رئیس سازمان زمین شناسی مطرح کرد عقب گرد به ۶۰ سال قبل در صورت عدم تأمین پرسنل متخصص

به گزارش خط رند ۹۱۲، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی کشور اظهار داشت: ما به علت کمبود نیروی انسانی متخصص به سمت بین المللی کردن مناقصات می رویم و اگر نتوانیم از نیروهای متخصص داخلی بهره ببریم، در زمینه تأمین نیروی متخصص به ۶۰ سال قبل بازمی گردیم که زیبنده کشور نیست.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا شهیدی روز چهارشنبه، ۲۰ دیماه در هم اندیشی میان سازمان زمین شناسی و سازمان امور دانشجویان در حوزه بورسیه شغلی، اظهار داشت: نخستین چرخه های اکتشاف و معدنکاران در سازمان زمین شناسی رقم خورده است.
وی با بیان اینکه در این سازمان حدود ۹۰۰ نفر پرسنل مشغول به کار هستند، افزود: از این تعداد بالغ بر ۱۰۰ نفر دارای دکتری تخصصی در حوزه زمین شناسی و اکتشافات معدنی فارغ التحصیل شده از دانشگاه های داخلی و یا خارجی هستند.
شهیدی با اشاره به اینکه ۳۵۰ نفر از نیروهای تخصصی این سازمان دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، خاطرنشان کرد: همه این افزاد دارای مدرک در رابطه با حوزه خود هستند.
رئیس سازمان زمین شناسی با اشاره به اینکه این سازمان یک نهاد کاملا تخصصی در حوزه زمین شناسی است، خاطرنشان کرد: این سازمان دو وظیفه مهم را بر عهده دارد که تولید ثروت از راه اکتشاف مواد معدنی و دیگری صیانت از ثروت ساخته شده از راه شناخت مخاطرات طبیعی است.
شهیدی تصریح کرد: در قسمت معدن با سازمان ها و نهادهای مربوط همکاری داریم، ولی در قسمت زمین شناسی، فراسازمانی است. پایش مخاطرات، ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز، تولید اطلاعات پایه از راه معاونت زمین شناسی این سازمان پیگیری می شود.
وی تصریح کرد: سازمان نسبت به دانش روز دنیا در حوزه زمین شناسی عقب نیست و حتی در بعضی موارد برابر و جلوتر از دانش جهانی حرکت می نماییم. نمونه آن بخش پالئو سایزمولوژی است که در حوزه هایی چون زلزله عقب تر از دنیا نیستیم و با اساتید مطرح دنیا همکاری داریم و حتی برای محقق بین المللی، ایران بهشت زمین شناسی به حساب می آید.
وی افزود: در خیلی از حوزه هایی که ما قبلا اخطار داده بودیم، دست اندرکاران به آن رسیده اند، مثلاً در رابطه با مخاطرات فرونشست از سال ۸۱ وضعیت کشور را اعلام نموده بودیم، ولی هم اکنون مشاهده می شود که زمین درحال فرونشست است و آب های زیر زمینی رو به کاهش است.
شهیدی با اشاره به اینکه به تازگی به این مخاطرات توجه می شود، اظهار نمود: در حوزه ریزگردها غالبا اعلام می شد که منشأ خارجی دارد، ولی ما برای نخستین بار طبق مطالعاتی که انجام دادیم، اعلام کردیم که منشأ طتوفان های گرد و غبار هم قابل توجه است که در ابتدا مقاومت هایی صورت گرفت، ولی به تازگی حدودا همه به این نتیجه رسیدند که بسیاری از ریزگردهای کشور، منشأ داخلی دارند و خیلی از آنها منشأ خارجی ندارند.
رئیس سازمان زمین شناسی با اشاره به اینکه در چند کیلومتری تهران، منشأ ریز گرد داریم، خاطرنشان کرد: به تازگی ما پروژه های بزرگ دیگری را آغاز کرده ایم.
وی با تکیه بر این که بزرگترین سرمایه ما سرمایه نیروی انسانی ما است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در برنامه پنج ساله ششم خروجی زیادی در حوزه نیروی انسانی داشتیم که حدود ۱۵۰ نفر از پرسنل متخصص خارج شدند.
شهیدی افزود: برآوردهای انجام شده در توسعه نیروی انسانی سازمان زمین شناسی نشان داده است که طی ۳ تا ۵ سال آینده چنین حجمی از نیروی انسانی از سازمان به علت بازنشستگی خارج می شوند.
رئیس سازمان زمین شناسی با اشاره به اینکه سن این سازمان رو به پیری است، اظهار داشت: از سوی دیگر با وزارت علوم مشکلی داریم و اینست که فارغ التحصیلان وزارت علوم بسیار آکادمیک هستند، در حالیکه کار ما در حوزه میدان است و آن چه که در دانشگاه ها آموزش داده می شود، با آن چه که ما در میدان اجرایی می نماییم، متفاوت می باشد که ناشی از تجربه کاری است.
شهیدی، اظهار داشت: خیلی از تحقیقاتی که ما در سازمان اجرایی می نماییم، نیاز است که فرد تجربه چندین ساله در میدان داشته باشد تا بتواند دانش تجربی را به دست آورد و اگر نتوانیم نیروی انسانی مورد نیاز را به سازمان وارد نماییم، در آینده حتی نتوانیم از توان علمی افراد متخصص بهره مندم شویم و این معضلی برای ما است.
به قول وی تا سال ۱۳۳۸ که سازمان تاسیس شود، تحقیقات زمین شناسی ایران توسط متخصصان خارجی انجام می شد و با شکل گیری سازمان زمین شناسی، متخصصان ایرانی در کنار متخصصان خارجی قرار گرفتند و هم اکنون شرایط ایده آلی در این عرصه داریم و نیاز نداریم که تحقیقات زمین شناسی و اکتشافی را کشورهای دیگر اجرایی کنند، ولی اگر با همین شیوه به پیش برویم و نیروی انسانی تازه نفس وارد نشود و منابع انسانی را تقویت نکنیم، گرفتار مشکل می شویم.
وی مشکل اصلی این سازمان را نیروی انسانی عنوان نمود و اضافه کرد: ما بنابراین به سمت بین المللی کردن مناقصات می رویم و اگر نتوانیم از نیروهای متخصص داخلی بهره ببریم، در زمینه تأمین نیروی متخصص به ۶۰ سال قبل بازمی گردیم که زیبنده کشور نیست، چون در قسمت حاکمیتی، اطلاعاتی که تولید می نماییم، شاید حضور متخصصان خارجی مناسب نباشد.