قائم مقام بنیاد ملی نخبگان: نخبگان ایرانی باید جایگاه خویش را در تحولات آینده جهان و در شرایط خلأ قدرت بیابند

خط رند ۹۱۲: به گزارش خط رند ۹۱۲، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، اظهار داشت: با عنایت به مشکلات اقتصادی، سیاسی، نظامی، حکمرانی و فضای داخلی کشورهای مختلف، نخبگان ایرانی باید جایگاه خویش را در تحولات آینده جهان و در شرایط خلأ قدرت، بیابند و تثبیت کنند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، سیدسلمان سیدافقهی در نشست با نخبگان با تجربه زیسته در خارج از کشور، اظهار داشت: هم در کشور و هم در زمینه بین الملل مسائل بسیاری وجود دارد که حل آنها نیازمند حضور فعال و مؤثر نخبگان است.
سید افقهی ضمن اشاره به نقش مهم نخبگان در توسعه همه جانبه کشور، اظهار داشت: سند استراتژیک کشور در امور نخبگان مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی است. این سند برای بنیاد جایگاه تنظیم گری ترسیم کرده است تا این بنیاد بتواند در چارچوب همکاری و هم افزایی با دستگاههای مختلف و حتی قوای دیگر و نهادهای انقلابی، برنامه های نخبگانی آنان را طراحی و برای اجرا با بودجه های خودشان پیگیری کند. این روند یعنی سند استراتژیک کشور در امور نخبگان برای بنیاد ملی نخبگان جایگاه نظم بخشی قائل است تا بتواند با زمینه سازی برای اثرگذاری نخبگان، کشور را در راه پیشرفت هدایت کند.
سید افقهی با اعلان اینکه خیلی از نهادها و دستگاه ها اساساً شناختی از بنیاد ملی نخبگان و سند استراتژیک کشور در امور نخبگان ندارند، افزود: بنیاد ملی نخبگان در دور جدید تلاش می کند برنامه های مختلف وزارت خانه ها و دستگاه ها با برش های نخبگانی صورت گیرد و نقش نخبگان در مأموریت ها و انجام آنها، کاملا مشخص باشد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان با رویکرد تحولی تلاش دارد بعنوان وکیل مدافع نخبگان جایگاه آنان را در ساختار نظام مشخص و تثبیت کند. در همین راستا دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی را در این عرصه انجام داد که در سالهای قبل انجام نشده بودند. جذب نخبگان در دولت و بخش خصوصی یکی از این اقدامات بود.
وی افزود: حضور نخبگان در بدنه دولت امری بسیار ضروری می باشد، چونکه برای اصلاح ساختارهای حکومت، مشارکت نخبگان یک اصل اجتناب ناپذیر است. دیوان سالاری پیچیده و موازی کاری دستگاه ها و نهادهای مختلف هم می تواند بعنوان یک مسئله و چالش مطرح شود که حل آن نیازمند حضور جدی نخبگان است.
سید افقهی ضمن اشاره به این که هم اکنون ارتباط زیادی بین نخبگان ایرانی و نخبگان بین المللی وجود ندارد، اظهار داشت: اساساً کشور در حوزه گفتگوی نخبگان گرفتار ضعف است. در همین راستا نخستین همایش ملی گفتگوی نخبگان با مسؤولان برگزار می گردد که در این مراسم علاوه بر وزیر کشور، استانداران هم حضور دارند تا نظرات نخبگان را در چارچوب خروجی هیات های اندیشه ورزی بشنوند. همین روند باید در لایه بین المللی هم گسترش یابد، بخصوص این که به فرموده رهبر معظم انقلاب جهان امروز به سمت خلأ قدرت نزدیک می شود و با عنایت به مشکلات اقتصادی، سیاسی، نظامی، حکمرانی و فضای داخلی کشورهای مختلف، نخبگان ایرانی باید جایگاه خویش را در تحولات آینده جهان و در شرایط خلأ قدرت، یافته و تثبیت کنند؛ البته این مهم نیازمند حمایت جدی حاکمیت هم هست.

