برترین پژوهش های دانشگاه ام آی تی در سال ۲۰۲۳

به گزارش خط رند ۹۱۲، دانشگاه «ام آی تی» در سال ۲۰۲۳ هم مانند سالهای گذشته پژوهش های بسیاری را عرضه داد. در این گزارش به بعضی از پژوهش های برتر دانشگاه «ام آی تی» در سال ۲۰۲۳ می پردازیم.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا و به نقل از ام آی تی نیوز، سال ۲۰۲۳ یک سال پربار دیگر برای جامعه تحقیقاتی «ام آی تی»(MIT) بود. با به انتها رسیدن سال، ام آی تی نیوز به بعضی از مشهورترین پژوهش های این دانشگاه در ۱۲ ماه گذشته پرداخته است. در این گزارش، پژوهش های برتر دانشگاه ام آی تی در سال ۲۰۲۳ را مرور می نماییم.
۱. آب شیرین کن ارزان تر. مهندسان دانشگاه ام آی تی یک سیستم نمک زدایی ابداع کردند که می تواند آب شیرین را با روشی ارزان تر از آب لوله کشی تولید نماید. این دستگاه که از انرژی خورشیدی نیرو می گیرد، از مشکلات انسداد نمک که گریبان گیر سایر طراحی ها می شود، جلوگیری می کند.
بیشتر بخوانید:
دستگاه آب شیرین کن خورشیدی با هزینه کمتر از آب لوله کشی
۲. چرا بتن رومی تا این اندازه بادوام بود؟ پژوهشگران دانشگاه ام آی تی، راهبردهای تولید بتن باستانی را کشف کردند که دوام معروف بتن رومی را پدید آوردند. این پژوهش امکان دارد کلید طراحی نوعی بتن را عرضه نماید که هزاران سال دوام می آورد.
۳. چت بات ChatGPT بهره وری کارکنان را بیشتر می کند. دو دانشجوی مقطع دکتری در دپارتمان اقتصاد دانشگاه ام آی تی دریافتند که ChatGPT بهره وری کارکنانی که وظایفی مانند نوشتن نامه های پوششی یا ایمیل های دقیق و تحلیل هزینه و سود را بر عهده دارند، بالا می برد. وظایف در این پژوهش کاملا کپی کردن نبودند اما دسترسی به ChatGPT زمان لازم برای تکمیل آنها را تا ۴۰ درصد کم کرد و کیفیت خروجی را بهبود بخشید.
۴. کنترل دیابت بدون تزریق انسولین. مهندسان دانشگاه ام آی تی با عرضه یک رویکرد درمانی احتمالی برای دیابت نوع یک، نوعی دستگاه کاشتنی را طراحی کردند که صدها هزار سلول جزایر لانگرهانس تولیدکننده انسولین را حمل می کند. همچنین، این روش دارای کارخانه اکسیژن داخلی خود است که با شکافت بخار آب موجود در بدن، اکسیژن تولید می کند تا سلول ها را سالم نگه دارد.
بیشتر بخوانید:
درمان دیابت با ایمپلنت مولد اکسیژن
۵. آشکارسازی ارتباطات بین مغز و روده. مهندسان دانشگاه ام آی تی، فیبرهایی را طراحی کردند که انواع حسگرها و منابع نوری برای تحریک اپتوژنتیک در آن تعبیه شده بودند تا مدارهای عصبی متصل کننده روده و مغز را کنترل کنند. این گروه پژوهشی با دستکاری کردن سلول های روده موش ها نشان دادند که فناوری آنها می تواند احساس سیری یا رفتار پاداش جویی را القا کند.
بیشتر بخوانید:
پیشرفت بزرگ دانشمندان در درک رابطه مغز و روده
۶. گرایش «whom of which». یک استاد و دانشجوی زبان شناسی دانشگاه ام آی تی، ظهور نوع جدیدی همچون سازی را بررسی کردند و دریافتند عبارت whom of which از قوانین بسیار خاصی پیروی می کند که ماهیت آنها به بحث گسترده تر در مورد نحو می انجامد. این مقاله، توجه خیلی از مخاطبان را جلب کرد و خیلی از آنها مقاله را مطالعه کردند.
۷. ابرخازن ساخته شده از مواد باستانی. نوع جدیدی از ابرخازن می تواند ذخیره انرژی ارزان و مقیاس پذیر را برای منابع انرژی تجدیدپذیر فراهم آورد. این دستگاه از مواد باستانی مانند سیمان، کربن سیاه و آب ساخته شده است که همه جا حاضر هستند.
بیشتر بخوانید:
ساخت یک ابرخازن جدید از قدیمی ترین مواد در تاریخ
۸. اسکنر اولتراسوند پوشیدنی. پژوهشگران دانشگاه ام آی تی، یک برچسب طراحی کردند که میتوان آنرا در لباس زیر زنانه تعبیه کرد تا امکان تشخیص زودهنگام سرطان پستان را فراهم آورد. افرادی که در معرض خطر بالای مبتلا شدن به سرطان پستان در فاصله بین ماموگرافی های معمول هستند، می توانند از این برچسب استفاده نمایند.
بیشتر بخوانید:
برچسبی که سرطان پستان را در مراحل اولیه تشخیص می دهد
۹. سیستم جدیدی برای ویرایش ژنوم انسان. یک سیستم شبیه به «کریسپر»(CRISPR) که اخیرا کشف شده است، می تواند روزی برای ویرایش DNA با دقت بیشتری نسبت به سیستم «CRISPR/Cas» به کار گرفته شود. این سیستم شامل نخستین آنزیم برش دهنده DNA با هدایت آران ای است که در یوکاریوت ها یافت می شود.

منبع: