رقیب گرافن با ساختار دو بعدی و استحکام و رسانایی بالاتر تولید شد

خط رند ۹۱۲: به گزارش خط رند ۹۱۲، تعدادی از پژوهشگران یکی از شرکتهای دانش بنیان به ساخت نوعی ماده دو بعدی دست پیدا کردند که کاربرد آن در ابزارهایی چون ابرخازن ها و سنسورها باعث ارتقا خصوصیت های آنها می شود.
علیرضا اسکندری از محققان این طرح در گفتگو با ایسنا، عنوان کرد: محصولی که در این طرح ما به تولید رساندیم ماده دو بعدی به نام “بروفن” است که بعنوان رقیب جدی و جدید برای گرافن به حساب می آید.
وی گرافن را یک ماده دو بعدی دانست که در صنایع مختلفی چون الکترونیک، ابرخازن ها و حسگرهای نوری کاربرد دارد و اظهار نمود: بروفن به علت دارا بودن دو خاصیت، بعنوان رقیب گرافن مطرح است. یکی از این خصوصیت ها، رسانایی خیلی خوب بروفن نسبت به گرافن و خصوصیت مثبت دیگر استقامت بالای آن است.
اسکندری بروفن را یک ماده دو بُعدی دانست که تماما از “بور” ساخته شده است و خاطرنشان کرد: مواد دو بُعدی احتیاج به بسترهایی دارد که بر روی آن سوار شوند و این ماده بگونه ای است که در هر بستر و زیرلایه ای میتوان آنرا سوار کرد.
این محقق ضمن اشاره به نوآوری صورت گرفته در تولید این ماده دو بُعدی، تصریح کرد: نوآوری کار ما روش سنتز و ساخت ماده بروفین است که از آن با عنوان روش CVD یا Chemical Vapor Deposition (رسوب دهی و لایه نشانی به روش شیمیایی بخار) یاد می شود. ما با این روش توانستیم بروفین را در چارچوب های بزرگ به تولید برسانیم.
به قول وی یکی از چالش های مواد دو بُعدی، اینست که نمی توان آنها را در مساحت های زیاد سنتز کرد ولی با چیدمانی که محققان این شرکت تعریف کردند، توانستیم این ماده را در ابعاد بزرگ تولید کنند.
وی نوآوری دیگر این محصول را نرم افزارهایی دانست که برای بروفین ارائه شد و در اینباره تصریح کرد: ما بروفین را بر روی ابرخازن و سنسورها و کاتالیزگرها تست کردیم و در هر ۳ این موارد نتایج خوب و مطلوبی به دست آوردیم.
اسکندری توضیح داد: عمده کاربرد مواد دو بُعدی اینست که عملکرد یک سیستم را ارتقا می دهد بعنوان نمونه اگر حسگر نوری با یک میزان مشخص حساسیت داریم با استفاده از ماده بروفین حساسیت آن به صورت قابل توجهی ارتقا می یابد و در ابرخازن ها هم باعث افزایش شارژ و دشارژ آنها می شود.
وی با اشاره به اینکه این ماده دو بُعدی دارای ساختار نانو ساختار دارد، اظهار داشت: مهم ترین کاربرد این ماده در صنایع الکترونیکی است ولی در سایر صنایع هم کاربرد دارد.