این تجهیزات را داشتند، فراخوانی را منتشر کردیم، خاطرنشان کرد: این فراخوان در اواخر اسفند ماه سال قبل منتشر گردید و تا خردادماه سال جاری تعداد ۷ شرکت اعلام آمادگی کردند.
سلطانعلی زاده با تکیه بر این که این ۷ شرکت دو بار مورد داوری قرار گرفتند، تصریح کرد: در دور اول مستندات آنها مورد بررسی قرار گرفت و از آنها خواسته شد تا اسناد خویش را تکمیل کنند و در نهایت در کمیته فنی، تصمیم گرفته شد که ۳ تیم می توانند این دستگاه را بسازند.
وی با اشاره به اینکه این ۳ تیم منتخب مدارک خویش را شامل نقشه ها و ریسک های پروژه کامل کردند، اضافه کرد: در این بخش یک شرکت انتخاب شد، ولی انتخاب نهایی آن منوط به این شد که در کمیته راهبری مورد تایید قرار گیرد که مدارک و مستندات این شرکت در کمیته راهبری به تایید همه اعضا رسید و پس از تایید معاون چت علمی و شرکت نفت، به شرکت مذکور اعلام گردید.
انعقاد قرارداد با حمایت دو دستگاه دولتی از طرح فناورانه داخلی
سلطانعلی زاده هدف از انعقاد قرارداد مذکور را ساخت ۳ دستگاه RSS دانست و اظهار داشت: این قرارداد با حجم مالی ۵۰۰ میلیارد تومان منعقد می شود و معاونت علمی ۶۰ درصد این مبلغ که ۳۰۰ میلیارد تومان می شود را تأمین می کند.
وی ادامه داد: ۱۰ درصد این مبلغ به صورت گرنت برای توسعه و خرید مواد اولیه و ۱۵۰ میلیارد تومان برای انجام کارهای تحقیق و توسعه در چارچوب ماده ۱۱ قانون جهش و ۱۰۰ میلیارد تومان در چارچوب تسهیلات در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد.