موشک سوخت متان چین برای سومین پرتاب خود آماده می شود

خط رند ۹۱۲: موشک «ژوک ۲» چین که از متان به عنوان سوخت استفاده می نماید، روز پنجم دسامبر به فضا پرتاب خواهد شد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، استارت آپ چینی «لنداسپیس»(Landspace) مقرر است موشک سوخت متان خودرا به فضا پرتاب کند. موشک «ژوک ۲»(Zhuque 2) این دفعه حامل ماهواره خواهد بود و قابلیت پرتاب عملیاتی خودرا نشان خواهد داد.
این پرتاب درست کمتر از یک سال بعد از نخستین پرتاب ژوک ۲ به انجام می رسد که با شکست به انتها رسید. موشک طی دومین پرتاب خود در ماه ژوئیه با موفقیت به مدار رسید اما آن پرتاب فقط یک شبیه ساز جرم را بجای محموله های فعال داشت.
بیشتر بخوانید:
پرتاب موفق اولین موشک سوخت متان جهان
ژوک ۲ که طول آن ۴۹.۵ متر است، از متان و اکسیژن مایع به عنوان سوخت استفاده می نماید و نخستین موشکی است که قبل از موشک های «تران»(Terran) شرکت «رلتیویتی اسپیس»(Relativity Space) و «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) به مدار می رسد.
آماده سازی موشک برای پرتاب در «مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان»، با بهره گیری از تصاویر ماهواره ای دیده شده بود. این شرکت سکوی پرتاب خودرا در جیوکوان ساخت تا به موشک متالوکس خود کمک نماید.

مقامات شرکت اعلام نمودند که این پرتاب مقرر است روز پنجم دسامبر ساعت ۰۷: ۳۰ بامداد به وقت پکن(روز چهارم دسامبر ساعت ۸: ۳۰ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی) صورت گیرد.
موفقیت ژوک ۲ و موشک «تیان لانگ-۲»(Tianlong-2) شرکت «اسپیس پایونیر»(Space Pioneer) در آوریل، نقطه عطفی در توسعه پرتاب تجاری چین خواهد بود. این دو موشک، نخستین موشک های سوخت مایع بودند که توسط استارت آپ های چینی ساخته شدند و به مدار رسیدند. همه پرتاب های تجاری دیگر به مدار زمین، تا آن زمان با موشک های کوچک تر و ساده تر سوخت جامد انجام شده بودند.
سومین ماموریت ژوک ۲ ممکنست تنها پرتاب متالوکس قبل از پایان سال نباشد. اسپیس ایکس موشک بزرگ استارشیپ خودرا در دومین پرواز آزمایشی به فضا پرتاب کرد و شرکت «ائتلاف پرتاب و راه اندازی»(United Launch Alliance) درحال آماده شدن برای نخستین پرواز موشک جدید «ولکان قنطورس»(Vulcan Centaur) خود است.