راهکاری برای رفع مشکل کم سبزینگی ناشی از کمبود آهن در درختان انگور

به گزارش خط رند ۹۱۲، محققان دانشگاه شیراز در چارچوب یک رساله دکتری باغبانی با حمایت بنیاد ملی علم ایران، پاسخ های چهار رقم انگور و ترکیب پیوندی آنها به کمبود آهن ناشی از بی کربنات در کشت بدون خاک را بررسی کردند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، فاطمه شاهسوندی که رساله دکتری خویش را با عنوان «پاسخ های چهار رقم انگور و ترکیب پیوندی آنها به کمبود آهن ناشی از بی کربنات در کشت بدون خاک» و با راهنمایی سعید عشقی انجام داده است، اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است که کمبود آهن یکی از مهم ترین ناهنجاری های غذایی درختان میوه است که کشاورزان برای جبران این کمبود ناگزیر از کلات ها به صورت محلول پاشی یا افزودن به خاک استفاده می کنند؛ چون که استفاده از فرم های معدنی آهن سبب هیدرولیز و رسوب سریع آنها می شود. البته استفاده از کلات ها هم مشکلات خاص خویش را دارد، چون هم گران هستند و هم سبب آلودگی خاک می شوند. بنابراین استفاده از پایه های مقاوم بعنوان یک روش اقتصادی و کارا برای پیشگیری از ایجاد کم سبزینگی تنها چاره است. حل این مشکل بهتر است به جای استفاده از کلات های آهن از پایه های مقاوم استفاده گردد.
وی در رابطه با کم سبزینگی توضیح داد: کم سبزینگی ناشی از کمبود آهن یک ناهنجاری تغذیه ای وسیع و گسترده در گیاهان چوبی بخصوص انگور است که کاشت و میزان تولید را محدود می کند و منجر به کاهش کارایی فتوسنتزی و انتقال الکترون و کاهش تثبیت کربن از راه فتوسنتز می شود.
شاهسوندی افزود: کم سبزینگی باعث کاهش قابل توجه عمر، کارایی و بهره وری تاکستان ها، رشد شاخه و ریشه و از بین رفتن عملکرد و کیفیت انگور هم می شود؛ بنابراین حل مشکلات ناشی از این مورد برای کشاورزان و اقتصاد کشور اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، باید توجه داشت که بهره وری از فن پیوند برای حل مشکل کم سبزینگی، یکی از عملیات رایج در توسعه تاکستان های انگور در دیگر کشورهای جهان همچون آمریکا و اروپاست که در ایران به علل مختلف از پیوند به صورت رایج در توسعه تاکستان ها استفاده نمی شود؛ به همین دلیل، مشکل کم سبزینگی در همه مناطق میوه خیز کشور همچون خراسان، اصفهان، کرج، آذربایجان و فارس دیده می شود.
این محقق اضافه کرد: برای حل این مشکلات از نظر اقتصادی و زیست محیطی بهتر است علاوه بر کاهش استفاده از کلات های آهن، از پایه های مقاوم و کارا استفاده گردد که در این پژوهش از روش پیوند انگور برای رفع مشکل کلروز آهن استفاده شده است.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، شاهسوندی در انتها تصریح کرد: در زمان انجام طرح، احتیاج به آنالیز آزمایشگاهی داشتم که به علت تجهیز نبودن لابراتوار ها، مجبور بودم در لابراتوار های مختلف، تحقیقاتم را پیش ببرم. علاوه بر این، چون مبحث این طرح برای نخستین بار در ایران انجام می شد، آزمون و خطای بسیاری داشت، چنان که یک سال از تحقیقاتم را با یک روش دیگر پیش برده بودم که چون به نتیجه نرسید، روش را تغییر دادم.