با تصویب یک استاندارد جدید؛ تعداد استانداردهای ملی فناوری نانو به ۱۶۳ استاندارد رسید

به گزارش خط رند ۹۱۲، با تصویب یک استاندارد ملی جدید، تعداد استانداردهای ملی فناوری نانو به ۱۶۳ مورد رسید.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ستاد نانو، صد و سی و چهارمین اجلاسیه کمیته ملی نانو در سازمان استاندارد، با حضور نمایندگانی از گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو، دانشگاه ها، سازمان استاندارد و شرکت ها و لابراتوار ها برگزار گردید. در این اجلاسیه هم یک استاندارد ملی جدید با عنوان «فناوری نانو- نانوساخت- مشخصه های کلیدی کنترلی-قسمت ۶-۱۸: مواد پایه گرافنی-گروه های عاملی: TGA-FTIR» بررسی و تصویب گردید. با تصویب این استاندارد تعداد استانداردهای ملی فناوری نانو به ۱۶۳ استاندارد رسید.

گرافن به علت خواص ویژه مانند استقامت مکانیکی، کشسانی، رسانایی الکتریکی و گرمایی بالا، شفافیت نوری، به یکی از مورد توجه ترین مواد پیشرفته در تحقیقات کاربردی و صنایع شده است. یکی از موانع برای تجاری سازی محصولات حاوی گرافن نبود روش های استاندارد اندازه گیری و تعیین خصوصیت های گرافن و محصولات حاوی گرافن است. یکی از شناخته شده ترین راه های تهیه گرافن، فرآیند اکسایش و کاهش است. مقرون به صرفه ترین فرآیند برای تهیه گرافن، لایه برداری از لایه های گرافیت طبیعی بعد از اکسایش برای به دست آوردن لایه های اکسیدشده مجزا و سپس اکسیژن زدایی (کاهش) این لایه های مجزا است. طی فرآیند اکسایش، گروههای عاملی مختلف وارد ساختار گرافن می شوند و پیوند π ساختار گرافن را می شکنند. نوع و محتوای گروههای عاملی بر خواص فیزیکوشیمیایی گرافن تاثیر می گذارد.

ازاین رو شناسایی و تعیین کمیت گروههای عاملی بر پودر گرافن، یک مشخصه کلیدی کنترلی برای تولید و کاربرد آن است. هدف از تدوین این استاندارد تعیین روشی برای تعیین مشخصه مواد عامل دار بر پایه گرافن و گرافن اکسید با آنالیز گرماوزن سنجی (TGA) جفت شده با طیف سنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR) است که بعنوان TGA-FTIR نامیده می شود. این روش برای پودر گرافن عامل دارشده و گرافن اکسید که می توانند با دمای بالا در طول TGA، پیرولیز شوند، قابل استفاده می باشد.

منبع: