به همت دانش بنیان ها محقق شد؛ تصویربرداری از نمونه های پاتولوژی با کمک هوش مصنوعی

خط رند ۹۱۲: یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دستگاه اسکنری شده که با بهره بردن از هوش مصنوعی می تواند به عنوان یک میکروسکوپ آنالوگ در لابراتوار در بالاترین سطح کیفیت به کار رود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان نگرش کامپیوتر پویا با هدف انجام پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز کشور و قطع وابستگی به بیگانه در حوزه های سخت افزار، نرم افزار و الکترونیک تاسیس شد و با توسعه و پیشرفت شرکت، بخش های مختلفی نظیر ITS، مکاترونیک و مهندسی پزشکی در شرکت شکل گرفت.
در بخش ITS یا سیستم های حمل و نقل هوشمند، متخصصان پردازش تصویر موفق به ساخت سیستم جامع پلاک خوان هوشمند شدند. بعد از آن، کار بر روی سایر نیازهای پلیس در عرصه ITS شروع شد که به ابداع چندین زیرسیستم دراین زمینه منجر گردید.
در ادامه شرکت نگرش کامپیوتر پویا اهتمام کرد با بهره بردن از گروههای تحقیقاتی و نیروهای نخبه به نیازهای کشور در عرصه های نرم افزار، الکترونیک، پردازش تصویر و مکاترونیک پاسخ دهد
برند CELLNAMA، شامل خروجی های بخش مهندسی پزشکی شرکت نگرش کامپیوتر پویا و نتیجه چهار سال تلاش متخصصان نخبه ایرانی در حوزه ی هوشمندسازی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است.
در حال حاضر تمرکز گروه بر محصولات در رابطه با علوم میکروسکوپی آزمایشگاهی است، محصولاتی سخت افزاری و نرم افزاری که با هدف بالا بردن سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی طراحی و تولید شده اند. با در نظر گرفتن نیاز و شرایط جوامع درحال توسعه، گروه CELLNAMA اهتمام دارد با پایین ترین هزینه، کارآمدی مراکز پزشکی و آزمایشگاهی را بالا برده و همزمان با کم کردن بار کاری متخصصین، به بهبود عملکرد آنها کمک نماید.
اسکنر لام میکروسکوپی یا اسلاید اسکنر به سیستمی گفته می شود که قادر می باشد لام های شیشه ای میکروسکوپی را در ورودی دریافت و با انجام تصویربرداری میکروسکوپی دیجیتال از آنها، لام های مجازی تولید نماید.
لام مجازی نیز یک تصویر بزرگ دیجیتالی است که از به هم چسباندن تصاویر کوچک تر بصورت موزاییکی تشکیل می شود. یک اسکنر لام باید قادر به اسکن خودکار انواع نمونه لام های میکروسکوپی (پاتولوژی، بیولوژی، هماتولوژی، سیتولوژی، پاراسیتولوژی، تاکسیکولوژی، میکروآرایه های بافتی، گیاه شناسی و… ) باشد.
به منظور تامین انواع نیازهای تحقیقاتی، تشخیصی و همین طور رفع نیاز به وجود یک میکروسکوپ آنالوگ در آزمایشگاه، یک دستگاه اسکنر لام مناسب باید نقش یک میکروسکوپ موتوردار مجهز شده به دوربین را نیز ایفا کند. دستگاه اسکنر لامCELLNAMA با بهره بردن از هوش مصنوعی منحصربه فرد خود، قادر به رفع نیازهای مورد اشاره در بالاترین سطح کیفیت است.
اسکنر لام با تصویر برداری دیجیتال از لام های شیشه ای در کوتاهترین زمان ممکن (حدود ۱۰ ثانیه)، لام های مجازی تولید می کند. در حقیقت لام مجازی یک تصویر بزرگ دیجیتالی است که از به هم چسباندن تصاویر تمام فوکوس کوچک تر تشکیل می شود. اسکنر لام سل نما با بهره گیری از هوش مصنوعی و پردازش تصویر، تصاویر کوچک تهیه شده از سطح لام را به همدیگر متصل می کند و یک تصویر دیجیتالی با رزولوشن ۱۵ تا ۱۰۰ مگا پیکسل از سطح نمونه تهیه می کند.
سیستم تله پاتولوژی CELLNAMA باتوجه به زمینه های ارتباطی موجود در کشورهای در حال توسعه، ابزارها، روش ها و چارچوب های عملی و مطمئنی برای اشتراک گذاری لام های مجازی در اختیار کاربران قرار می دهد.
همچنین امکان به اشتراک گذاری آنلاین نمونه ها بوسیله شبکه های محلی (LAN) و شبکه جهانی اینترنت، اشتراک گذاری نمونه ها بصورت آفلاین و بوسیله زمینه های سخت افزاری مانند حافظه های جانبی (در صورت نبود اینترنت یا بالا بودن حجم نمونه ها)، امکان به اشتراک گذاری ناحیه ای نمونه ها (جهت حفظ امنیت اطلاعات محرمانه نمونه و افزایش سرعت اشتراک گذاری)، امکان علامت گذاری، انجام اندازه گیری و ثبت نظرات روی نمونه های به اشتراک گذاشته شده و امکان تکمیل روند بررسی و تشخیصی نمونه های پاتولوژی ازراه دور همچون خاصیت ها و امکانات نرم افزار تله پاتولوژی است.