وی تصریح کرد: پشتیبانی از نخبگان با دستور و ابلاغ صورت نمی گیرد، بلکه این مهم نیازمند فرهنگ سازی و اغنای افراد و دستگاههای مختلف است؛ البته در شرایط کنونی حجم کار و توقعات زیاد است و حساسیت این حوزه هم بسیار بالاست. با این وجود با کمک نخبگان میتوان در این حوزه هم اهداف تعیین شده را محقق کرد، بخصوص این که فضای امروز بنیاد ملی نخبگان فضای فکر و تضارب آراست.
سید افقهی ارتباط با ایرانی های خارج از کشور را امری ضروری و مورد تاکید شخص رئیس جمهور دانست و اظهار داشت: شورایعالی ایرانی ها خارج از کشور در وزارت امور خارجه جایگاه بسیار ویژه ای پیدا کرده است که از این ظرفیت باید به نحو احسن بهره برد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اعلان اینکه هیچ قانون مشخصی برای پشتیبانی از نخبگان وجود ندارد، اظهار نمود: در کشور قوانین گوناگونی به تصویب رسیده است که بعضی از آنها مانند قانون جهش تولید دانش بنیان با حوزه نخبگانی مرتبط می باشد، اما هیچ قانون مشخصی برای پشتیبانی از خود نخبگان وجود ندارد؛ این در حالیست که اگر قانون مشخصی در این عرصه وجود داشت، حتی مهاجرت معکوس هم افزایش می یافت و زمینه برای نقش آفرینی نخبگان فراهم می شد؛ البته طراحی این قانون هم خود نیازمند حضور نخبگان است و باید برای آن از توان نخبگان بهره برد.
وی با اعلان اینکه کشور باید در تعامل علمی بهتر عمل کند، اظهار داشت: متاسفانه در سالهای قبل رایزن های علمی در سفارتخانه ها بسیار کمرنگ بودند، این در حالیست که میتوان از ظرفیت شورای ایرانی ها خارج از کشور که به تفکیک هر منطقه نمایندگانی دارند، برای بهبود شرایط موجود به خوبی استفاده نمود. از سوی دیگر، ایرانی ها خارج از کشور ظرفیت مشارکتی بسیار بالایی هم دارند که اگر این ظرفیت برای حل مشکلات کشور به کار گرفته شود، بخش زیادی از چالش های موجود رفع خواهد شد. وجود یک قانون برای پشتیبانی از نخبگان در این موارد می تواند خیلی از موانع را بردارد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در حالی که جهان به سمت خلأ قدرت پیش می رود، باید پیام انقلاب به کشورهای دیگر مخابره شود و با تشکیل گفتمان و گفتگوی نخبگانی کشور را به سمت تحقق آرمان های تعیین شده سوق داد؛ بخصوص این که امروز در قلب آمریکا و در بهترین دانشگاه این کشور یعنی هاروارد، تابلوهای مرگ بر اسرائیل بلند می شود. این خود یک ظرفیت برای ایجاد گفتگو و مخابره پیام انقلاب است که در ۴۰ سال قبل در هیاهوی رسانه ای غرب کمتر شنیده می شد. علاوه بر آن، مقاومت مردم غزه هم ظرفیت و فرصت منحصربه فردی را برای افزایش گفتگو با نخبگان خارجی ایجاد و بسیاری را به مبانی اسلام علاقه مند کرده است. همه این موارد یعنی امروز جهان ظرفیت خوبی برای ایجاد گفتگوی نخبگان در حوزه های مختلف اعتقادی، دینی، فناوری و حتی سبک زندگی دارد که باید از آن به خوبی بهره برد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اقدامات دولت کنونی، گسترش روابط با کشورهای همسایه است که شخص رئیس جمهور هم بر آن تاکید داشته و دارد. این مورد در تاریخ انقلاب هیچگاه به این میزان وجود نداشته و میتوان از آن برای جذب نخبگان بین المللی در دانشگاه های کشور بهره برد و دانشگاه های کشور را به سمت بین المللی شدن هدایت کرد؛ بخصوص این که پذیرش دانشجوی نخبه بین المللی یکی از شاخصهای دانشگاه مطلوب است و می تواند منجر به انتقال دانش، انتقال فناوری، مسئله محور شدن دانشگاه ها و افزایش تعاملات علمی شود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در انتها تصریح کرد: برای تحقق گفتگوی نخبگان در سطح بین المللی باید کارگروه های تخصصی با حضور خود نخبگان تشکیل گردد.
به نقل از بنیاد ملی نخبگان، در این جلسه عبدالله سهرابی، مدیرکل شورایعالی امور ایرانی ها خارج از کشور هم ضمن تشریح عملکرد، مأموریت ها و وظایف این شورا برای حاضران، از آمادگی شورایعالی امور ایرانی ها خارج از کشور برای مشارکت و همکاری با نخبگان مقیم و غیرمقیم اطلاع داد و در بخشی از این نشست به سؤالات مدعوین حاضر و برخط پاسخ داد.

همچنین، تعدادی از نخبگان با تجربه زیست بین الملل به بیان تجربیات، نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.

ضرورت حفظ و نگهداشت نخبگان و پیشگیری از خروج ایشان با تشکیل زمینه های مناسب برای اثرگذاری، اصلاح رویه ها و رویکردها برای بهره مندی از توان نخبگان، توجه ویژه تر به بحث سربازی نخبگان، رفع تبعیض ها و نابرابری ها در حوزه نخبگانی و توجه بیشتر به توان و استعداد بانوان نخبه و بکارگیری ایشان در جایگاه های مهم سیاسی، لزوم توجه به زبان فارسی در دانشگاه های کشور و انتشار مقالات علمی به زبان فارسی، برگزاری کنفرانس های نخبگانی با استانداردهای بین المللی، تسریع امور جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی، داشتن نقشه راه در حوزه حکمرانی دیجیتال و هوش مصنوعی، ضرورت ورود نخبگان به مجلس شورای اسلامی، هیات دولت و شوراهای شهرها، توجه به اقتضائات روستا با بهره مند از نخبگان، ایجاد شرایط مناسب برای انجام کارهای پژوهشی در دانشگاه ها برای نخبگان، ایجاد حاشیه امنیتی برای رشد ایده های نخبگان، رفع موانع و محدودیت های قانونی در حوزه مالی پژوهش ها، فراهم کردن بستر مشارکت نخبگان غیرمقیم در زمینه های تخصص و مشورتی، توجه به شبکه سازی نخبگان در حوزه های مختلف و رفع موانع سیاستگذاری در حوزه های خرد و کلان با کمک نخبگان همچون مهم ترین مواردی بود که نخبگان حاضر در جلسه به آن اشاره کردند.

منبع: