رییس بنیاد ملی علم ایران خبر داد؛ حمایت ویژه بنیاد ملی علم ایران از همکاری بین المللی در پروژه ها

به گزارش خط رند ۹۱۲، رئیس بنیاد ملی علم ایران از حمایت ویژه بنیاد ملی علم از همکاریهای بین المللی در پروژه ها آگاهی داد و اظهار داشت: بنیاد با فرهنگستان های علوم و بنیادهای ملی علم در کشورهای مختلف همکاری دارد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دکتر علی محمد سلطانی رییس بنیاد ملی علم ایران در ادامه سفرهای استانی خود به منظور آشنایی جامعه علمی و دانشگاهی با فعالیت ها و حمایت های بنیاد ملی علم ایران به همدان سفر کرد. در این جلسه که به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا، برگزار شد، نمایندگانی از دانشگاه بوعلی، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه ملایر و دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، علم خواه، معاون پژوهشی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بوعلی سینا، توضیحاتی را در مورد فعالیتهای اخیر بنیاد ارائه کرد و اظهار داشت: چند سالی است که وجه فناوری در طرح های بنیاد ملی علم ایران بیشتر از قبل دیده می شود و بنیاد ملی علم ایران می تواند پرچمدار حوزه تبدیل علم به فناوری باشد. استان همدان هم در این حوزه فعالیتهای خوبی داشته اما رابطه با بنیاد نیاز به ساماندهی بیشتری دارد.
در ادامه، سلطانی، رییس بنیاد ملی علم ایران، توضیحاتی درباره ی فعالیت ها و انواع حمایت های بنیاد از پژوهشگران ارائه و به پرسش های اساتید و اعضای هیات علمی پاسخ داد.
تشریح نحوه داوری طرح های پژوهشی در بنیاد ملی علم ایران
یکی از این پرسش ها در ارتباط با نوع داوری طرح ها در بنیاد ملی علم ایران بود که خزل پور رییس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی بیان کرد و اظهار داشت: آیا نام نویسنده طرح برای داوران قائل مشاهده است یا داوری دو سو کور است؟ آیا تعداد طرح های اختصاص یافته به هر کارگروه برنامه ریزی شده و آیا داوران و اعضای کارگروه ها عمدتا از تهران هستند؟
سلطانی درباره ی نحوه داوری پاسخ داد: پروسه داوری در بنیاد ملی علم ایران یک سوکور است. چونکه داور باید رزومه متقاضی و پژوهشگر را بررسی کند تا متوجه ارتباط طرح پیشنهادی با رزومه پژوهشگر شود. این پروسه در بیشتر بنیادهای ملی علم دنیا به همین شکل صورت می گیرد.
وی درباره ی کارگروه ها توضیح داد: سابق بر این سهم بندی هایی برای کارگروه ها وجود داشت اما هم اکنون، هیچ محدودیتی برای ارسال طرح در هیچ یک از کارگروه ها وجود ندارد. همچنین، ۵۰ درصد داوران از تهران هستند اما از آنجائیکه داوری به صورت آنلاین است، داوران مختلفی از سایر استان ها همچون از استان همدان با ما همکاری دارند.
رئیس بنیاد ملی علم ایران اضافه کرد: در هیچ کارگروهی، داوری حضوری نداریم؛ اما جلسات کارگروه های تخصصی بنیاد به صورت حضوری برگزار می گردد. بعضی از اعضای کارگروه ها هم از شهرهای غیر از تهران با بنیاد همکاری دارند اما این که داورها از کدام شهر باشند هیچ ارتباطی به پذیرش طرح ها ندارد و میزان پذیرش طرح ها متناسب با ورودی طرح های استان به بنیاد ملی علم ایران است.
تلاش برای شفافیت بیشتر داوری های بنیاد ملی علم ایران
رئیس بنیاد ملی علم ایران افزود: اگر استانی توانسته است، برای طرح های بیشتری از بنیاد حمایت دریافت کند به این علت است که طرح های بیشتری را به بنیاد ارسال کرده است. برای شفافیت بیشتر سامانه data.insf.ir دائماً به روز می شود و آخرین آمار وضعیت طرح ها را نمایش می دهد.
انتظارات از اساتید صاحب گرنت پژوهشی
در ادامه، نبوی، معاون پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه بوعلی سینا پرسش خودرا مبنی براینکه برای تسویه گرنت پژوهشی، بنیاد ملی علم ایران چه انتظاراتی از اعضای هیأت علمی دارد، بیان نمود.
سلطانی پاسخ داد: طی سالهای گذشته، تعهدی که از اساتید خواسته شده، انتشار مقاله بوده است اما در طرح های پذیرش شده از راه فراخوان ها، هدف اصلی فقط مقاله نیست و خروجی هایی است که به شکل فناوری یا محصول باشد، اما بعنوان محصول جانبی همچنان انتشار مقاله اهمیت دارد.
علوم انسانی، علم مغفول مانده در کشور
همچنین، مبارکی، معاون پژوهشی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا نیز پرسش خودرا درباره ی حمایت های بنیاد ملی علم ایران از طرح های حوزه علوم انسانی بیان کرد و اظهار داشت: تا حالا در کشور، حمایت هایی که از طرح های علوم انسانی صورت گرفته، کم بوده است و این مورد به دلیل نابرابری بین این حوزه با سایر حوزه ها اتفاق افتاده است. این مورد در بنیاد چگونه حل می شود و آیا بنیاد بین پژوهشگران تهران و سایر استان ها تفاوت قائل می شود؟
سلطانی ضمن اشاره به این که نرخ رد شدن طرح های علوم انسانی بیشتر از سایر حوزه ها نبوده است، توضیح داد: می توان گفت میزان اقبال عمومی برای ارسال طرح در این عرصه کم بوده که این مورد باید حل شود چونکه اغلب مسائل کشور با تخصص علوم انسانی قابل حل است و ما باید مسائل کشور را به زبان پژوهشگران تبدیل نموده و با بیان فراخوان به دنبال افزایش تولیدات علمی در حوزه علوم انسانی باشیم؛ پس از اساتید این حوزه می خواهیم طرح های خودرا با انگیزه بیشتری برای بنیاد ملی علم ایران ارسال نمایند تا مشمول حمایت های بنیاد شوند.
تشریح نحوه همکاری پژوهشگرانی که عضو هیأت علمی نیستند
نوری، معاون امور بین الملل دانشگاه بوعلی سینا نیز درباره ی نحوه همکاریهای بین المللی و نحوه حمایت بنیاد از پژوهشگران غیرهیات علمی پرسید.
رئیس بنیاد ملی علم ایران اظهار داشت: ما در بنیاد، فراخوان برای همکاریهای بین المللی را اعلام می نماییم و تا حالا بنیاد علم روسیه، آکادمی علوم چین، بنیاد ملی علوم طبیعی چین، آژانس توسعه نوآورانه وزارت علوم، آموزش عالی و نوآوری جمهوری ازبکستان و بعضی از کشورها با ما همکاری مشترک دارند.
وی اضافه کرد: اما در مورد همکاری مستقیم پژوهشگران با محققان خارجی حمایت بنیاد منوط به آنست که پژوهشگران یک همکار در کشور خارجی پیدا کنند و با همکاری برای انجام طرح تحقیقاتی فعالیت کنند. در حالت عادی به طرح های پژوهشی ۱۸۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص می دهیم ولی درصورت داشتن همکار خارجی، ۶۰ میلیون تومان اعتبار مازاد برای انجام طرح تعلق می گیرد.
سلطانی افزود: همچنین، پژوهشگران غیر هیات علمی می توانند بعنوان همکار در طرح های پژوهشی با یک عضو هیأت علمی فعالیت کنند یا در چارچوب پسادکتری از حمایت های بنیاد ملی علم ایران بهره مند شوند.

منبع: